20 Jul 2001 Ochtendflits
In Amsterdam openden de indices lager. Bij de opening daalden de
koersen over een brede linie, de AEX-index verloor 4.22 punten op
538.16. Ook de AMX-index begon de dag in een flauwe stemming, de
graadmeter van het middensegment leverde bij de opening 4.92 punten in
op 490.35.
VNU maakte vanochtend voorbeurs bekend de divisie
publiekstijdschriften te verkopen aan het Finse Sanomawsoy. Het
aandeel VNU reageerde nauwelijks: + 0.1%. Uitgeversconcern Elesevier
daarentegen leverde bij de opening 1.4% in. Tot de grootste dalers
behoorden Getronics (-3.8%) en ASML (-3.6%). UPC won het sterkst, met
een winst van 5% bij de opening.
De flauwe stemming was over heel Europa merkbaar, met Parijs (-1%) en
Frankfurt (-1.25%) als koplopers.
In New York sloten de toonaangevende indices hoger. De Dow Jones
Industrial Average Index sloot 40.17 punten hoger (0.4%) op een
slotstand van 10610. De Nasdaq Composite Index steeg met 1.5% (30.42
punten) naar een slotstand van 2046.59. Beide indices sloten onder het
hoogste punt van de dag, tegen het einde van de sessie dook de Dow
Jones kortstondig onder het slot van woensdag. Tot de grootste
stijgers behoorden in de VS Intel (+3.7%), Caterpillar (+ 2.9%) en
Microsoft (+ 2.8%), tot de sterkste dalers behoorden General Motors
(-1.4%), Boeing (-1.3%) en Proctor & Gamble (-1.2%).
In Japan waren de beurzen vrijdag gesloten vanwege een nationale
feestdag.
De euro noteerde op een koers van 87.13 ten opzichte van de
Amerikaanse dollar.
Openingskoersen belangrijkste indices:
AEX-index: 538.16 (slot: 542.38)
AMX-index: 490.35 (slot: 495.27)
Euronext 100-index: 843.76 (slot: 849.92)
Next 150-index: 905.10 (slot: 908.07)
Belangrijkste stijgers:
Hunter-Douglas: + 1.4%
UPC: + 5%
Versatel: + 1.6%
VNU: + 0.1%
Belangrijkste dalers:
ABN AMRO: - 1.5%
Aegon: - 1.7%
ASML: - 3.6%
Elsevier: - 1.4%
Getronics: - 3.8%
Gucci: - 1.4%
KPN: - 3%
KPNQwest: - 3.4%
Philips: - 2%
Vopak: - 3%
Europese indices om 9.10 uur:
Bel20: -0.3%
CAC40: -1%
Xetra-DAX: -1.25%
FTSE-100: -0.8%
© Euronext Amsterdam / Marketingcommunicatie