Ingezonden persbericht

SAS bereikt mijlpaal in de software-industrie

Huizen (23 juli 2001)

In de onrustige software-industrie is een 25-jarig bestaan een belangrijke mijlpaal. Vandaag treedt SAS toe tot de weinige ICT-bedrijven die zo'n track-record hebben. SAS oprichter Jim Goodnight: "25 jaar bestaan in de softwarebranche is al een prestatie op zich. Wat dit jubileum speciaal maakt is dat we klanten van het eerste uur nog steeds tot onze huidige gebruikers mogen rekenen. SAS is gegroeid van business-intelligence specialist naar een marktleider met een volledig pakket decision-support producten, standaardtoepassingen en alle bijbehorende diensten." SAS is in 1976 door Jim Goodnight en drie andere faculteitsleden van de North Carolina State University opgericht. SAS is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 1,2 miljard dollar omzet per jaar. Hiermee is het grootste niet-beursgenoteerde softwarebedrijf ter wereld. Al 24 jaar lang realiseert SAS een jaarlijkse omzetgroei van meer dan 10%. Wereldwijd werken er bij SAS ruim 8000 mensen, zijn er 156 kantoren in 111 landen en 37.000 klanten. In 1987 is de Nederlandse vestiging van start gegaan.

Groei in SAS-software
Door de jaren is SAS-software uitgegroeid tot een zeer veelzijdig gereedschap voor vele toepassingen: statistiek en analyse, decision support en kennismanagement, business intelligence, data mining en data warehousing. Naast technologie levert SAS vandaag een volledige serie van standaardoplossingen voor analytische CRM, marketingcampagne management, balanced scorecarding, enterprise performance management, leveranciersbeheer, risicomanagement en personeelszaken. Sinds 1976 is één ding ongewijzigd: SAS helpt klanten duidelijkheid te scheppen in de enorme hoeveelheden gegevens die voortkomen uit de bedrijfsvoering zodat ze betere beslissingen kunnen nemen.

Mensenwerk
De technologie is één van de pijlers waarop SAS rust. Jim Goodnight: "Uiteindelijk zijn het de mensen achter de technologie die het verschil uitmaken. Wij hebben vanaf het begin geïnvesteerd in onze mensen. Het personeelsverloop van 5% bevestigt ons gelijk.

Nederland
Vanuit het kwaliteitsimago dat in 25 jaar is opgebouwd werkt SAS aan de toekomst. Huub Janse, algemeen directeur van SAS in Nederland: "Terwijl veel ICT-leveranciers gedwongen mensen ontslaan, is SAS een grote wervingscampagne gestart. Wereldwijd is SAS bezig 800 verkoopmedewerkers aan te nemen.
Bovendien heeft SAS haar marketinginspanningen het afgelopen jaar verdubbeld. Nederland draait volop mee in de wereldwijde advertentiecampagne "The Power to Know".