Omzet Chordiant stijgt met 151% in tweede kwartaal
Hoofddorp, 25 juli 2001 - Chordiant Software, Inc. (Nasdaq: CHRD), leverancier van CRM-oplossingen, maakt haar financiële resultaten over het tweede kwartaal van het boekjaar 2001 bekend. De totale netto-omzet bedroeg US$ 18,5 miljoen, een stijging van 151% vergeleken met de omzet van US$ 7,4 miljoen in hetzelfde kwartaal in 2000. De omzet uit licentieovereenkomsten steeg 191% tot $US 9,8 miljoen. De omzet uit serviceverlening was US$ 9 miljoen, een toename van 118% tegenover US$ 4,1 miljoen in 2000. De brutomarge in het tweede kwartaal was 55% terwijl dit vorig jaar 44% was.
Het pro forma nettoverlies (exclusief bijzondere lasten, afschrijvingen en
kosten voor de aangekocht research & development en kosten voor de overname
en integratie van PrimeResponse) kwam voor het tweede kwartaal van het
boekjaar 2001 op US$ 7,5 miljoen (US$ 0,14 per aandeel). In hetzelfde
kwartaal van boekjaar 2000 lag het pro forma nettoverlies exclusief
bijzondere lasten nog op US$ 6,0 miljoen of US$ 0,16 per aandeel. Het
geboekte nettoverlies in het tweede kwartaal was US$ 12,7 miljoen of US$
0,25 per aandeel. In hetzelfde kwartaal vorig jaar werd een verlies geboekt
van US$ 7,9 of US$ 0,21 per aandeel. Door de uitgifte van nieuwe aandelen
voor overnames nam het aantal uitstaande aandelen met 40% toe, van 36,8
miljoen aandelen vorig jaar tot 51,5 miljoen in het tweede kwartaal van
2001.
"Het tweede kwartaal van 2001 was, sinds de beursgang, het zesde
achtereenvolgende kwartaal dat de omzet sterk groeide", zegt Sam Spadafora,
Chairman en Chief Executive Officer van Chordiant. "Ondanks de economische
uitdagingen in de huidige markt groeide de omzet met 151%. We hebben alle
gestelde doelstellingen gehaald, twee bedrijven overgenomen en de
activiteiten van PrimeResponse geïntegreerd Tegelijkertijd hielden we de
kosten in de hand en zijn we op weg naar winstgevendheid. Dit kwartaal
hebben we verder waardevolle licentieovereenkomsten gesloten met klanten als
VoiceStream Wireless en Bank of Ireland. Wereldwijd hebben we ondertussen
zo'n 135 grote klanten."
Spadafora vervolgt: "We groeien volgens planning en verwachten voor het
fiscale jaar 2001 een netto-omzet tussen US$ 70 miljoen en US$ 75 miljoen.
Verder verwachten we in de eerste helft van het volgend boekjaar het
break-even punt te bereiken."
De omzet over de eerste zes maanden van dit boekjaar tot 30 juni 2001 was
US$ 31,6 miljoen, een stijging van 155% in vergelijking met dezelfde periode
vorig jaar toen de omzet US$ 12,4 miljoen was. In deze periode was het
operationele pro forma nettoverlies US$ 13,9 of US$ 0,26. Het geboekte
nettoverlies over de eerste zes maanden van het boekjaar was US$ 22,4
miljoen of US$ 0,49.
Recente hoogtepunten:
- Nieuwe klanten waaronder VoiceStream Wireless, Bank of Ireland, AEON
Credit, BPN, Les Trois Suisse, Thomson Travel Group en Financial Services
Authority;
- Voortgang van de integratie van PrimeResponse na de afronding van de
overname op 27 maart 2001;
- Overname van de Java-servertechnologie, ontwikkel-resources en klanten van
ActionPoint, Inc. (Nasdaq:ACTP) ter waarde van US$ 7,2 miljoen;
- De release van Chordiant Selling Director op basis van de
Java-servertechnologie van ActionPoint als selling-product binnen het
ICIM-platform voor unified marketing, selling, kennismanagement en
fulfillment. Dit product is reeds verkocht aan twee bedrijven;
- Aankoop van intellectueel eigendom van de AoNet Java 2 Enterprise Edition
Workflow Server van ASP Outfitters;
- Introductie van JX Architecture op basis van J2EE Workflow Server en
XML-dataconnectiviteitsstandaarden voor de ontwikkeling en implementatie van
de nieuwste real time CRM-applicaties van het ICIM-platform;
- Introductie van Dialog Interaction Server, een dynamische
webinteractieoplossing op basis van de JX-architectuur;
-Introductie van Chordiant Marketing Director Suite 3.0, een uitgebreide
versie van de marketingautomatiseringsapplicaties binnen het ICIM-platform;
- Licentieverkoop van Marketing Director Suite aan ING. Deze financiële
dienstverlener gebruikt deze oplossing als backbone voor haar
relatiemarketingstrategie. RAC Motoring Services zet deze suite in voor de
ontwikkeling van haar Customer Data Warehouse;
- OEM-overeenkomsten met Marketswitch Corporation en Hipbone voor marketing-
optimaliserings- en collaborative browsing-technologieën.
Chordiant Software
Chordiant Software biedt een Unifying Customer Relationship
Management-oplossing (CRM) op basis van haar Intelligent Customer
Interaction Managment-platform. Het ICIM-platform van Chordiant biedt
schaalbare bouwstenen voor de ontwikkeling en integratie van flexibele
CRM-oplossingen met de bestaande bedrijfssystemen van klanten.
Ongeacht de manier van communiceren - via regiokantoren, web, e-mail, telefoon of draadloze verbindingen - biedt de Unified CRM Solution van Chordiant real time een eenduidig beeld van elke klant en een gepersonaliseerd proces voor elke interactie. Het platform bevat een complete business process engine, waarmee voor verschillende contactmogelijkheden hoogwaardige oplossingen worden geboden. Op basis van de geavanceerde Marketing Automation Business Services kunnen marketeers de ROI voor direct-marketinginitiatieven verbeteren, door de ontwikkeling, uitvoering en aanscherping van acties via traditionele en on line kanalen.
Chordiant Software heeft haar hoofdkantoor in Cupertino, Californië, en
heeft regionale kantoren in Londen, Melbourne, Chicago, München, Dallas, New
York, Parijs, Frankfurt en Hoofddorp.
Meer informatie over Chordiant is te vinden op de website:
www.chordiant.com.