Carros

Opel Speedster-dealers klaar voor de start

Ultieme sportiviteit bij Opel

(23 juli 2001)

Met de Speedster heeft Opel de meest sportieve auto uit de lange historie van Nederlands nummer één in de showrooms staan. Sterker nog: de exclusieve open tweepersoons sportwagen is het visitekaartje van de nieuwe zeer dynamische 21e eeuwse Opel-generatie. De Speedster is een auto met zodanig gespierde prestaties dat 66 gespecialiseerde Opel-dealerbedrijven die de Speedster leveren de afgelopen tijd een wel heel bijzondere training hebben gekregen.

Deze keer hebben de vakmensen uit de showroom en werkplaats niet alleen alle fijne kneepjes geleerd op het gebied van techniek, service en marketing zoals gebruikelijk met een nieuw model in het Opel-gamma, maar nu kwam er een heuse circuit- en rijvaardigheidstraining bij kijken.
Het gaf een fraai beeld op de testbaan van de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lelystad: al die 60 Speedsters die tot op de limiet werden beproefd. De auto bleek duidelijk in zijn element in de snelle kombochten en de scherpe chicanes van de testbaan. Logisch, want hoewel de Speedster in alle opzichten is gebouwd voor gebruik op de gewone weg1 is zijn 'race-DNA' onmiskenbaar aanwezig.

Natuurlijk is de Speedster helemaal gebouwd voor gebruik op de gewone weg, maar het is wel een auto die adembenemende prestaties levert. En het asfalt desgewenst bij wijze van spreken in hoog tempo verslindt. Daarvoor tekenen zijn extreem lage gewicht, de gespierde 2.2-liter ECOTEC krachtbron en fraaie chassis en onderstel. De prestaties van de Speedster, nul tot honderd in 5,9 seconden en een top van 217 kilometer per uur, spreken in dat opzicht boekdelen. De Opel-organisatie realiseert zich dat er maar één manier is waarop de Speedster-dealer die enorme mogelijkheden in al zijn verfijning kan vertalen voor de potentiële rijders. Een select en bovenal zeer veeleisend gezelschap dat zulke exclusieve sportwagens koopt. Die ene manier? De specialist moet de techniek ook zelf perfect beheersen. Letterlijk en figuurlijk in dit geval. Van de verfijnde motortechniek tot de techniek van perfecte autobeheersing.

De Speedster is exclusief en zal dat ook blijven. Er komen er dit jaar slechts 165 van naar ons land, die elk een vanaf prijs hebben van 89.950 gulden (40.817,53 euro). In de Lotus-fabrieken in Hethel (Groot-Brittannië) worden er maximaal zo'n 3.000 per jaar gebouwd. Geheel met de hand. Als je zijn signalement bekijkt, kan het ook bijna niet anders: een lichtmetalen chassis, van het racecircuit 'geleend' composiet kunststof plaatwerk, een uit aluminium vervaardigde middenmotor die achter de twee sportstoelen staat en natuurlijk een fraai onderstel met dubbele triangels in de wielophanging. Later dit jaar wordt die nieuwe dynamische Opel-generatie overigens uitgebreid met de Zafira OPC. De dynamiek van Opel kent steeds meer gezichten. Aan het ene eind van het spectrum de Speedster en binnenkort aan de andere kant van de range dus een door Opel's raceafdeling getunede ruimtewagen. Even wat cijfers om de kracht van de OPC te benadrukken: bijna 200 pk en een topsnelheid van 225 km/h. Wat is gebleven is de volledige zevenpersoons functionaliteit van het veelgeprezen Flex-7 Zafira-inteneur.

Naast die twee exclusieve visitekaartjes is er vanzelfsprekend een brede keuze aan sportieve Opel's met dezelfde dynamische inborst, maar dichter bij de bestaande volumemodellen staan. Denk aan de Astra Coupé 2.2 en Astra Coupé Turbo, de flitsende 125 pk sterke Corsa GSI 1.8-16V en de gespierde Vectra Sport Edition. Maar ook de Zafira 2.2-1 6V, de 3.2-liter V6 Omega Sport en in zeker opzicht ook de Frontera Sport dragen evenals de Speedster de dynamische signatuur van de nieuwe 21e eeuwse high-tech Opel-generatie.