25 juli 2001
* Gemeente in actie voor schone leefomgeving *
* Commissie bezwaar- en beroep *
* Wijkkantoren Buurtbeheer wegens vakantie gesloten *
* Gemeentearchief sluit studiezaal *
* Nieuwe gemeentegids verschijnt in najaar *
* Asfalteringswerkzaamheden *
* GEVRAAGD: MEDEWERKER BEZWAARSCHRIFTEN WOZ *
* Wildplakken toegestaan? *
* Dat óók op www.hoogeveen.nl *
* Gemeente is 24 uur per dag bereikbaar *
* Kapvergunningen *
* Bouwaanvragen *
* Bouwmeldingen *
* Sloopaanvragen *
Gemeente in actie voor schone leefomgeving
"De openbare ruimte is van ons allemaal ", zo begint de brief die de
gemeente deze week verstuurt aan de ondernemers op bedrijventerrein De
Wieken. De brief is de eerste aankondiging van een actievere
handhaving van de regels die gelden voor het beheer van wegen, straten
en bermen. De actie begint op De Wieken, later komen ook andere wijken
en buurten in Hoogeveen aan de beurt.
Twee weken geleden stond er een berichtje op deze pagina dat de
gemeente een onbeheerde en verwaarloosde caravan had aangetroffen in
de Zeppelinstaat. Nergens viel uit op te maken wie de eigenaar was van
deze caravan. De gemeente heeft hem inmiddels weggehaald en
overgebracht naar de gemeentewerf . Als de rechtmatige eigenaar zich
niet nog deze week meldt, zal de caravan worden vernietigd. Een
voorbeeld van actief beheer van onze openbare ruimte.
Autowrakken en reclameborden
De onbeheerde caravan is slechts een van de vele voorbeelden van de
mogelijke verloedering van de openbare ruimte. Een inventarisatie op
De Wieken levert een betreurenswaardig scala van illegale situaties
op. Behalve de caravan trof de gemeente ook een half gesloopte
vouwwagen aan midden in een gemeentelijk plantsoen. Andere voorbeelden
van illegale situaties zijn: auto's en een bouwkeet -zonder
vergunning- in gemeentelijk groen, vuilcontainers langs de weg,
autowrakken en auto-onderdelen in de berm en enkele tientallen
illegale reclameborden op gemeentegrond.
Belang bij kwaliteit
We hebben allemaal belang bij een goede kwaliteit van onze woon- en
werkomgeving. De gemeente kan het gras niet maaien als de bermen vol
met auto's staan. Stoepen en fietspaden worden stuk gereden en
daardoor onbegaanbaar en rotzooi in bermen en plantsoenen is iedereen
een doorn in het oog.
Het is niet toevallig dat de gemeentelijke actie begint op een
bedrijventerrein. Op onze woonomgeving zijn we redelijk zuinig, maar
in de werkomgeving nemen we het soms wat minder nauw. Dat lijkt op het
eerste oog wel begrijpelijk, maar toch hebben ook bedrijven veel
belang bij een nette, representatieve omgeving. Op het nieuwe
bedrijventerrein Buitenvaart wordt het beheer van de openbare ruimte
daarom een verantwoordelijkheid van overheid en ondernemers samen.
Handhaving
Een eenmalige actie is natuurlijk niet voldoende. Afgesproken regels
moeten we ook handhaven. Bij de handhavingsactie die de gemeente nu
start, zijn daarom verschillende instanties betrokken. Parkeer- en
milieucontroleurs zullen overtredingen signaleren en zo nodig
bekeuren. Ook de politie en Bureau Toezicht zijn betrokken bij
controle en het opsporen van overtredingen. Buurtbeheer zal zorgen dat
rommel waarvoor geen verantwoordelijke is aan te wijzen wordt
opgeruimd.
Andere gemeentelijke afdelingen komen in beeld als een vriendelijk
verzoek of een bekeuring niet helpt. Dan zal de gemeente overgaan tot
het toepassen van bestuursdwang. De gemeente eist van de
verantwoordelijke dat hij binnen een bepaalde termijn maatregelen
neemt en als dat niet gebeurt dan onderneemt de gemeente zelf actie en
presenteert de rekening aan de betrokkenen.
