Woerden, 25 juli 2001

Regionale zorginstellingen halen achterstand op internet in

Regionale zorgorganisaties zoals ziekenhuizen, thuiszorginstellingen, Riaggs en GGD's werken nog maar weinig met websites. Slechts 34% van de bijna 1000 zorginstellingen heeft een website in bedrijf. De instellingen zijn dit jaar bezig met een inhaalslag: 19% heeft een website in ontwikkeling en 40% is vast van plan om een website te ontwikkelen. In 2002 zullen er ruim 200 nieuwe sites zijn gestart. Dit blijkt uit gegevens van een onderzoek dat het NIGZ onlangs uitvoerde in opdracht van het SIV (Samenwerking Publieksinformatie Gezondheid en Welzijn).

Het onderzoek vond plaats bij 300 organisaties, waaronder Jongeren Informatiepunten (JIP), Bureaus Jeugdzorg (BJZ), ziekenhuizen, Sociaal Pedagogische Diensten (SPD), instellingen Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ), Thuiszorginstellingen, Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD), instellingen verslavingszorg (CAD) en Regionale Patiënten/Consumenten Platforms (RPCP).

Valse start
Regionale zorgorganisaties komen bij het ontwikkelen van internetbeleid veel knelpunten tegen. Veelal ontbreekt er internetdeskundigheid, zijn er beperkte financiële mogelijkheden en worden de consequenties van het verschijnen op het internet verkeerd ingeschat. Organisaties die daarentegen vrij vroeg een website hadden, blijken die vaak zonder duidelijke doelstellingen en keuzen te hebben ontwikkeld. In veel gevallen hebben deze 'early adopters' zich toegelegd op het presenteren van de eigen organisatie, en hebben zij onvoldoende nagedacht over het nut van de site voor de bezoeker. Opvallend is dat deze publieksorganisaties zich niet voldoende realiseren dat ook voor websites duidelijk moet zijn voor welke doelgroep deze is bedoeld. Vaak worden hun websites op termijn geheel herzien, en wordt de voorafgaande investering opgevat als een valse start.

Meer delen van inzichten
Het SIV constateert dat regionale zorgorganisaties weinig ervaringen uitwisselen over internet. Van de vroeg gemaakte fouten wordt weinig lering getrokken. Daardoor raakt een gemiddelde zorginstelling onnodig veel tijd en inzet kwijt aan de ontwikkeling van een site, hetgeen ten koste gaat van de inhoudelijke kwaliteit. Op deze manier wordt het publiek niet voldoende in de gelegenheid gesteld om betrouwbare informatie over zorg en gezondheid via het internet te verzamelen. Het SIV betreurt dit, aangezien juist deze zorgorganisaties de beschikking hebben over goede en onafhankelijke informatiebronnen. Om de opgedane inzichten beter te kunnen delen, nemen de SIV-partners komend jaar nieuwe initiatieven om zorgorganisaties te ondersteunen bij het maken van websites. Dit kan variëren van cursussen, congressen, publicaties en advisering, die door de afzonderlijke partners zullen worden gepresenteerd.