Ingezonden persbericht

Persbericht

NEDERLANDSE ONDERNEMINGSGEEST ZET DOOR OP INTERNET

IDC: Nederlandse en Engelse middelgrote ondernemingen voorop in gebruik internettechnologie

Middelgrote ondernemingen in Nederland zetten Internet vaker in voor e-commerce en bedrijfsprocessen dan vergelijkbare ondernemingen in andere Europese landen. Dit blijkt uit het tweede Fastracker-onderzoek uitgevoerd door IDC (International Data Corporation) in opdracht van Cisco Systems. Het onderzoek stelt zich tot doel inzicht te verkrijgen in de mate waarin bedrijven in verschillende Europese landen gebruik maken van de mogelijkheden van Internet. In maart 2000 werd het voor de eerste keer uitgevoerd. In een jaar is het Nederlandse percentage 'fastrackers' - bedrijven die intensief gebruik maken van internettechnologie - onder kleine en middelgrote ondernemingen gestegen van 15 naar 21,6 procent. Nederland volgt hiermee koploper Groot-Brittannië op de voet. Deze stijging is waarneembaar ondanks de economische terugval en de shake-out onder zogenoemde dotcombedrijven. De fastracker-bedrijven gebruiken de technologie met name voor het efficiënter maken van bedrijfsprocessen en niet zozeer voor directe verkopen aan consumenten.

De vaderlandse ondernemingsgeest is te herkennen aan het relatief hoge percentage Nederlandse bedrijven dat producten en/of diensten verkoopt op online business-to-business marktplaatsen, terwijl de Europese tendens in e-business lijkt te verschuiven van online verkopen naar kopen via Internet. Opvallend is verder dat Nederland van de Europese landen het kleinste percentage 'laggards' kent - de zogenaamde achterblijvers. Deze hebben weliswaar toegang tot Internet, maar komen niet veel verder dan het gebruik van e-mail en een statische website. Het grootste deel van de Nederlandse ondervraagden (30,2 procent) behoort tot de 'sensitives'. Deze groep heeft internettechnologie geïntegreerd in de onderneming. Investeringen en uitbreidingen die deze bedrijven doen in internettechnologie zijn afhankelijk van het economisch klimaat.

De Nederlandse 'fastrackers' gaven aan Internet in te zetten om hun marktaandeel veilig te stellen en hun afstand tot de concurrentie te vergroten. Een bloemenverkoper uit Aalsmeer krijgt van een groot aantal klanten bijvoorbeeld alleen nog maar orders per Internet binnen. Volgens het bedrijf zouden deze klanten naar de concurrent gaan als de mogelijkheid van online bestellen niet bestond. Door gewonnen efficiëntie besparen de verkopers van dit bedrijf nu vijf uren per week en komen er meer orders uit het buitenland.

Nico Verspaget, directeur Commercial LoB Cisco Systems Nederland, licht toe: ".De vraag vanuit het Nederlandse bedrijfsleven naar methoden om bijvoorbeeld inkoop, verkoop en administratie te stroomlijnen en te koppelen, is ons niet nieuw. Om het Nederlandse bedrijfsleven te ondersteunen is Cisco begin dit jaar het
E-fficiencyprogramma gestart. In dit programma zetten we in vijf fasen uiteen hoe bedrijven internettechnologie kunnen inzetten om bedrijfsprocessen efficiënter te maken. Juist bij economische teruggang is het toepassen van Internet een strategische zet. Je ziet dat de fastrackers uit dit onderzoek Internet inzetten om kosten te besparen en winst te verhogen."

Europa
Uit het fastrackersonderzoek blijkt dat Internet een belangrijke plaats heeft ingenomen in Europese kleine en middelgrote ondernemingen. Zo is de beslissingsbevoegdheid over IT-investeringen en -implementatie in 63 procent van de bedrijven doorgedrongen tot op het hoogste managementniveau. Voorheen vonden dit soort beslissingen meer op individuele of ad hoc basis plaats. Opvallend is dat in de sector detailhandel/groothandel de meeste 'fastrackers' en 'sensitives' zijn aangetroffen.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft ongeveer 40.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 2000 een totale omzet van 18,93 miljard dollar. Nieuws en informatie zijn beschikbaar op http://www.cisco.nl .

