http://www.evo.nl
Veertig procent bedrijven vindt bereikbaarheid slechter geworden
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat presenteerde vandaag de File
Top 50. Het ministerie concludeert dat we tevreden mogen zijn dat de
files in 2000 minder hard zijn toegenomen dan in 1999. EVO is minder
tevreden dan Verkeer en Waterstaat en vindt dat de euforie op z'n
minst gerelativeerd moet worden.
Allereerst is een stijging van drie procent van het aantal files nog
steeds een toename. Dit komt overeen met ongeveer 900 files extra. Dat
is elke werkdag ruim drie files meer. Het is dus nóg slechter geworden
dan het al was. De filecijfers hebben alleen betrekking op snelwegen.
Echter ruim zestig procent van het binnenlands goederenvervoer over de
weg vindt plaats binnen de grenzen van een provincie en maakt dus
gebruik van de gemeentelijke en provinciale wegen. Volgens EVO is
juist dit onderliggend wegennet overvol en slibt dit steeds meer
dicht.
Files en drukte op de wegen zijn niet de enige indicator voor
bereikbaarheid. Het wegvervoer heeft te maken met vele andere
maatregelen, zoals extra verkeersdrempels, minirotondes waar
vrachtauto's moeilijk overheen kunnen en snelheidsbeperkingen. In veel
binnensteden gelden daarbij nog extra beperkingen voor vrachtauto's:
deze mogen vaak alleen 's ochtends de stad in om te laden en te
lossen. Ook beperkingen in lengte en gewicht van vrachtauto's nemen
toe. In de toekomst mag tevens minder geluid worden gemaakt bij laden
en lossen en wordt nachtdistributie bemoeilijkt. Naast een toename van
de files, komt efficiënte bevoorrading dus nog door vele andere
factoren in gevaar.
Recent onderzoek van EVO onder haar 34.000 leden heeft uitgewezen dat
veertig procent van deze bedrijven een (forse) verslechtering van de
bereikbaarheid van klanten ondervindt in de afgelopen twaalf maanden.
Tevens blijkt dat verladers en eigen vervoerders zelf veel maatregelen
nemen om de bereikbaarheid van het eigen bedrijf en van hun klanten te
verbeteren. Maar liefst 25 procent van de bedrijven stuurt goederen
eerder op pad om files te vermijden en 18 procent van de bedrijven
heeft voor een deel van hun werknemers variabele werktijden
geïntroduceerd.
EVO erkent dat er weliswaar goede initiatieven zijn genomen door het
rijk om de benutting van bestaande infrastructuur te verbeteren, maar
vindt dat het rijk daadkrachtiger moet optreden door uitbreiding van
infrastructuur om knelpunten op te lossen. De nieuwste File Top 50
onderstreept deze noodzaak tot uitbreiding alleen maar.
Terug ...