|
NOORDELIJKE RANDSTAD BEZORGD OVER BEREIKBAARHEID VAN SCHIPHOL
NOORDELIJKE RANDSTAD BEZORGD OVER BEREIKBAARHEID VAN SCHIPHOL
Persbericht van het Bereikbaarheidsoffensief Noordelijke Randstad (Provincie Noord-Holland, ROA, Gemeente Amsterdam)
Het Bereikbaarheidsoffensief Noordelijke Randstad (Provincie
Noord-Holland, ROA, Gemeente Amsterdam) heeft in een brief aan de
minister van Verkeer en Waterstaat haar zorg geuit over de toekomstige
bereikbaarheid van Schiphol.
De financiering van het Rijk voor de projecten om de bereikbaarheid te
verbeteren schiet te kort. De regio heeft een aantal projecten
omschreven die van groot belang zijn voor de landzijdige
bereikbaarheid (het niet-lucht verkeer) van Schiphol. Voorbeelden
hiervan zijn het Masterplan N 201, de Zuidtangent Oost en West, de
Corridor Amsterdam Schiphol Haarlemmermeer (CASH) en de Zaanlijn.
Voor enkele van deze projecten is concrete financiering geregeld. Voor
andere projecten is echter slechts een intentie getekend om later tot
een gezamenlijke financiële inspanning te komen. Daarmee wordt
onvoldoende tegemoet gekomen aan de eerder gemaakte afspraken in onder
meer het BOR-convenant (Bereikbaarheids Offensief Randstad-convenant).
Dit leidt voor de Noordvleugel van de Randstad tot de situatie dat er
te weinig concreet uitzicht is op maatregelen die de landzijdige
bereikbaarheid van Schiphol rond 2010 op een aanvaardbaar niveau
brengen.
De bereikbaarheid staat onder grote druk zoals omschreven in het
Nationaal Verkeer en Vervoersplan. De verschuiving van het spitstarief
naar een kilometertarief maakt de bereikbaarheid in deze regio alleen
maar nijpender. Omdat de luchthaven een bovenregionaal karakter heeft
-Schiphol is tenslotte de nationale luchthaven - vindt het BONR het
niet gerechtvaardigd dat de regio het leeuwendeel van de kosten moet
dragen. Voor de bereikbaarheid van Schiphol in de toekomst wordt het
volgende aan de minister voorgesteld:
* De claims voor de projecten Masterplan N201 en Zuidtangent Oost en
West behouden hun zelfstandige status. Zij worden als volwaardige
projecten behandeld en niet als voorbeeldprojecten.
* Voor de andere studieprojecten (CASH, Zaanlijn en A4) zetten alle
betrokken partijen in op een zo snel mogelijke voortgang van het
proces.
* Uiterlijk op 1 januari 2003 zal het Rijk helderheid geven over de
financiering van alle projecte
Paul van Yperen
Naar boven
-
© gemeente Amsterdam - 24-07-2001