Overheid discrimineert familiebedrijven
De nieuwe belastingwetgeving maakt onderscheid tussen ondernemers die
bedrijfsgebouwen bezitten die door het familiebedrijf gebruikt worden
en ondernemers die hetzelfde gebouw verhuren aan een willekeurige
derde. Voor de belastingheffing zijn de gevolgen groot; de huur- en
verkoopopbrengst van het gebouw wordt bij gebruik in het eigen bedrijf
met 52% belast, terwijl bij verhuur aan een derde - zoals een
collega-ondernemer - een percentage geldt van 1,2% over de werkelijke
waarde.
Dit was de strekking van een van de 5 stellingen, die drs. E.J.Wijers,
verantwoordelijk voor de Adviesgroep Familiebedrijven van BDO
Walgemoed CampsObers, ter discussie stelde tijdens een presentatie van
mevrouw drs W.C.G. Voûte-Droste, lid van de VVD-fractie in de Tweede
Kamer op 22 juni 2000. Wijers stelde dat het kabinet de bezwaren, die
ook tijdens de behandeling in de Eerste Kamer aan de orde kwamen, ter
harte moet nemen en de zogenaamde meesleep- en meetrekregeling alsnog
dient in te trekken. Dan zullen onnodige belastingbetalingen door
familiebedrijven achterwege kunnen blijven en kunnen deze bedrijven
die middelen aanwenden ter financiering van hun groei.
Deze discussie vond plaats tijdens het 8e Familiebedrijvenseminar, georganiseerd door BDO Walgemoed CampsObers en Universiteit Nyenrode rondom het thema Familiebedrijven en Communicatie in het kasteel Nyenrode.Door Universiteit Nyenrode werden die middag de uitkomsten gepresenteerd van een onderzoek dat in opdracht van BDO is uitgevoerd.
De belangrijkste conclusie van dit onderzoek was het feit dat een
goede vorm van communicatie essentieel is voor het functioneren van
het familiebedrijf, daarbij gaat het niet alleen om het financiële
resultaat, maar ook familiebelangen zoals huiselijke vrede en
carrières van de kinderen. De familiebedrijven die meededen aan het
onderzoek, bleken hun snelle groei in de afgelopen jaren mede te
danken te hebben aan de aandacht die de eigenaren/bestuurders besteed
hadden aan goede interne en externe communicatie. Bij de bedrijven
waarbij de communicatie een sluitpost vormde, bleek dat een barrière
te zijn voor verdere groei.
Klik hier voor meer informatie over wat BDO Walgemoed CampsObers doet
op het gebied van Familiebedrijven.