PERSBERICHT - 24 JULI 2001

PROMOTIECAMPAGNE VEROORZAAKT BOEKINGSGOLF

DFDS Seaways stevent af op topjaar

De promotiecampagne met als motto `DFDS Seaways, meer cruise dan ferry' ter introductie van de nieuwe Queen of Scandinavia heeft geresulteerd in een enorme boekingsgolf met hoogtepunten van meer dan 200 boekingen per dag. Begin juli is een speciaal promotieteam ingezet, dat langs diverse winkelcentra in de Randstad reist om het winkelend publiek te attenderen op de nieuwe super luxe cruiseferry.

Leek het er even op dat DFDS Seaways door de mond en klauwzeer situatie in Engeland een mager zomerseizoen tegemoet kon zien, met de komst van de super luxe cruiseferry Queen of Scandinavia is de situatie drastisch veranderd. Op de route IJmuiden-Newcastle waren per half juni 75.000 passagiers geboekt, zo'n 15.000 minder dan het vorig jaar. Binnen een maand - gemeten per medio juli - is het aantal met maar liefst 66% gestegen en zijn er voor de maanden juli, augustus en september nu al meer dan 125.000 passagiers geboekt. Dit zijn er 20.000 meer dan vorig jaar.

Vertrouwen
DFDS Seaways ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Roel Huisman, Managing Director van de rederij: `Wat aanvankelijk door de mond en klauwzeer situatie in Engeland een moeilijk jaar zou worden, blijkt nu één van onze beste jaren te gaan worden. De komst van de Queen of Scandinavia, het grootste - drijvende - hotel in Nederland met 607 kamers en 1760 bedden en veel voorzieningen en faciliteiten geeft een nieuwe impuls aan onze groei naar meer dan een half miljoen passagiers in 2002. Het varen op de Queen en op ons tweede `koninklijke' schip de Prince of Scandinavia is een feest op zich en wordt gezien als een alternatief voor een gezellig weekendje weg in eigen land'.

Campagne goed ontvangen
De introductie campagne onder het motto: MEER CRUISE DAN FERRY is zeer goed ontvangen. Een speciaal promotieteam werd ingezet om het winkelend publiek te attenderen op de voordelen van de cruiseferryvakanties van DFDS Seaways. Tegelijkertijd werd een multimedia campagne ingezet met vaste en moving billboards, grote advertenties in alle landelijke en regionale dagbladen en speciale MiniCruise aanbiedingen.

Ook de feestelijke introductievaart van de super cruiseferry op 30 juni van IJmuiden naar Amsterdam met meer dan 700 genodigden, onder wie veel reisbureaupersoneel en vertegenwoordigers van de pers, hebben van de DFDS Seaways gasten enthousiaste ambassadeurs gemaakt, die het boekingsverloop positief hebben beïnvloed.

Iedere dag
Zowel vanuit IJmuiden als Newcastle vertrekt iedere dag een cruiseferry. De overtocht is 's avonds en `s nachts, waardoor er geen kostbare reistijd over drukke autosnelwegen verloren gaat. Beide schepen zijn o.a. uitgerust met diverse restaurants, sauna's, bars en lounges met zeezicht, nachtclub, disco, casino, twee bioscopen en winkelcentrum. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met DFDS Seaways via 0255- 534546.

INFORMATIE: DFDS Seaways, de ferrymaatschappij tussen IJmuiden en Newcastle (Noord-Engeland) is met zeven passagiersschepen marktleider van ferry overtochten op de Noordzee. Het aantal passagiers dat per DFDS Seaways reist stijgt jaarlijks aanzienlijk. In 1995 vervoerde DFDS Seaways 69.000 passagiers van IJmuiden naar Newcastle. In 2000 werd een record aantal van 372.000 bereikt. Met de komst van de cruiseferries Prince en Queen of Scandinavia verwacht de rederij in 2001 zo'n 450.000 passagiers te vervoeren om daarna in 2002 op te stomen naar de magische grens van een half miljoen passagiers.