Persbericht
NEDERLANDSE ONDERNEMINGSGEEST ZET DOOR OP INTERNET
IDC: Nederlandse en Engelse middelgrote ondernemingen voorop in gebruik
internettechnologie
Over het onderzoek
Natascha Verdurmen/Leoni Janssen
met name voor 'Enthusiasts', die hun aan Internet gerelateerde IT-uitgaven
voor 2001 met 38% hebben verhoogd ten opzichte van het niveau in 2000. Het
tegenovergestelde is het geval bij de 'Sensitives', die hun aan Internet
gerelateerde IT-uitgaven met bijna 35% hebben verlaagd, maar toch nog 23%
van hun totale IT-uitgaven aan het Internet besteden. Deze West-Europese
sector komt derhalve in een steeds betere positie om voordeel te hebben van
de kostenbesparingen en de daaruit voortvloeiende winststijgingen door de
toepassing van internettechnologie. Dit wordt weergegeven in de raming van
IDC van een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 31,4% voor
webuitgaven tussen 2000 en 2004.
Tips:
Zorg ervoor dat de technologie zoveel mogelijk gebaseerd is op standaarden
en daardoor aan te passen aan uw markt en bedrijfsmodel
Middelgrote ondernemingen in Nederland zetten Internet vaker in voor
e-commerce en bedrijfsprocessen dan vergelijkbare ondernemingen in andere
Europese landen. Dit blijkt uit het tweede Fastracker-onderzoek uitgevoerd
door IDC (International Data Corporation) in opdracht van Cisco Systems. Het
onderzoek stelt zich tot doel inzicht te verkrijgen in de mate waarin
bedrijven in verschillende Europese landen gebruik maken van de
mogelijkheden van Internet. In maart 2000 werd het voor de eerste keer
uitgevoerd. In een jaar is het Nederlandse percentage 'fastrackers' -
bedrijven die intensief gebruik maken van internettechnologie - onder kleine
en middelgrote ondernemingen gestegen van 15 naar 21,6 procent. Nederland
volgt hiermee koploper Groot-Brittannië op de voet. Deze stijging is
waarneembaar ondanks de economische terugval en de shake-out onder
zogenoemde dotcombedrijven. De fastracker-bedrijven gebruiken de technologie
met name voor het efficiënter maken van bedrijfsprocessen en niet zozeer
voor directe verkopen aan consumenten.
De vaderlandse ondernemingsgeest is te herkennen aan het relatief hoge
percentage Nederlandse bedrijven dat producten en/of diensten verkoopt op
online business-to-business marktplaatsen, terwijl de Europese tendens in
e-business lijkt te verschuiven van online verkopen naar kopen via Internet.
Opvallend is verder dat Nederland van de Europese landen het kleinste
percentage 'laggards' kent - de zogenaamde achterblijvers. Deze hebben
weliswaar toegang tot Internet, maar komen niet veel verder dan het gebruik
van e-mail en een statische website. Het grootste deel van de Nederlandse
ondervraagden (30,2 procent) behoort tot de 'sensitives'. Deze groep heeft
internettechnologie geïntegreerd in de onderneming. Investeringen en
uitbreidingen die deze bedrijven doen in internettechnologie zijn
afhankelijk van het economisch klimaat.
De Nederlandse 'fastrackers' gaven aan Internet in te zetten om hun
marktaandeel veilig te stellen en hun afstand tot de concurrentie te
vergroten. Een bloemenverkoper uit Aalsmeer krijgt van een groot aantal
klanten bijvoorbeeld alleen nog maar orders per Internet binnen. Volgens het
bedrijf zouden deze klanten naar de concurrent gaan als de mogelijkheid van
online bestellen niet bestond. Door gewonnen efficiëntie besparen de
verkopers van dit bedrijf nu vijf uren per week en komen er meer orders uit
het buitenland.
