Goederenvervoer in 2000 bijna 1,5 miljard ton
In 2000 is bijna 1,5 miljard ton aan goederen vervoerd. Dit is slechts een zeer geringe toename ten opzichte van 1999. Het wegvervoer is afgenomen, maar de andere wijzen van vervoer nemen in omvang toe. Daarvan is de zeevaart de grootste stijger met 7 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Bij het wegvervoer is zowel bij het binnenlandse als het internationale wegvervoer sprake van een daling. Dit heeft echter alleen betrekking op het beroepsvervoer. Het eigen vervoer (ondernemingen die hun eigen producten vervoeren) blijft stabiel.
Het binnenlandse vervoer neemt met 572 miljoen ton goederen bijna 40 procent van het totale goederenvervoer voor zijn rekening.
Forse stijging bulkvervoer over zee
De toename van de aan- en afvoer over zee is met een groei van 27 miljoen ton behoorlijk. Bij een totale overslag van 425 miljoen ton in 2000 is dit 7 procent meer dan in 1999. Deze toename komt volledig voor rekening van het vervoer van bulkgoederen, zoals aardolie, aardolieproducten, ertsen, brandstoffen en chemische producten.
Beroepsvervoer over de weg neemt af
Het wegvervoer nam af van 608 miljoen ton in 1999 naar 585 miljoen ton in 2000. Deze afname komt geheel voor rekening van het beroepsvervoer. Zowel bij het binnenlands als bij het internationale vervoer over de weg is een teruggang te zien.
Het merendeel van het wegtransport is binnenlands vervoer, namelijk 465 miljoen ton. In het binnenland verzorgen Nederlandse bedrijven bijna eenderde van het vervoer van hun eigen goederen. De rest van het binnenlands vervoer wordt uitbesteed aan de beroepsvervoerders. In het binnenlands wegvervoer wordt ruim 60 procent van het goederen geladen en gelost binnen de grenzen van een provincie.
Het internationale vervoer over de weg bedraagt 120 miljoen ton en wordt bijna volledig uitgevoerd door beroepsvervoerders.
Overige wijzen van vervoer
De binnenvaart stijgt met 0,6% naar 314 miljoen ton. Terwijl het binnenlands vervoer is toegenomen met 3 miljoen ton, is bij het internationale vervoer sprake van een afname van 4 miljoen ton.
De doorvoer door Nederland neemt toe met bijna 3 miljoen ton.
Het spoorvervoer stijgt met 11 procent naar 28 miljoen ton. Zowel het binnenlands en het internationale spoorvervoer laten een vergelijkbare groei zien. Het goederenvervoer door de lucht heeft met 1,3 miljoen ton het kleinste aandeel in het goederenvervoer. Ten opzichte van 1999 is dit een stijging met 4 procent.
Containervervoer
In 2000 zijn meer dan 9 miljoen containers vervoerd. Het aantal aangevoerde en afgevoerde containers over zee is gelijk, beide 2 miljoen. Dit aantal is vergelijkbaar met het aantal containers in 1999.
Van het binnenlands containervervoer gaat meer dan 70 procent via de weg. Het internationale containervervoer speelt zich voor tweederde af over zee. Hierbij is Azië de favoriete herkomst en bestemming: nagenoeg 45 procent van de totale aanvoer en bijna 40 procent van de afvoer over zee heeft betrekking op Aziatische landen. Naast de zeevaart is in het internationale vervoer het aandeel van de binnenvaart met 22 procent het grootste.
Dagelijks worden gemiddeld 3000 containers vanuit de regio Rotterdam naar het Europese achterland vervoerd. Hiervan wordt meer dan de helft in Duitsland, voornamelijk door binnenschepen, gelost. Het vervoer van containers van Rotterdam naar Oost-Europese landen is de laatste jaren flink toegenomen. In 2000 hadden bijna 22 duizend containers een Oost-Europese bestemming. In 1997 waren dit nog maar 665 containers.
Technische toelichting
De waarneming van het goederenvervoer over de weg vindt uitsluitend plaats bij Nederlandse ondernemingen. De gegevens over het beroepsvervoer over de weg worden in samenwerking met de Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) samengesteld. Cabotage is het vervoer van goederen door Nederlandse ondernemingen buiten Nederland, maar wel binnen een ander land. Derdelandenvervoer is het vervoer door Nederlandse ondernemingen buiten Nederland tussen twee andere landen.