Redelijke termijn
In de brief aan de bedrijven op De Wieken meldt de gemeente dat ze
vanaf 1 september handhavend zal gaan optreden tegen overtredingen.
Ondernemers die in overtreding zijn, hebben dus nog zes weken de tijd
om zelf maatregelen te nemen. Zo kunnen zij illegale reclameborden
verplaatsen naar het eigen bedrijfsterrein en rommel in de bermen
opruimen. Uiteraard blijft het gewoon mogelijk om correct te parkeren
langs de wegen waar dit is toegestaan, maar illegale parkeerders
moeten na 1 september toch ook aan hun portemonnee gaan denken.
Commissie bezwaar- en beroep
De commissie voor bezwaar- en beroepschriften houdt op 1 augustus 2001
om 14.45 uur een openbare hoorzitting in commissiekamer 2 van het
Raadhuis, Raadhuisplein 1. De commissie hoort die middag de partijen
over een bezwaarschrift van Autobedrijf Doorten Pesse BV tegen de
bestuursdwangaanschrijving ter verwijdering van een reclamebord aan de
A28.
Gemeentearchief sluit studiezaal
De studiezaal van het gemeentearchief van Hoogeveen is deze week nog
gesloten wegens vakantie U bent weer welkom in het archief aan de De
Vos van Steenwijklaan vanaf maandag 30 juli. De openingstijden zijn:
maandag, dinsdag en donderdag van 8.00 tot 12.00 uur en woensdag van
8.30 tot 16.30 uur.
Wegen afgesloten voor evenementen
In verband met de Pulledagen zijn de volgende wegen op donderdag 26 juli, 2,
9 en 16 augustus van 7.00 uur tot 18.00 uur voor het doorgaande verkeer
afgesloten: de kruising Hoofdstraat/Raadhuisstraat/Grote Kerkstraat,
Jonkheer de Jongestraat vanaf de kruising Kaaplaantje de Schutstraat (beide
rijbanen) ter hoogte van Hoofdstraat/Alteveerstraat, Schutstraat/Van Limburg
Stirumstraat en Reviusplein/Schutsplein.
's Avonds vinden er Midzomerfeesten plaats op de kruising
Raadhuisstraat/Grote Kerkstraat/Hoofdstraat. In verband hiermee is deze
kruising van 18.00 uur tot 00.30 uur voor het doorgaande verkeer afgesloten.
De muziekevenementen duren tot 24.00 uur.
Nieuwe gemeentegids verschijnt in najaar
De officiële gemeentegids van de gemeente Hoogeveen, die de uitgever dit
najaar huis aan huis zal verspreiden, krijgt een geheel nieuw en fris
uiterlijk. De nieuwe gids verschijnt op A4-formaat, krijgt extra veel kleur
en is inhoudelijk sterk verbeterd. Een in het oog springende verbetering is
verder dat alle plattegronden groter en in kleur worden afgedrukt. Als extra
service zal de uitgever de gemeentegids van dit jaar ook op internet
plaatsen.
De nieuwe opzet van de gemeentegids is het gevolg van de keuze voor een
nieuwe uitgever: City & Tourist Promotions. Dit bedrijf is de enige uitgever
van de officiële Hoogeveense gemeentegids. Andere bedrijven die
gemeentegidsen aanbieden, bijvoorbeeld op internet, doen dit niet in
opdracht van de gemeente.
Asfalteringswerkzaamheden
Op diverse wegen in de gemeente worden de komende tijd
asfalteringswerkzaamheden uitgevoerd. Het verkeer ondervindt hiervan hinder.
Het asfalteringsprogramma duurt tot en met aanstaande vrijdag 26 juli. Na de
bouwvakvakantie worden nog een paar straten aangepakt.
GEVRAAGD: MEDEWERKER BEZWAARSCHRIFTEN WOZ
De gemeente Hoogeveen is op zoek naar een tijdelijke, part-time medewerker
om te assisteren bij de behandeling van bezwaarschriften onroerend
zaakbelasting. Bij de vaststelling van de beschikkingen en aanslagen inzake
de Wet waardering onroerende zaken zijn dit voorjaar ruim 1000
bezwaarschriften ingediend.
