Transport en Logistiek Nederland

Zoetermeer, 25 juli 2001

Voorzichtig optimisme over files, maar V&W mag niet achter over gaan leunen
Transport en Logistiek Nederland is voorzichtig optimistisch over de afnemende groei van het aantal files in Nederland. Het filebeleid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat lijkt zijn vruchten af te werpen, maar het ministerie mag niet achter over gaan leunen.

Voor het eerst in jaren is in 2000 de groei van het aantal files afgeremd en is de filezwaarte zelfs gelijk gebleven aan 1999. Maatregelen zoals de openstelling van een plusstrook op de A27, spitsstroken op de A73 en de A4 en de opening van de tweede Lekbrug op de A2 hebben een positief effect op de doorstroming gehad. Transport en Logistiek Nederland vraagt al jaren aandacht voor het feit dat de investeringen in infrastructuur schrikbarend achterblijven bij de groei in mobiliteit. Nu blijkt dat meer wegcapaciteit bijdraagt aan een betere doorstroming.

Overigens veroorzaken de vele wegwerkzaamheden in 1999 wel een vertekend beeld. Wordt dit effect meegenomen, dan ligt de groei van het aantal files in 2000 aanzienlijk hoger. Het ministerie moet de ingeslagen weg daarom krachtig vervolgen. Extra wegcapaciteit blijft dringend nodig. Naast de geplande projecten in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT), is in VNO-NCW verband berekend dat 2,5 miljard extra per jaar aan investeringen nodig is om de files daadwerkelijk te lijf te gaan. Pas dan zijn onze economische centra op alle tijden van de dag bereikbaar. Transport en Logistiek Nederland spreekt daarbij op voorhand geen voorkeur uit voor enerzijds het aanleggen of verbreden van wegen of anderzijds het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Het gaat om werkbare oplossingen, die voor een langere periode de doorstroming garanderen. Transport en Logistiek Nederland is geen voorstander van ongebreidelde aanleg van nieuwe wegen. Gekeken moet worden naar nut en noodzaak van investeringen. In dat verband pleiten de vervoerders voor het aanwijzen van een zogenaamd 'kwaliteitsnet voor het goederenvervoer'. Kenmerk van dit net is selectiviteit. Wegen die belangrijk zijn als verbindingen naar en tussen de economische centra van Nederland krijgen een gegarandeerde afwikkelingskwaliteit. Knelpunten in dit kwaliteitsnet worden met voorrang aangepakt.

Daarnaast staat Transport en Logistiek Nederland open voor andere maatregelen die de mobiliteit in Nederland in betere banen leiden. De organisatie is zelf actief om gezamenlijk met de leden daar waar mogelijk de efficiëntie in het wegvervoer verder te verhogen. Verder gelooft Transport en Logistiek Nederland in een beter openbaar vervoer, reisinformatie onderweg en thuis- en telewerken.