Carros

SkodaFabia Sedan completeert succesvolle Fabia-familie

Veel ruimte en royale keuze van uitvoeringsspecificaties

(19 juli 2001)

Na de succesvolle introductie van de SkodaFabia en de SkodaFabia Combi maken de Nederlandse Skoda-dealers zich op voor de komst van de SkodaFabia Sedan. De SkodaFabia Sedan zal in de smaak vallen bij automobilisten die de voorkeur geven aan het klassieke 'three box' ontwerp van een sedan en bij degenen die op zoek zijn naar een functionele auto met een afgescheiden bagageruimte. Ofschoon het sedan-model vaak wordt geassocieerd met grotere auto's, wint het ook in kleinere klassen steeds meer aan populariteit.

De meeste carrosseriedelen van de SkodaFabia Sedan, namelijk vanaf de voorzijde tot en met de achterportieren, zijn identiek aan die van de populaire Fabia Hatchback. De C-stijl is geheel nieuw en voorzien van een 'uitloper' in de richting van de achterspatborden. Andere nieuw ontworpen delen zijn het dak, de achterruit en het kofferdeksel.

De elegante sedan borduurt voort op het karakteristieke design van de andere SkodaFabia modellen. Het doelmatige ontwerp wordt benadrukt door het grote kofferdeksel dat onder een grote hoek opent. Praktische scharnieren met twee hydropneumatische dempers komen ook in gesloten toestand niet in de bagageruimte en voorkomen zo dat bagage beschadigd raakt.

Het design van de SkodaFabia Sedan wordt onderstreept door zijn gestroomlijnde profiel en zijn licht omhoog lopende kofferbak met een kleine spoilerrand. De vormgeving benadrukt de dynamiek, elegantie1 betrouwbaarheid en het zeer ruime interieur. De voorzijde wordt gekarakteriseerd door de bekende Skoda grille met een dikke chromen rand en het grote beeldmerk. De in carrosseriekleur gespoten kunststof bumpers kunnen aanrijdingen met snelheden tot 5 km/h doorstaan zonder blijvende schade. De kwetsbaarste bumperdelen zijn voorzien van kunststof beschermstrips, op de Comfort en Elegance-uitvoeringen ook op de flanken. Net als de Fabia Hatchback en Combi is de Sedan voorzien van koplampen met helder glas. De smalle naden tussen de carrosseriedelen zijn niet alleen een visueel bewijs van de hoge afwerkingsgraad; zij reduceren tevens de luchtweerstand en het geluidsniveau in het interieur.

De SkodaFabia Sedan is 4.222 mm lang en beschikt over een grote bagageruimte van 438 liter. Deze inhoud komt overeen met die van veel auto's uit een grotere klasse. De achterbank is in delen neer te klappen, waardoor de inhoud van de bagageruimte toeneemt tot 789 liter. De SkodaFabia Sedan beschikt over een vlakke laadruimte van 990 mm lang (met neergeklapte achterbank 1.573 mm) en 1.446 mm breed (tussen de wielkasten 974 mm). De opening van de laadruimte bevindt zich op slechts 596 mm boven straatniveau en de vloer is ten opzichte hiervan 1 55 mm lager. Daardoor is in- en uitladen van bagage zeer gemakkelijk. De laadruimteopening is 459 mm groot (onderste rand tot aan geopende kiep).

Het reservewiel en de gereedschapsset bevinden zich onder de vloer van de bagageruimte, afgedekt met stevig tapijt. De gevarendriehoek is aan de binnenzijde van het kofferdeksel bevestigd. Nuttige bevestigingsogen en een flexibel net houden de lading op zijn plaats. De kofferruimte is ook voorzien van verlichting. De Comfort- en Elegance-uitvoeringen beschikken over een origineel en handig detail: twee haakjes om spullen aan op te hangen, zoals bijvoorbeeld draagtassen.

De SkodaFabia Sedan beschikt niet alleen over een ruime en handige bagageruimte, maar ook over een ruim interieur. De comfortmaat (afstand tussen pedalen en achterbankleuning) is 1.870 mm één van de grootste in deze klasse. Passagiers achterin hebben ook meer dan genoeg ruimte (1.392 mm in de breedte). Zowel voor- als achterpassagiers genieten van veel hoofdruimte: 977 mm voorin en 952 mm achterin. Ook de hoedenplank is met zorg ontworpen. Als acht luidsprekers zijn gemonteerd, zijn de achterste exemplaren opgenomen in de hoedenplank.

Alle uitvoeringen, inclusief de Classic, zijn voorzien van een bestuurdersairbag, voorspanners op de veiligheidsgordels voorin en een startonderbreker. De standaarduitrusting omvat verder een geavanceerde elektrohydraulische stuurbekrachtiging, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, cruise control een in delen neerklapbare achterbank en een vanaf de bestuurdersplaats te ontgrendelen achterklep. De dashboardmaterialen ogen en voelen prettig. De grote, duidelijk afleesbare instrumenten op alle uitvoeringen inclusief digitale klok - zijn groen verlicht. De lijn van het dashboard loopt vloeiend over in de middenconsole, waarin zich onder andere een 12-V stopcontact bevindt. Het verwarmings- en ventilatiesysteem bevat een pollenfilter en is van een recirculatiefunctie voorzien. Er zijn veel opbergmogelijkheden voor kleine spullen in de portieren en bij de stoelen, waardoor het gebruiksgemak van het interieur nog verder toeneemt.