Wij zoeken iemand met een juridische achtergrond die ons een of twee dagen
per week kan helpen bij het afhandelen van de bezwaarschriften. Heeft u
belangstelling of wilt u meer weten, belt u dan even met F.C.A. van der
Meulen (291249) of A. Middelveld (291240) van de afdeling Juridische Zaken.
Wildplakken toegestaan?
Onder de mededelingen in deze aflevering van Het Torentje staat de aanvraag
voor een bouwvergunning voor maar liefst vijftien 'wildplakzuilen'. Om het
wildplakken van affiches tegen te gaan wil de gemeente de mogelijkheid
creëren om legaal affiches te plakken op speciaal daarvoor ontworpen zuilen.
We hebben elkaar heel wat te vertellen. En een van de manieren waarop we dat
doen is het aanplakken van affiches. Op de meeste plekken is dat niet
toegestaan, maar binnenkort in Hoogeveen op bepaalde plaatsen misschien wel.
De gemeente heeft namelijk besloten om op meerdere plaatsen in de stad en in
de dorpen speciale zuilen te plaatsen waarop plakken van affiches zonder
voorafgaande toestemming is toegestaan.
Vrijheid van meningsuiting
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed, zo vindt ook de Nederlandse
rechter. Daarom is hij van mening, zo blijkt uit gerechtelijke uitspraken,
dat er voldoende gelegenheid moet zijn om
affiches aan te plakken. Als die gelegenheid er niet is, dan daalt de kans
dat de rechter een 'wildplakker' bestraft aanzienlijk.
Ook de gemeente Hoogeveen is de vrijheid van meningsuiting zeer toegedaan. Tegelijkertijd waakt de gemeentelijke overheid over de openbare ruimte. Affiches op schuttingen, openbare gebouwen en andere gelegenheden die daarvoor niet zijn bestemd, zijn velen een doorn in het oog. Bovendien kost de verwijdering van de affiches veel geld en moeite.
Zorg voor woonomgeving
Met het plaatsen van de 'wildplakzuilen' wil de gemeente het illegaal
plakken van affiches tegen gaan. Het aanzien van stad en dorpen zal hierdoor
verbeteren. Als de zuilen er eenmaal staan, dan zal de politie ook de
controle op illegaal plakken intensiveren. De zorg voor onze woonomgeving
krijgt hiermee weer een stevige impuls.
Dat óók op www.hoogeveen.nl
Zoekt u een e-mailadres of website van een medebewoner of een organisatie in
Hoogeveen? Op de website van de gemeente kunt u wellicht slagen. In het
onderdeel Bewoners & bedrijven ziet u een lijst met namen en digitale
adressen (e-mail en website) van bewoners, maar ook van clubs & verenigingen
en van winkels & bedrijven. In totaal staan nu 833 adressen vermeld. Het
onderdeel is nu geheel vernieuwd. U kunt nu heel gemakkelijk uw gegevens
laten invoeren, wijzigen of verwijderen. Als u zich ooit heeft aangemeld,
dan adviseren we u eens kritisch te kijken of de gegevens nog kloppen.
Vragen? Bel de Info-foon: 291999
Gemeente is 24 uur per dag bereikbaar
Stel, u ontdekt dat uw paspoort is verlopen. En morgenmiddag vertrekt uw
vliegtuig naar uw vakantiebestemming. Wat nu? Hoe lang duurt het voordat u
een nieuw paspoort heeft? Wat kost een paspoort? En wat moet u meenemen naar
het gemeentehuis? U weet het niet, en het gemeentehuis is 's avonds dicht...
Voor deze en vele andere vragen heeft de gemeente een oplossing: de Info-foon, het telefonische informatiesysteem van de gemeente Hoogeveen. Druk of draai 291999 en u hoort het antwoord op uw vraag.
De Info-foon is een interactief telefonisch informatiesysteem dat antwoord
geeft op algemene vragen over de diensten van de gemeente Hoogeveen. De
Info-foon geeft o.a. informatie over de openingstijden van de gemeentelijke
afdelingen, de afvalinzameling, de kosten van een paspoort, huursubsidies,
commissie- en raadsvergaderingen, enz. enz.
