WEBSITE EVALUATION TECHNIEK

's-Hertogenbosch - 24 juli 2001. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft een nieuwe gestandaardiseerde methode ontwikkeld, die bedoeld is om opdrachtgevers snel een helder inzicht te bieden in de beoordeling van hun site door de websitebezoekers. Met deze 'Website Evaluation' techniek kan Multiscope kosteneffectief, via een online enquete, de ervaringen van sitebezoekers meten voor iedere willekeurige website.

VRAAGSTELLING
Op basis van een jarenlange ervaring met het evalueren van websites heeft Multiscope een set van een veertigtal vragen opgesteld, welke duidelijk de beoordeling van iedere willekeurige website weergeeft.

De vragenlijst geeft inzicht in de volgende kenmerken:
1) Relatie tussen bezoeker en site

2) Belangrijke bezoekdoelen

3) Concurrerende sites

4) Beoordeling design, content en interactiviteit
5) Bekendheid en waardering specifieke site-onderdelen
6) Suggesties voor veranderingen en toevoegingen
Daarnaast komen ook technische zaken zoals de scherm- resolutie, browser en verbindingssnelheid waarmee de site bezocht wordt aan de orde. Het uitgangspunt is weliswaar een gestandaardiseerde vragenlijst, maar deze wordt altijd in onderling overleg op de wensen van een opdrachtgever afgestemd.

TECHNIEK IN HET KORT
De uitvoering van een website evaluation onderzoek vindt plaats via een online enquete die getoond wordt aan het einde van het betreffende sitebezoek. Op die manier kunnen ook 'eerste bezoekers' een gefundeerde mening geven. Respondenten worden geselecteerd via een 'Random Respondent Selector', die volstrekt willekeurig respondenten selecteert voor het onderzoek. Hierdoor verschijnt een popup scherm met een vragenlijst voor iedere nader te bepalen website bezoeker (bijvoorbeeld iedere bezoeker, of iedere tiende bezoeker). Het is ook mogelijk om bezoekers, die zich op een mailinglist hebben ingeschreven, uit te nodigen voor het onderzoek.

De bezoeker wordt slechts eenmalig verzocht om deelname doordat gebruik gemaakt wordt van cookies. Na verzending van de vragenlijst worden de antwoorden van de respondenten digitaal verzonden naar de online enquete database van Multiscope. Multiscope zorgt voor het technische gedeelte van het onderzoek, waaronder het omzetten van de vragenlijst naar HTML, het instellen van de Random Respondent Selector, het ontwikkelen van het introductie scherm (popup) en het inrichten van de database welke de antwoorden ontvangt. Een gestandaardiseerd website evaluation onderzoek kan binnen enkele weken uitgevoerd worden.

MEER INFORMATIE
Meer informatie kan verkregen worden door het uitgebreide informatiepakket telefonisch aan te vragen via nummer 073-6212122. Door op www.multiscope.nl onder 'Diensten' te kiezen voor 'Website Evaluation' kan het informatiepakket ook via internet aangevraagd worden.

OVER MULTISCOPE
Multiscope is een toonaangevend, dynamisch online
onderzoeksbureau, gespecialiseerd in online onderzoek & enquetes, internet bereiksmeting en internet performance scans. Het onderzoeksprogramma van Multiscope omvat de onderwerpen communicatie & multimedia, e-commerce, e-business, gebruikersprofielen en internet advertising.

M U L T I S C O P E
__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/
. online research & surveying
. site audience measurement
. internet performance scans

Multiscope research program:
. communication & multimedia
. e-commerce, e-business
. profiling, internet advertising

P.O. Box 2126, 5202 CC
Helftheuvelpassage 6/11
Den Bosch, The Netherlands
t. +31 (0)73 621 21 22
f. +31 (0)73 624 14 62
info@multiscope.net
www.multiscope.net
__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/