Honda start proef waterstofstation in Californië
(24 juli 2001)
Honda R&D Co. Ltd. en Honda R&D America Inc. zijn een brandstofstation
begonnen waar waterstof wordt geproduceerd en waar auto's die op
waterstof rijden, kunnen tanken. Het station gebruikt zonne-energie om
waterstof uit water te winnen. De proef gaat deze maand van start met
brandstofcelauto's van het type Honda FCX, die ter plaatse al op de
openbare weg worden getest.
Het nieuwe productie- en tankstation is gevestigd op het terrein van
Honda R&D Americas Los Angeles Center in Torrance, Californië. Het is
het eerste in het zuiden van deze Amerikaanse staat. Er zullen proeven
worden gedaan met de productie en opslag van waterstof, alsmede met
het tanken met auto's. Deze onderzoeken maken deel uit van
voortdurende research naar schonere energiebronnen.
Het nieuwe station produceert waterstof met zowel zonne-energie als
normale
elektriciteit en bestaat onder meer uit de volgende componenten:
* zonnepanelen wekken elektriciteit op met behulp van het licht van de
zon;
* een controlesysteem dat de opgewekte zonne-energie zo efficiënt
mogelijk gebruikt;
* een elektrolytisch systeem dat elektriciteit gebruikt om waterstof
uit water te winnen;
* een compressor die de waterstof onder druk houdt;
* een tank die de waterstof onder druk bewaart.
Bij gebruik van alleen zonne-energie kan men al 7.600 liter waterstof per jaar maken. Indien zowel zonne-energie als gewone stroom worden gebruikt, bedraagt de productiecapaciteit zelfs 36.500 liter per jaar.
Voor het tankstation zijn diverse nieuwe technologieën ontwikkeld. Een
innovatie? waterrecirculatiesysteem beperkt het waterverbruik in het
elektrolytisch systeem tot het absolute minimum. Weer een ander
systeem zorgt ervoor dat de waterstofproductie zo efficiënt mogelijk
verloopt, door wisselingen in de energieopwekking tegen te gaan. Die
wisselingen ontstaan doordat de zon niet op elk moment even krachtig
is. Dit alles bij elkaar is zo ontworpen dat het nog compact is ook.
Door elk separaat systeem zo efficiënt mogelijk te laten werken,
beperkt Honda verlies van energie tot het minimum. Dat is bijzonder,
want waterstofproductie met behulp van zonne-energie ging tot nu toe
gepaard met energieverliezen.
Honda is al lange tijd van mening dat brandstofcellen de volgende
generatie krachtbronnen zullen zijn. Dan hoeven er geen alternatieve
brandstoffen te komen, nemen uitlaatgasemissies af en verminderen de
effecten van de opwarming van de aarde. Honda is van mening dat pure
waterstof op de lange termijn de beste manier is om brandstofcelauto's
aan te drijven. Daarom werkt Honda er hard aan om dit werkelijkheid te
laten worden. De fabrikant werkt aan het volledige proces van
waterstofproductie, -opslag en -levering. Tegelijkertijd wordt
onderzocht hoe de C02-uitstoot tijdens de waterstofproductie kan
worden verminderd.
De praktijkproef met dit teststation op zonne-energie is een goede
manier om achter efficiëntere productiemethoden voor onuitputtelijke
en schone energie te komen. Bovendien geeft dit station inzicht in
toekomstige uitdagingen op het gebied van waterstofproductie en
waterstoftankstations.