Cliëntenraad Sociale Zaken gaat vierde jaar in
'De puntjes op de i'
Er zijn veel aparte regels voor minima. Om te zorgen dat die regels
begrijpelijk blijven en ook de juiste effecten hebben, vormen enkele
klanten van Sociale Zaken samen met vertegenwoordigers van
organisaties voor minima de Cliëntenraad. De raad geeft beleidsadvies
voor Sociale Zaken.
SOCIALE ZAKEN - 'Bij de start van de Cliëntenraad in 1998 hebben we
vooral gezorgd dat de brieven en folders van Sociale Zaken makkelijker
te lezen waren. Veel regelingen zijn onbegrijpelijk voor de mensen
waarvoor ze zijn bedoeld. Je moet die regels goed en duidelijk
uitleggen, anders kan niemand er gebruik van maken', aldus de onlangs
herkozen voorzitter Ben Blankenstein.
Tientjes
Na drie jaar Cliëntenraad zijn de stukken van Sociale Zaken volgens
hem zeker "helderder". Ben geeft aan dat de raad niet "het zoveelste
overlegorgaan" is. 'Neem een nieuwe beleidsnota. Allerlei ambtenaren
schrijven een deel daarvan; de een maakt de begroting, de ander regelt
het juridische deel. Wij kijken vooral naar de effecten van dat beleid
voor de klanten van Sociale Zaken zelf. Zo wordt wel eens "vergeten"
dat minima er enkele tientjes per maand op achteruit gaan.'
Voor de minima is volgens Ben veel geregeld, maar zonder de minima
zelf. Daarom wil de raad juist vanuit de positie van de klant advies
geven over het beleid. In de raad zitten ook enkele vertegenwoordigers
van organisaties die zich inzetten voor de minima.
Speciaal
Eén van die vertegenwoordigers is Reinier Zandvliet, penningmeester
van de raad en werkzaam voor de FNV. 'Wij hebben als vakbond al langer
gezegd dat uitkeringsgerechtigden en mensen die van een minimuminkomen
rond moeten komen, de klanten dus, zeggenschap moeten hebben in het
beleid van Sociale Zaken.'
Maar wat heeft de raad concreet gepresteerd de afgelopen drie jaar?
Ben Blankenstein: 'Het duidelijkste voorbeeld is de AV-Speciaal
Regeling die met een lokale zorgverzekeraar is gesloten. De
verzekeraar wilde het complete bestand van Sociale Zaken verzekeren,
maar wij vonden dat daar iets tegenover moest staan. Nu zijn alle
klanten van Sociale Zaken extra goed verzekerd tegen de prijs van een
gewone standaardverzekering. Voor die groep zijn medische
behandelingen vaak echt een aanslag op het budget, dus ze kunnen dat
goed gebruiken.'
De raad vraagt ook aandacht voor allerlei regelingen waar minima mee
te maken hebben, zoals de situatie van het gehandicaptenvervoer en de
steeds hogere prijzen van energie en huur.
Voet tussen de deur
'Men jubelt dat iedereen met het nieuwe belastingsstelsel erop vooruit
gaat, maar veel prijzen gaan hard omhoog, terwijl de uitkeringen dat
nauwelijks doen', ligt Reinier Zandvliet toe. Hij vindt eigenlijk dat
ook het CWI een soort Cliëntenraad zou moeten hebben. Voorzitter
Blankenstein wil daar liever met zijn eigen raad "een voet tussen de
deur" hebben: 'Ze kunnen ons advies nu afdoen als "niet ter zake
doende", omdat we een raad vormen voor Sociale Zaken. Maar we spreken
natuurlijk voor de groep waarvoor zij het beleid ontwikkelen: de
minima'.
Volgens Ben wordt het advies van de Raad ook door de gemeente
gewaardeerd. 'Wij geven ons advies vanuit de positie als klant. We
willen precies weten wat er speelt binnen de Sociale wetgeving en wat
de gevolgen voor de mensen zijn.'
Spreekuur
Het blijkt toch voor de Cliëntenraad moeilijk om de klanten van
Sociale Zaken zelf te bereiken. Ben: 'Misschien schamen mensen zich om
zo afhankelijk te zijn van anderen. Ze praten daar liever niet over,
terwijl wij ze willen helpen en adviseren.'
Daarom start de raad vanaf vier september met een spreekuur. Elke
eerste en derde donderdag van de maand zal het spreekuur worden
gehouden. Tot nu toe lopen volgens Ben mensen vaak regelingen mis
omdat ze niet weten dat ze er zijn of hoe ze werken. Dat heeft volgens
hem ook te maken met "drempelvrees". 'Mensen komen liever naar ons
kantoor hier in het FNV-gebouw dan dat ze naar de sociale dienst
stappen. En wij willen ze dan ook van harte uitnodigen om hier langs
te komen.'
Meer weten?
Als u meer weer weten over de Cliëntenraad of advies wilt hebben over
de diverse regelingen voor minima kunt u bellen met Reinier Zandvliet,
penningmeester van de raad (071-5790401). Het kantoor van de
Cliëntenraad Sociale Zaken Leiden is te vinden in het FNV-gebouw aan
de Perzikweg 7, 2321 DG Leiden.
De volledige Cliëntenraad na installatie. De twaalf klanten van
Sociale Zaken en vertegenwoordigers van organisaties voor minima
zullen ook de komende drie jaar beleidsadvies verstrekken. Foto: Wim
van Noort.
Reinier Zandvliet (penningmeester) en Ben Blankenstein (voorzitter)
van de Cliëntenraad Sociale Zaken. Foto: Wim van Noort.