ARIBA
Ariba overtreft opbrengstverwachtingen
Ariba overtreft opbrengstverwachtingen - Kwartaalopbrengst groeit naar
$85 miljoen
Hoofddorp - Ariba, marktleider in business-to-business eCommerce
oplossingen heeft vandaag haar resultaten voor het fiscale derde
kwartaal, dat op 30 juni 2001 eindigde, aangekondigd.
De opbrengst voor het derde kwartaal van fiscaal 2001 bedroeg $ 85.3
miljoen, een stijging van 6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig
jaar. Het pro forma netto verlies voor dit kwartaal, exclusief
bepaalde speciale en non-cash kosten, bedroeg $26.1 miljoen, of een
verlies van $0,10 per aandeel, waarmee zij haar First Call consensus
schatting van $0,12 per aandeel overtrof. Gedurende hetzelfde kwartaal
in fiscaal 2000, was het vergelijkbare pro forma netto verlies $11,3
miljoen, of een verlies van $0,05 per aandeel, exclusief bepaalde
speciale en non-cash kosten.
Het netto verlies op basis van GAAP voor het derde kwartaal in fiscaal
jaar 2001 bedroeg $273,5 miljoen of een verlies van $1,10 per aandeel.
Gedurende hetzelfde kwartaal in fiscaal 2000, was het netto verlies op
GAAP basis $317,1 miljoen of een verlies van $1,45 per aandeel.
'Ondanks de uitdagende omgeving waarin we ons op dit moment begeven,
zijn onze opbrengsten en inkomsten resultaten dit kwartaal beter dan
verwacht,' aldus Bob Calderoni, executive vice president en chief
financial officer. 'Grote bedrijven blijven een beroep op Ariba doen,
dat onze waarde propositie, namelijk het besparen van geld voor
bedrijven, ondersteunt'.
Gedurende dit kwartaal heeft Ariba deals gesloten met onder andere 3M,
Amtrak, het Amerikaanse ministerie van Defensie, Wesfarmers en Nestle
Brazil. Een aantal van de bestaande klanten, zoals FedEx, Royal Bank
of Canada, Sara Lee en de Amerikaanse Marine hebben hun samenwerking
met Ariba verlengd door aanvullende producten te kopen, wat de kracht
van Ariba's best-of-breed applicaties ondersteunt.
Calderoni: 'Hoewel er steeds meer klanten in de pijplijn zitten,
blijven de condities in de markt moeilijk. Daarom zullen wij onze
kosten in de gehele organisatie blijven reduceren, zodat het bedrijf
direct kan profiteren wanneer de uitgaven in de IT sector weer zullen
stijgen.'
In een apart bericht, heeft Ariba tevens het vertrek van Larry
Mueller, Ariba's president en ceo, aangekondigd. Keith Krach,
voorzitter van de Raad van Bestuur, treedt op als interim ceo. 'Nu,
meer dan ooit, geloof ik in de mogelijkheden van dit bedrijf en ik ben
er van overtuigd dat wij de juiste eigenschappen in huis hebben voor
lange termijn succes,' aldus Keith Krach. 'Ariba heeft een zeer sterk
managementteam dat het bedrijf door deze tijden heen zal helpen.'
In het derde kwartaal, heeft Ariba ongeveer $70 miljoen afgeschreven
aan special charges voor de herstructuring van haar wereldwijde
bedrijfsvoering, inclusief het terugbrengen van het aantal
werknemers.
Wereldwijde resultaten
De Ariba Live 2001 evenementen in Las Vegas en Monaco hebben meer dan
3.500 geregistreerde aanwezigen getrokken. Dit duidt op een
voortdurende interesse en ondersteuning van B2B eCommerce in Noord
Amerika en Europa.
In de EMEA regio heeft Ariba een aantal belangrijke bedrijven uit de
energie, communicatie en industrie sectoren aan haar klantenportfolio
toegevoegd. Bedrijven als Sara Lee Europe en de in Italië gevestigde
bedrijven PosteCom, Omnitel en ENEL hebben allen gekozen hun eCommerce
strategie middels een Ariba oplossing te ondersteunen. De Nederlandse
Spoorwegen, een bestaande Ariba Buyer klant, breidde haar
mogelijkheden uit door het toevoegen van Ariba Sourcing. Bovendien
zijn EMEA klanten zoals Iberia Airlines en South African Airways dit
kwartaal live gegaan.
