Ingreep Netelenbos dupeert goederenvervoer per spoor
Minister Netelenbos wil de onlangs verzelfstandigde
railverkeersleiding weer terugbrengen naar de NS. Verladersorganisatie
EVO, die opkomt voor de klanten van het spoorvervoer, vreest dat het
goederenvervoer per spoor hierdoor wordt achtergesteld ten opzichte
van het reizigersvervoer. Bovendien is er geen garantie dat de
reizigerspoormarkt binnen afzienbare termijn beter functioneert. EVO
vraagt minister Netelenbos om de positie en de ontwikkeling van het
goederenvervoer per spoor te waarborgen.
Voor verladers is een goede bereikbaarheid van afzetmarkten
essentieel. Door de congestie op de wegen zoeken verladers naar goede
alternatieven. Het spoor kan dit alternatief bieden, mits wordt
voldaan aan een aantal voorwaarden, zoals het gelijkwaardig behandelen
van reizigers en goederen.
Als NS Reizigers, de bevoegdheid terugkrijgt over de verkeersleiding,
is het uitgesloten dat de noodzakelijke groei van het goederenvervoer
per spoor wordt bereikt. Onder druk van het prestatiecontract met de
overheid zal NS Reizigers aan het personenvervoer alle prioriteit
geven. EVO wijst de minister er op dat de wijzigingen strijdig zijn
met de EU-richtlijnen over de verbetering van de spoorwegen.
Terug ...