###

Noot aan de redactie:
Het onderzoeksrapport is online te vinden op:
http://www.cisco.nl/images/fastrackers2001.pdf

Daarnaast beschikt Cisco Systems over een aantal Nederlandse case studies. Wilt u het onderzoeksrapport of deze case studies ontvangen, neem dan contact op met een van onderstaande contactpersonen.

Over het onderzoek
IDC heeft België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden in het onderzoek betrokken. Ruim 3.700 ondernemingen met 20 tot 499 medewerkers namen eraan deel. De bedrijven gebruikten allemaal IT-toepassingen, wat inhoudt dat ze tenminste één PC gebruiken. Het onderzoek onderscheidt de mate waarin IT-oplossingen worden toegepast: 'fastrackers', 'sensitives', 'enthusiasts' en 'laggards'.

Definities van de gebruikte termen:
Fastrackers zijn bedrijven die intensief gebruik maken van internettechnologie. Zij investeren boven gemiddeld in internetgerelateerde IT.
Enthusiasts zijn bedrijven die gebruik maken van basistechnologie op het gebied van Internet. Ze hebben een positieve houding ten opzichte van vernieuwende technologie en hoge verwachtingen als het gaat om de implementatie ervan. Ze worden door hun omgeving, zoals klanten en leveranciers verzocht online zaken te doen.
Sensitives zijn bedrijven die internettechnologie in de onderneming hebben geïntegreerd. Investeringen hierin maakten in 2000 een belangrijk deel uit van de IT-uitgaven. De afnemende economische groei heeft hun investeringen in internettechnologie in 2001 geremd.
Laggards zijn bedrijven die alleen basis internetoplossingen gebruiken. Voor de toekomst is de ontwikkeling van standaard internetinfrastructuur gepland. De investeringen die deze groep doet in internettechnologie is een kleiner deel van de IT-uitgaven dan gemiddeld.

Dit onderzoek is aangevuld met kwalitatief onderzoek van Cisco Systems naar bedrijven in West-Europa en Tsjechië. De sectoren waarnaar de bedrijven in beide onderzoek zijn onderverdeeld zijn:
gezondheidszorg/overheid/onderwijs,
zakelijke dienstverlening,
detailhandel/groothandel,
transport/communicatie/media,
industrie en
de financiële sector.

In de bijlage hieronder vindt u de belangrijkste bevindingen van het onderzoek.

Perscontact:
Karin van Geelen
Public Relations
Cisco Systems
Telefoon: 020 342 34 12
http://www.cisco.nl
mailto: kgeelen@cisco.com

Natascha Verdurmen/Leoni Janssen
DLV Public Relations
Telefoon: 023 554 20 30
http://www.dlvpr.nl/pressroom mailto: info@dlvpr.nl

Bijlage:

Belangrijkste conclusies - Fastracker-onderzoek

Het onderzoek onderscheidt de mate waarin IT-oplossingen worden toegepast: 'fastrackers', 'sensitives', 'enthusiasts' en 'laggards'.


- Een op de vijf West-Europese midden- en kleinbedrijven is een 'Fastracker'.

- 60% van de West-Europese midden- en kleinbedrijven beschikt over gezamenlijke toepassingen (bijv. GroupWare, workflow en e-mail).
- Een op de drie websites van bedrijven is geheel op handelspartners gericht.

- Volgens 'Fastrackers' blijven de additonele omzetten uit het Internet relatief laag, met een bijdrage van slechts 6,5 procent aan de totale inkomsten voor 2001. IDC voorspelt echter dat de handel op het Internet in West-Europa in 2004 de $1 biljoen zal overtreffen.
- De meeste 'Fastrackers' bevinden zich in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Nederland. Er zijn met name veel 'Sensitives' in Zweden, terwijl 'Enthusiasts' duidelijk in grote getale aanwezig zijn in landen zoals Italië en Duitsland. 'Laggards' vertegenwoordigen meer dan de helft van de populatie in Italië en Duitsland.

