Zoetermeer, 25 juli 2001
Voorzichtig optimisme over files, maar V&W mag niet achter over gaan
leunen
Transport en Logistiek Nederland is voorzichtig optimistisch over de
afnemende groei van het aantal files in Nederland. Het filebeleid van
het ministerie van Verkeer en Waterstaat lijkt zijn vruchten af te
werpen, maar het ministerie mag niet achter over gaan leunen.
Voor het eerst in jaren is in 2000 de groei van het aantal files
afgeremd en is de filezwaarte zelfs gelijk gebleven aan 1999.
Maatregelen zoals de openstelling van een plusstrook op de A27,
spitsstroken op de A73 en de A4 en de opening van de tweede Lekbrug op
de A2 hebben een positief effect op de doorstroming gehad. Transport
en Logistiek Nederland vraagt al jaren aandacht voor het feit dat de
investeringen in infrastructuur schrikbarend achterblijven bij de
groei in mobiliteit. Nu blijkt dat meer wegcapaciteit bijdraagt aan
een betere doorstroming.
Overigens veroorzaken de vele wegwerkzaamheden in 1999 wel een
vertekend beeld. Wordt dit effect meegenomen, dan ligt de groei van
het aantal files in 2000 aanzienlijk hoger. Het ministerie moet de
ingeslagen weg daarom krachtig vervolgen. Extra wegcapaciteit blijft
dringend nodig. Naast de geplande projecten in het Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport (MIT), is in VNO-NCW verband berekend dat
2,5 miljard extra per jaar aan investeringen nodig is om de files
daadwerkelijk te lijf te gaan. Pas dan zijn onze economische centra op
alle tijden van de dag bereikbaar. Transport en Logistiek Nederland
spreekt daarbij op voorhand geen voorkeur uit voor enerzijds het
aanleggen of verbreden van wegen of anderzijds het beter benutten van
de bestaande infrastructuur. Het gaat om werkbare oplossingen, die
voor een langere periode de doorstroming garanderen. Transport en
Logistiek Nederland is geen voorstander van ongebreidelde aanleg van
nieuwe wegen. Gekeken moet worden naar nut en noodzaak van
investeringen. In dat verband pleiten de vervoerders voor het
aanwijzen van een zogenaamd 'kwaliteitsnet voor het goederenvervoer'.
Kenmerk van dit net is selectiviteit. Wegen die belangrijk zijn als
verbindingen naar en tussen de economische centra van Nederland
krijgen een gegarandeerde afwikkelingskwaliteit. Knelpunten in dit
kwaliteitsnet worden met voorrang aangepakt.
Daarnaast staat Transport en Logistiek Nederland open voor andere
maatregelen die de mobiliteit in Nederland in betere banen leiden. De
organisatie is zelf actief om gezamenlijk met de leden daar waar
mogelijk de efficiëntie in het wegvervoer verder te verhogen. Verder
gelooft Transport en Logistiek Nederland in een beter openbaar
vervoer, reisinformatie onderweg en thuis- en telewerken.