Nico Verspaget, directeur Commercial LoB Cisco Systems Nederland, licht toe:
".De vraag vanuit het Nederlandse bedrijfsleven naar methoden om
bijvoorbeeld inkoop, verkoop en administratie te stroomlijnen en te
koppelen, is ons niet nieuw. Om het Nederlandse bedrijfsleven te
ondersteunen is Cisco begin dit jaar het
E-fficiencyprogramma gestart. In dit programma zetten we in vijf fasen
uiteen hoe bedrijven internettechnologie kunnen inzetten om
bedrijfsprocessen efficiënter te maken. Juist bij economische teruggang is
het toepassen van Internet een strategische zet. Je ziet dat de fastrackers
uit dit onderzoek Internet inzetten om kosten te besparen en winst te
verhogen."
Europa
Uit het fastrackersonderzoek blijkt dat Internet een belangrijke plaats
heeft ingenomen in Europese kleine en middelgrote ondernemingen. Zo is de
beslissingsbevoegdheid over IT-investeringen en -implementatie in 63 procent
van de bedrijven doorgedrongen tot op het hoogste managementniveau. Voorheen
vonden dit soort beslissingen meer op individuele of ad hoc basis plaats.
Opvallend is dat in de sector detailhandel/groothandel de meeste
'fastrackers' en 'sensitives' zijn aangetroffen.
Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied
van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San
Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft
ongeveer 40.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 2000 een totale omzet
van 18,93 miljard dollar. Nieuws en informatie zijn beschikbaar op
http://www.cisco.nl
###
Noot aan de redactie:
Het onderzoeksrapport is online te vinden op:
http://www.cisco.nl/images/fastrackers2001.pdf
Daarnaast beschikt Cisco Systems over een aantal Nederlandse case studies.
Wilt u het onderzoeksrapport of deze case studies ontvangen, neem dan
contact op met een van onderstaande contactpersonen.
IDC heeft België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië,
Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden in het
onderzoek betrokken. Ruim 3.700 ondernemingen met 20 tot 499 medewerkers
namen eraan deel. De bedrijven gebruikten allemaal IT-toepassingen, wat
inhoudt dat ze tenminste één PC gebruiken. Het onderzoek onderscheidt de
mate waarin IT-oplossingen worden toegepast: 'fastrackers', 'sensitives',
'enthusiasts' en 'laggards'.
Definities van de gebruikte termen:
Fastrackers zijn bedrijven die intensief gebruik maken van
internettechnologie. Zij investeren boven gemiddeld in internetgerelateerde
IT.
Enthusiasts zijn bedrijven die gebruik maken van basistechnologie op het
gebied van Internet. Ze hebben een positieve houding ten opzichte van
vernieuwende technologie en hoge verwachtingen als het gaat om de
implementatie ervan. Ze worden door hun omgeving, zoals klanten en
leveranciers verzocht online zaken te doen.
Sensitives zijn bedrijven die internettechnologie in de onderneming hebben
geïntegreerd. Investeringen hierin maakten in 2000 een belangrijk deel uit
van de IT-uitgaven. De afnemende economische groei heeft hun investeringen
in internettechnologie in 2001 geremd.
Laggards zijn bedrijven die alleen basis internetoplossingen gebruiken. Voor
de toekomst is de ontwikkeling van standaard internetinfrastructuur gepland.
De investeringen die deze groep doet in internettechnologie is een kleiner
deel van de IT-uitgaven dan gemiddeld.
Dit onderzoek is aangevuld met kwalitatief onderzoek van Cisco Systems naar
bedrijven in West-Europa en Tsjechië. De sectoren waarnaar de bedrijven in
beide onderzoek zijn onderverdeeld zijn:
gezondheidszorg/overheid/onderwijs,
zakelijke dienstverlening,
detailhandel/groothandel,
transport/communicatie/media,
industrie en
de financiële sector.
In de bijlage hieronder vindt u de belangrijkste bevindingen van het
onderzoek.
Perscontact:
Karin van Geelen
Public Relations
Cisco Systems
Telefoon: 020 342 34 12
http://www.cisco.nl
mailto: kgeelen@cisco.com
DLV Public Relations
Telefoon: 023 554 20 30
http://www.dlvpr.nl/pressroom
Bijlage:
Belangrijkste conclusies - Fastracker-onderzoek
Het onderzoek onderscheidt de mate waarin IT-oplossingen worden toegepast:
'fastrackers', 'sensitives', 'enthusiasts' en 'laggards'.
