19 juli 2001
Alkmaar ontvangt 50 miljoen subsidie voor HAL-OV Corridor
De gemeente Alkmaar heeft van minister Netelenbos van Verkeer &
Waterstaat een subsidie ontvangen van 49,7 miljoen gulden voor de
realisering van de HAL-OV Corridor deel A. De HAL-OV corridor is een
totaal pakket van (infrastructurele) maatregelen om het busverkeer
optimaal en efficiënt door de stad te kunnen leiden. Het gaat om de
route die loopt vanaf de Olympiaweg, via het NS-station naar de N242.
De totale investeringen voor de busroute bedragen zo'n 68,4 miljoen
gulden. Hiervan neemt de gemeente circa 10 miljoen voor haar rekening
en de provincie Noord-Holland circa 10 miljoen. Volgens planning kan
de HAL-OV Corridor deel A van 2001 tot 2005 fasegewijs worden
aangelegd.
Beleidsplan Verkeer & Vervoer
De HAL-OV Corridor is een belangrijk onderdeel van het Beleidsplan
Verkeer & Vervoer. Dit beleidsplan is een allesomvattend plan als
het gaat om de bereikbaarheid in Alkmaar. De HAL-OV Corridor deel A
moet een belangrijke impuls geven aan het gebruik van het openbaar
vervoer in de stad, maar ook daarbuiten. Tevens moet het ook extra
openbaar vervoer mogelijk maken. Want deel A maakt deel uit van een
totale openbaar vervoer corridor door het HAL-gebied. In een later
stadium worden namelijk de corridoren B en C toegevoegd. Deel B loopt
van de Omval via de N242 naar Heerhugowaard. Deel C loopt van de
Huiswaarderweg, via de Kennemerstraatweg in de richting van het
beoogde AZ-stadion.
Een ander belangrijk aanknopingspunt voor de HAL OV Corridor deel A is
de Stadsvisie. Ten behoeve van de corridor is upgrading van de
Kanaalkade gewenst. Ook zal worden geïnvesteerd in noodzakelijke
verkeersoplossingen op Huiswaard/Overstad. Over deze verkeers- en ook
de infrastructurele oplossingen zal in het kader van het Beleidsplan
Verkeer & Vervoer nadere besluitvorming plaats vinden in september.
Volgens de plannen zal het doorgaande verkeer in de toekomst over
Huiswaard/Overstad rijden, als onderdeel van de zogenoemde binnenring
rond het centrum van Alkmaar.
De aanleg van P&R terrein aan de west- en oostzijde van de stad,
waarvan de gemeente een groot voorstander is, is niet in de
subsidie-aanvraag betrokken. Momenteel wordt bezien welke
subsidiemogelijkheden voor handen zijn.
HAL-OV Corridor deel A
De aanleg van de HAL-OV-Corridor in z'n geheel is een belangrijke
maatregel om het openbaar vervoer in Alkmaar, maar ook in het
HAL-gebied te stimuleren en te faciliteren. Deelproject A is het tracé
in Alkmaar dat begint vanaf de Olympiaweg en loopt via de Hoeverweg,
Bergerweg via het station NS, de Kanaalkade en via de Frieschebrug
naar de N242. Langs deze route worden op een aantal locaties
maatregelen genomen om de doorstroming van het busverkeer te
bevorderen. Daarbij komen er haltevoorzieningen, speciale
verkeersregelingen voor bussen en busbanen/-stroken waardoor de bussen
langs het reguliere verkeer worden geleid. Ook komt er en verdubbeling
van de Friesebrug om het busverkeer optimale doorgang te kunnen
bieden. Voor de bussen geldt uiteraard, evenals voor het overige
verkeer, een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Door deze extra
voorzieningen neemt dus het aantal vertragingen als gevolg van files
af en zijn vaste reistijden beter te realiseren. Het openbaar vervoer
wordt op deze wijze betrouwbaarder, maar ook aantrekkelijker voor de
reizigers.
19 juli 2001
Zilverstraat afgesloten wegens werkzaamheden
De Zilverstraat is op maandag 23 juli 2001 van 07.00 tot 19.00 uur
afgesloten voor alle verkeer. Op die dag wordt ter hoogte van de
Gedempte Baansloot een paaltje geplaatst.
Op 23 juli krijgt de Zilverstraat een verzinkbare paal. Dit paaltje
gaat automatisch omlaag voor wie uit de Ridderstraat komt. Voor
degenen die uit de richting van de Emmastraat komen, blijft het
paaltje omhoog. De verzinkbare paal moet voorkomen dat auto's tegen de
rijrichting in de Zilverstraat inrijden.
Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer met borden omgeleid. Om een
goede doorgang te bevorderen wordt het paaltje dat op de hoek van de
Laat en de Huigbrouwerstraat staat naar beneden gehouden.
De bushaltes aan de Laat, het Kennemerpark en de Heul worden op 23 juli niet aangedaan door de servicelijnen 10, 11 en 12 van Connexxion. De bussen worden verder omgeleid via de Geestersingel en Kennemersingel. De bushalte bij het Canadaplein blijft wel in gebruik.