Persberichten
Veilig voedsel in een veranderende omgeving
25 juli 2001 - Dit is een gezamelijk persbericht van LNV en VWS
Globalisering, meer kennis en incidenten hebben bijgedragen aan het
veranderende bewustzijn van de consument over zijn voedselpakket. Het
kabinet vindt dat de consument erop moet kunnen vertrouwen dat het
voedsel voldoet aan hoge eisen van voedselveiligheid. Dit staat in de
nota ,,Veilig voedsel in een veranderende omgeving', die minister
Brinkhorst van LNV en minister Borst van VWS vandaag aan de Tweede
Kamer hebben gestuurd.
Het kabinet geeft in de nota aan hoe de overheid randvoorwaarden (o.a.
door normstelling) stelt, toeziet op de naleving en verantwoordelijk
is voor een onafhankelijke risicobeoordeling, betrouwbaar risicobeheer
en adequate risicocommunicatie. Tevens beschrijft de nota hoe het
bedrijfsleven de primaire verantwoordelijk voor de veiligheid van het
voedsel kan versterken. Het kabinet zet onverkort in op het bieden van
een hoog beschermingsniveau van consumenten, ook waar het gaat om
voedselveiligheid. Om te beginnen dient al het voedsel op de
Nederlandse markt te voldoen aan de geldende normen. Daarnaast dienen
risicoanalyse, wet-en regelgeving, onderzoek, controle en communicatie
te worden gestroomlijnd. Het ontwikkelen van ondersteunende systemen
ten behoeve van het risicobeheer vormt hierbij een belangrijk
speerpunt.
In de nota 'Veilig voedsel in een veranderende omgeving' wil het
kabinet het maatschappelijk verantwoord ondernemen en transparantie
bevorderen. Zo moeten ketengarantiesystemen worden gemoderniseerd om
zo het inzicht in en de uitwisseling van informatie over de
verschillende fases in de ontwikkeling van grondstof tot voedsel te
verbeteren (tracking en tracing). Aanpakken bij de bron is een
belangrijk uitgangspunt. Introductie van het systematisch
inventariseren van risico's in de productieketen (HACCP) bij de
primaire sector - inclusief de slachterijen - kan hier een instrument
in zijn. In EU-verband zal Nederland dit aan de orde stellen.
Door middel van het stellen van normen, het ontwikkelen van een helder
afwegingskader en duidelijke signalering wil het kabinet de
risico-analyse van voedsel optimaliseren. Het kabinet werkt ook aan
een voorstel voor een positieve lijst met toegestane grondstoffen in
diervoeders in Europees verband.
De stroomlijning en integratie van de wet- en regelgeving zal
doorgaan. Gesignaleerd wordt dat de aansluiting tussen de regelgeving
over afvalstoffen en de diervoederwetgeving als ontoereikend wordt
ervaren. Het gaat hier om het mogelijke risico dat niet voor
menselijke consumptie geschikte afvalproducten in de voedselketen
belanden via diervoeders. Onderzocht zal worden in hoeverre de
afvalstoffenwetgeving aan de afzetkant waarborgen kan bieden.
Een van de onderdelen van de nota is de instelling van de Nederlandse Voedselautoriteit (NVa). Het is een eerste stap naar de oprichting van een onafhankelijke, gezaghebbende en betrouwbare organisatie die een centrale regie gaat voeren op de activiteiten onderzoek, communicatie en toezicht binnen het gebied van voeding en gezondheid in het algemeen en voedselveiligheid in het bijzonder. Aanleiding voor het oprichten van de NVa is het feit dat er de afgelopen jaren een aantal calamiteiten zijn geweest rond voeding. Dit heeft het vertrouwen van de consument in de veiligheid van zijn voeding ernstig geschaad. In Europa heeft dit geleid tot het Witboek Voedselveiligheid en de instelling van een Europese Voedselautoriteit. Het kabinet heeft in november 2000 besloten om hier bij aan te sluiten door een Nederlandse Voedselautoriteit op te gaan richten.
Het opzetten van een onafhankelijke, gezaghebbende NVa vergt enkele jaren omdat hiervoor een wetswijziging nodig is. Met de voorlopige instelling krijgt de NVa op dit moment twee taken. Ten eerste zal zij met voorstellen moeten komen voor haar verdere ontwikkeling en toekomstige structuur. Ten tweede zal de NVa namens de ministers van LNV en VWS een regisserende rol gaan vervullen op het terrein van afstemming en aansturing van de huidige controle-instanties op het terrein van onderzoek, communicatie en toezicht. De NVa zal voorlopig als ambtelijke dienst functioneren onder verantwoordelijkheid van de ministers van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Pers