- Duitsland is het land met het hoogste percentage IT-uitgaven voor het web. Italië heeft het laagste percentage, terwijl in Zweden de uitgaven in 2001 neigen te dalen.

- In het Verenigd Koninkrijk is er gemiddeld per 2,5 medewerker een pc beschikbaar. Dit is in Europa de hoogste score. In Italië werken gemiddeld meer dan vier werknemers met één pc.

- Zweden, op de voet gevolgd door Duitsland, heeft de meeste kleine en middelgrote bedrijven met een eigen homepage. Het percentage bedrijven met een website in Spanje is lager dan het West-Europese gemiddelde.
- In Tsjechië is het percentage IT-uitgaven voor het web de helft van dat in West-Europa. Dit geeft een globaal beeld van de situatie in Oost-Europa.
- De markt voor kleine en middelgrote bedrijven in Tsjechië wordt gekenmerkt door het ontbreken van onlineveilingen.

Door de introductie van nieuwe technologie heeft de West-Europese sector voor kleine en middelgrote organisaties, die voor Internet geschikt is, een periode van veranderingen ondergaan. Aanzienlijke delen van IT-begrotingen werden opzij gelegd voor de introductie van internettechnologie. Dit geldt

met name voor 'Enthusiasts', die hun aan Internet gerelateerde IT-uitgaven voor 2001 met 38% hebben verhoogd ten opzichte van het niveau in 2000. Het tegenovergestelde is het geval bij de 'Sensitives', die hun aan Internet gerelateerde IT-uitgaven met bijna 35% hebben verlaagd, maar toch nog 23% van hun totale IT-uitgaven aan het Internet besteden. Deze West-Europese sector komt derhalve in een steeds betere positie om voordeel te hebben van de kostenbesparingen en de daaruit voortvloeiende winststijgingen door de toepassing van internettechnologie. Dit wordt weergegeven in de raming van IDC van een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 31,4% voor webuitgaven tussen 2000 en 2004.

Belangrijkste conclusies - Casestudies

Bron: IDC, Casestudies 2001

Van de kleine en middelgrote organisaties die zijn betrokken bij het Fastracker '01-onderzoek, verklaarde 63% dat de invoering van extra internettechnologie wordt aangestuurd op bestuursniveau.

Tips:

Financieel

- Houd de financiering voor de toepassing van internettechnologie zo veel mogelijk intern;

- Richt internettoepassingen op het bereiken van financiële en efficiencybesparingen, om een zo goed mogelijk overzicht te verkrijgen van het rendement op de investeringen;

- Zorg ervoor dat de investering rechtstreeks betrekking heeft op het ondernemingsplan of de ontwikkelingsfase waarin het bedrijf zich bevindt;
- Zorg bij externe financiering voor een investeringscyclus van zes maanden, gebruikmakend van een passend ondernemingsplan;

- Vertrouw voor de omzet niet op een kanaal maar verdeel de afzetmogelijkheden over verschillende kanalen, bijvoorbeeld Internet, persoonlijke verkoop, agentschappen etc.

Onderzoek en evalueer wat de beste invoering is voor uw verticale markt, bijvoorbeeld

- Reclame/ontwerp: invoering van oplossingen voor e-mail en websites betekent betere communicatie met klanten, wat een toename in efficiency betekent.

- Fabricage: toegang tot informatie op afstand mogelijk maken betekent dat vanaf het verkooppunt het fabricagevolume kan worden bijwerkt, wat leidt tot kortere levertijden .

Zorg voor innovatie in nieuwe technologie om concurrentievoordeel te behouden.

- Let op de concurrentie en blijf voorop lopen door middel van verdere invoering van internettechnologie.

- Blijf niet 'op je lauweren rusten' want dan zal de concurrentie je inhalen.

Ga een samenwerkingsverband aan met een bevoegde ICT-partner

Zorg ervoor dat de technologie zoveel mogelijk gebaseerd is op standaarden en daardoor aan te passen aan uw markt en bedrijfsmodel