- Een op de vijf West-Europese midden- en kleinbedrijven is een
'Fastracker'.
- 60% van de West-Europese midden- en kleinbedrijven beschikt over
gezamenlijke toepassingen (bijv. GroupWare, workflow en e-mail).
- Een op de drie websites van bedrijven is geheel op handelspartners
gericht.
- Volgens 'Fastrackers' blijven de additonele omzetten uit het Internet
relatief laag, met een bijdrage van slechts 6,5 procent aan de totale
inkomsten voor 2001. IDC voorspelt echter dat de handel op het Internet in
West-Europa in 2004 de $1 biljoen zal overtreffen.
- De meeste 'Fastrackers' bevinden zich in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd
door Nederland. Er zijn met name veel 'Sensitives' in Zweden, terwijl
'Enthusiasts' duidelijk in grote getale aanwezig zijn in landen zoals Italië
en Duitsland. 'Laggards' vertegenwoordigen meer dan de helft van de
populatie in Italië en Duitsland.
- Duitsland is het land met het hoogste percentage IT-uitgaven voor het web.
Italië heeft het laagste percentage, terwijl in Zweden de uitgaven in 2001
neigen te dalen.
- In het Verenigd Koninkrijk is er gemiddeld per 2,5 medewerker een pc
beschikbaar. Dit is in Europa de hoogste score. In Italië werken gemiddeld
meer dan vier werknemers met één pc.
- Zweden, op de voet gevolgd door Duitsland, heeft de meeste kleine en
middelgrote bedrijven met een eigen homepage. Het percentage bedrijven met
een website in Spanje is lager dan het West-Europese gemiddelde.
- In Tsjechië is het percentage IT-uitgaven voor het web de helft van dat in
West-Europa. Dit geeft een globaal beeld van de situatie in Oost-Europa.
- De markt voor kleine en middelgrote bedrijven in Tsjechië wordt gekenmerkt
door het ontbreken van onlineveilingen.
Door de introductie van nieuwe technologie heeft de West-Europese sector
voor kleine en middelgrote organisaties, die voor Internet geschikt is, een
periode van veranderingen ondergaan. Aanzienlijke delen van IT-begrotingen
werden opzij gelegd voor de introductie van internettechnologie. Dit geldt
Belangrijkste conclusies - Casestudies
Bron: IDC, Casestudies 2001
Van de kleine en middelgrote organisaties die zijn betrokken bij het
Fastracker '01-onderzoek, verklaarde 63% dat de invoering van extra
internettechnologie wordt aangestuurd op bestuursniveau.
Financieel
- Houd de financiering voor de toepassing van internettechnologie zo veel
mogelijk intern;
- Richt internettoepassingen op het bereiken van financiële en
efficiencybesparingen, om een zo goed mogelijk overzicht te verkrijgen van
het rendement op de investeringen;
- Zorg ervoor dat de investering rechtstreeks betrekking heeft op het
ondernemingsplan of de ontwikkelingsfase waarin het bedrijf zich bevindt;
- Zorg bij externe financiering voor een investeringscyclus van zes maanden,
gebruikmakend van een passend ondernemingsplan;
- Vertrouw voor de omzet niet op een kanaal maar verdeel de
afzetmogelijkheden over verschillende kanalen, bijvoorbeeld Internet,
persoonlijke verkoop, agentschappen etc.
Onderzoek en evalueer wat de beste invoering is voor uw verticale markt,
bijvoorbeeld
- Reclame/ontwerp: invoering van oplossingen voor e-mail en websites
betekent betere communicatie met klanten, wat een toename in efficiency
betekent.
- Fabricage: toegang tot informatie op afstand mogelijk maken betekent dat
vanaf het verkooppunt het fabricagevolume kan worden bijwerkt, wat leidt tot
kortere levertijden .
Zorg voor innovatie in nieuwe technologie om concurrentievoordeel te
behouden.
- Let op de concurrentie en blijf voorop lopen door middel van verdere
invoering van internettechnologie.
- Blijf niet 'op je lauweren rusten' want dan zal de concurrentie je
inhalen.
Ga een samenwerkingsverband aan met een bevoegde ICT-partner