Vierentwintig uur
Iedereen kan de Info-foon vierentwintig uur per dag bellen. Wie buiten de
kantoortijden de gemeente belt, krijgt altijd direct contact met de
Info-foon. Het systeem werkt via telefoons met druktoetsen of draaischijf.
De beller hoort een stem die diverse keuzemogelijkheden opnoemt. Door het
gewenste nummer in te drukken of te draaien, komt hij/zij in het volgende
informatieblok.
Tijdens kantooruren blijft natuurlijk de mogelijkheid bestaan om naar het
Voorlichtingscentrum in het gemeentehuis te bellen. Dit nummer is 291256. De
medewerkers van de afdeling Kabinet & Communicatie kunnen vaak sneller een
antwoord geven en ook ingaan op meer specifieke vragen. De Info-foon is
bedoeld als aanvulling op de bestaande informatievoorziening.
Actueel
De Info-foon is altijd voorzien van de meest actuele informatie. In geval
van veranderingen, past de gemeente de teksten zo snel mogelijk aan. Bellen
naar de Info-foon kost net zoveel als een gewoon telefoongesprek.
Als u door financiële omstandigheden niet in staat bent om de gemeentelijke
belastingen te betalen, kunt u de gemeente om kwijtschelding vragen. U heeft
daarvoor nog tot 31 juli de tijd.
De kwijtschelding geldt voor de onroerende-zaakbelasting, het rioolrecht en
de afvalstoffenheffing. Ook de aanvraag voor kwijtschelding van de aanslagen
van het waterschap Reest en Wieden moeten bij de gemeente worden ingediend.
Het gaat dan om de verontreinigingsheffing en de ingezetenenomslag.
Minimumloon
Bij de beoordeling van een aanvraag houdt de gemeente rekening met het
inkomen per maand (inclusief vakantiegeld), de maandelijkse vaste lasten en
het vermogen (bijvoorbeeld eigen woning, spaargeld). In het algemeen kunt u
kwijtschelding krijgen als uw netto-besteedbaar inkomen rond het minimumloon
ligt.
Als u een eigen woning of spaargeld heeft, is kwijtschelding meestal niet
mogelijk.
U moet het verzoek binnen drie maanden na dagtekening van de aanslag
indienen. Hiervoor kunt u bij het voorlichtingscentrum van de gemeente of de
afdeling financiën een formulier afhalen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling financiën,
291291.
MededelingenKapvergunningen
De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verleend aan:
* R. Wolting, Lindenlaan 11, Hoogeveen, voor een metasequoia
* de Provincie Drenthe, voor een eik langs de Europaweg
* W. de Buck, Krakeel 37, Noordscheschut voor een eik
Gemotiveerde bezwaren kunt u binnen zes weken na deze publicatie
indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen,
Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen.
Bouwaanvragen
* Steenbergen W., bouwen van een schuur, Hollandscheveldse Opgaande
18
* Blokzijl-van der Sleen G., bouwen van een serre, De Maaier 19
* Bouwfonds Woningbouw B.V., bouwen van 66 woningen, Zuiddreef,
Winde
* Biemolt A., plaatsen van twee dakkapellen, Irisstraat 26
* Jonkman J.H., plaatsen van twee dakkapellen, Irisstraat 28
* Slaa J.C., bouwen van een kap op een garage, Grootslag 22
* Jonge de A., plaatsen van een dakkapel, Koekoeklaan 21
* Temmink Wegenbouw B.V., bouwen van een bedrijfshal en een
overkapping, Lindberghstraat 14
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), uitbreiden van schoolgebouw,
Cavaljéweg 29
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), uitbreiden van schoolgebouw,
Stoekeplein 1
* Reinders Ruitersport, wijzigen van de gevels, Grote Kerkstraat 26
en 28
* Scheffers E. , bouwen van een pompruimte en een berging ten
behoeve van de Stichting Kinderboerderij "De Beestenbult",
Korenstraat 47
* Gemeente Hoogeveen (Bestuursdienst/afd. ABJZ), plaatsen van