Ook in de Asia Pacific regio, heeft Ariba overeenkomsten gesloten met
bedrijven uit de energie, communicatie en industrie sectoren. Maxis
Communications Bhd, een marktleidende communicatiegroep in Maleisië
koos voor de Ariba Buyer oplossing voor haar interne eProcurement
systeem. Ook Wesfarmers BV, één van de grootste publieke organisaties
in Australië, selecteerde Ariba Buyer. Wesfarmers had een oplossing
nodig die meer dan twaalf verschillende bestaande ERP systemen kon
integreren.
De kracht van het netwerk en de leveranciers
Dit kwartaal heeft Ariba het open karakter en het bereik van het Ariba
Commerce Services Network (Ariba CSN) vergroot, waardoor gebruikers
efficiënter en goedkoper relaties konden aangaan en onderhouden,
wereldwijd zaken konden doen met handelspartners en hun key business
processen konden verbeteren. Bovendien heeft Ariba haar eerste Network
Connect klant aangetrokken, het Amerikaanse ministerie van Defensie.
Dit kwartaal is het aantal leveranciers op het Ariba CSN
verdrievoudigd ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het
Ariba CSN vertegenwoordigt het grootste huidige wereldwijde werkende
B2B leveranciersnetwerk met wereldwijd meer dan 9.900 geïntegreerde,
commerce-ready leveranciers aangesloten op het Ariba CSN en verschaft
toegang aan nog eens 20.000.
Bestaande Ariba Buyer klanten, zoals FedEx, kozen afgelopen kwartaal
voor Ariba Sourcing als aanvulling op hun eProcurement systeem. Ariba
Sourcing heeft een bijna onmiddellijke time-to-benefit, waarmee
sommige organisatie in één enkel sourcing event miljoenen besparen.
Uitbreiding relatie IBM
Ariba en IBM hebben hun wereldwijde technologie alliantie dit kwartaal
uitgebreid om voortdurende ondersteuning te kunnen leveren aan hun
gemeenschappelijke klanten. IBM en Ariba hebben dit kwartaal in totaal
44 gezamenlijke klanten aangetrokken, waaronder 3M, Amtrak en
PetroChina Company Limited. De bedrijven hebben tevens de
ondersteuning van Ariba voor IBM's WebSphere integratie software
aangekondigd. Daarnaast is IBM's Leveraged Procurement Services (LPS),
een suite van procurement diensten, geleverd op Ariba oplossingen
gelanceerd, waarmee hun individuele uitgaven in bedwang kunnen houden
en tijd kunnen besparen op op maat gemaakt supplier enablement.
Marktleiderschap
In het IDC rapport van juni 2001, getiteld 'eCommerce Applications
Market Forecast and Analysis, 2002-2005', is Ariba marktleider op het
gebied van eCommerce applicaties.
Over Ariba
Ariba, Inc. is de wereldwijde marktleidende leverancier van
business-to-business (B2B) eCommerce platforms en netwerkdiensten.
Door het Ariba B2B Commerce platform, een open, end-to-end
infrastructuur van interoperationele software oplossingen en hosted
web-based commerce diensten, maakt het bedrijf efficiënte online
handel en de integratie en samenwerking tussen B2B marktplaatsen,
kopers, leveranciers en service providers mogelijk. Het wereldwijde
bereik en de best-of-breed functionaliteiten van het Ariba B2B
Commerce platform creëren met behulp van het internet schaalvoordelen
en efficiency op processen voor toonaangevende bedrijven over de hele
wereld.
Winkelman & van Hessen
Fleur van Bruggen / Jacqueline Bosselaar
+ 31 (0)70 4161616
fvanbruggen@wenvh.nl / jbosselaar@wenvh.nl
Ariba Nederland
Roelof Lamberts
+31 (0)23 568 4720
rlamberts@ariba.com
www.ariba.com
Philippe Laguerre
Director of Communications Ariba EMEA
Tel: + 33 1 53 53 67 55
20 jul 01 14:39