Geen ongewenste reclame via E-post (25/07/01)
Rond de problematiek van het ongevraagd toesturen via SMS en e-mail is
er de laatste tijd heel wat te doen. Steeds meer bedrijven zenden
ongevraagd reclame rond via de telefax, de mobiele telefoon en de
elektronische post. Het betreft een vorm van reclame die voor de
bedrijven erg goedkoop is, maar zorgt voor overlast bij de
internetgebruiker. Die moet niet alleen opdraaien voor de kost van het
downloaden, maar moet ook kostbare tijd investeren in het lezen en
vernietigen van dergelijke berichten. Bij meer dan 70 pct. van de
gebruikers wekt dit alleen maar ergernis op. In Europa ondertekenden
nu reeds meer dan 35.400 gebruikers een petitie om de zgn. 'spamming'
(d.i. het massaal en soms herhaaldelijk rondzenden van commerciële
e-mails naar personen die dat niet hebben gevraagd) te verbieden.
Kamerleden Frieda Brepoels en Geert Bourgeois (VU) dienen nu een
wetsvoorstel in terzake.
Elektronische reclame is voor bedrijven een zeer goedkope vorm van
reclame maken. In Amerika kost het rondzenden van reclame via e-mail
slechts 10 pct. van een rondzending op papier. Ongetwijfeld is dit de
reden waarom 'spamming' steeds meer ingang vindt. Volgens recente
gegevens uit de hand van professor Walrave kunnen 200 Europese
bedrijven met recente software ca. 20 miljard e-mails met ongewenste
reclame spuien, d.i. 70 berichten per dag per internetgebruiker. De
kosten voor de gebruiker voor het downloaden, het lezen en wissen
zullen op termijn ongetwijfeld fors oplopen. Ook voor de providers van
internet is er een extra kost. Zij moeten immers de klachten van
gebruikers behandelen, de hun capaciteit optrekken, herstellen bij
overbelasting, spamfilters ontwikkelen, ... Een deel van die kost zal
worden afgewenteld op de gebruiker.
De huidige wettelijke regeling biedt onvoldoende bescherming. Artikel
23, 5° van de wet op de handelspraktijken bepaalt dat ongevraagde
reclame per e-mail bij ontvangst ervan door de afnemer duidelijk als
reclame moet herkenbaar zijn. Deze regeling belet niet dat de
gebruiker zonder zijn toestemming pakken commerciële reclame per
e-mail kan ontvangen. Op 8 juni 2000 werd de Europese richtlijn over
de elektronische handel goedgekeurd, die uiterlijk tegen 17 januari
2002 in ons recht moet worden omgezet. Aan de lidstaten wordt de
mogelijkheid geboden om het rondzenden van elektronische reclame te
verbieden ofwel als de gebruiker uitdrukkelijk te kennen geeft geen
belangstelling te hebben ('opting-out'), ofwel als de gebruiker niet
uitdrukkelijk heeft ingestemd met ontvangst ('opting-in'). Er wordt
tevens voorzien in de bescherming van de privacy van diegenen die
hebben aangegeven om al dan niet elektronische reclame te ontvangen.
De ministers van Justitie en Economie antwoordden op recente vragen van kamerlid Geert Bourgeois dat het om een belangrijke problematiek gaat, die een dringende regulering eist. De indieners hebben niet gewacht op een regeringsinitiatief en kiezen in hun voorstel resoluut voor het opting-in systeem. Het opting-out systeem beschermt de gebruiker onvoldoende en veroorzaakt wantrouwen in elektronische handel en reclame. Dat is ook de mening van Joe Mc Namee, de belangrijkste vertegenwoordiger van de Europese providers.
Frieda Brepoels, voorzitter VU-kamerfractie
Geert Bourgeois, VU-kamerlid
Auteur:
Frieda Brepoels
VU-fractievoorzitter Kamer
Meer informatie:
Contactpersoon: David Vits
Telefoon: 0474/79.29.30
Fax: 02/549.88.03