wildplakzuilen, Stationsplein, winkelcentrum De Weide,
winkelcentrum De Wielewaal, winkelcentrum De Nije Nering,
winkelcentrum De Grote Beer, Nicolaas Beetsplein (parkeerplaats),
Kerkweg nabij nummer 1 in Tiendeveen, van de Wall Bakestraat hoek
Verlengde Hoogeveensche vaart in Nieuweroord, Fluitenbergseweg in
Fluitenberg, Oostering hoek Dorpsstraat in Pesse, Oostopgaande
hoek Brugstraat in Nieuwlande, Hoofdweg hoek Cavaljéweg in
Stuifzand, Het Hoekje ter hoogte van de Hendrik Raakweg in
Hollandscheveld, Dorpsstraat hoek Perebomenweg in Elim en Zwarte
Dijkje hoek Tramweg in Noordscheschut
* Kalis J.A. , verbouwen en uitbreiden van een woning en garage, De
Wulp 76
* M.W.F. Walstra, oprichten van een tandartspraktijk,
Riegshoogtendijk 59
Bouwmeldingen
* Barelds A.D., bouwen van een tuinhuisje, Goltguldenstraat 21
* Botter J., bouwen van een bijkeuken, Boogerdweg 15
* Koopman R., bouwen van een schuur, Huijgensstraat 30
* Schouten J.W., bouwen van een blokhut, Ruisvoorn 14
Sloopaanvragen
* Wimmenhove R., slopen van een garage en een opslagruimte,
Riegshoogtendijk 5
Nadere informatie over bovengenoemde bouw- en sloopplannen is
verkrijgbaar bij de afdeling
Bouw- en Woningtoezicht, Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis).
Verleende bouwvergunningen
* H. Lip, voor het uitbreiden van een garage bij de woning Het
Zeyvat 9
* J. Koobs, voor het uitbreiden van de woning De Waring 14
* P.A. Dunning, voor het bouwen van een woning met garage op het
perceel Zwembadweg 30
* G. Groote, voor het verbouwen van de woning Krommewijk 16 te
Nieuweroord
* Kreeft Beheer B.V., voor het bouwen van een bedrijfshal op het
perceel A.G. Beltstraat 11
* J.H. Baltussen, voor het uitbreiden van de woning Molenweg 15 te
Tiendeveen
* J.J. Evertse, voor het plaatsen van een dakkapel op de woning Otto
Zomerweg 35 te Hollandscheveld
* H. Tibben, voor het bouwen van een woning op het perceel Het
Hoosvat 28 te Elim
* Loopers, voor het bouwen van een kapschuur op het perceel Alteveer
109
* F. Bezuijen, voor het uitbreiden van de woning Tapuitlaan 89
* S.J.M. Bentvelsen, voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan
op het perceel Beilerstraat 11 te Pesse
* J.G. Boer, voor het uitbreiden van de woning Lisdodde 21
* Autohandel Hollandscheveld V.O.F., voor het bouwen van een
bedrijfswoning op het perceel Abraham Niehuesstraat 10 te
Hollandscheveld
* Dekker, voor het tijdelijk plaatsen van een chalet op het perceel
De Vaarboom 14 te Elim
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), voor het uitbreiden van het
buurthuis Albert Steenbergenstraat 44
* Dutchtone, voor het tijdelijk plaatsen van een antennemast op het
perceel Beiler-straat 1 te Pesse
* W. Fieten, voor het bouwen van een berging bij de woning Langedijk
17 te Hollandscheveld
* Kolk, voor het plaatsen van dakkapel op de woning Roerdomplaan 72
* Morgenland College, voor het verbouwen van het schoolgebouw
Voltastraat 25
* Maatschap Waninge-Koster, voor het bouwen van een ligboxenstal op
het perceel Beilerstraat 8 te Pesse
* J.J. Oosterhof, voor het uitbreiden van de woning Watermunt 4
* A.R. Vermeer, voor het bouwen van een woning met garage op het
perceel Blankvoorn 1
* J.S. Groeneveld, voor het plaatsen van een dakkapel op de woning
Landsteinerhof 40
* J. Klooster, voor het bouwen van een schuur bij de woning De Kogge
36
* G. van Hattem, voor het uitbreiden van de woningen Kanaalweg 73 en
75
Nadere informatie over deze verleende bouwvergunningen kunt u krijgen
Tegen deze verleende bouwvergunningen kunt u binnen zes weken na
bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en