SEAT Toledo met geavanceerde, adaptieve cruise control
Elektronica maakt autorijden gemakkelijker
(18 juli 2001)
SEAT werkt op dit moment aan verschillende projecten die het comfort
en de veilig held in de verschillende SEAT-modellen nog verder moeten
verbeteren. Het jongste voorbeeld op dit gebied is het prototype van
een SEAT Toledo met een geavanceerde, adaptieve cruise control (ACC).
Dit systeem heeft verschillende voordelen die het rijden veel
gemakkelijker maken. Daarnaast levert het een belangrijke bijdrage aan
de actieve veiligheid.
ACC is ontwikkeld door het SEAT Technical Centre in Martorell. ACC
stuurt niet alleen de cruise control aan, maar regelt ook automatisch
de afstand tot voorliggers, herkent verkeerssignalen, verkeersborden
en rijstrookmarkeringen, en past - samen met het navigatiesysteem - de
snelheid van de auto aan het wegverloop aan.
In vergelijking tot een standaard Toledo is het prototype voorzien van
enkele onderhuidse en derhalve onzichtbare modificaties. Zo zijn de
koplampen voorzien van geïntegreerde lasersensoren, die worden
gebruikt voor de cruise control-functie. Een camera tussen de
achteruitkijkspiegel en de hemelbekleding wordt gebruikt voor de
rijstrookmarkering.
'Stop&Go'. Het geavanceerde ACC-systeem reduceert automatisch de
snelheid indien de sensor in het front van de Toledo een voorligger
ontdekt die langzamer rijdt. Zodra de weg weer vrij is, versnelt de
auto weer tot de oorspronkelijk geprogrammeerde snelheid.
Snelheidslimietherkenning. Een andere functie van het geavanceerde ACC
is het herkennen van verkeersborden door middel van camera's. De
bestuurder krijgt informatie over de snelheidslimiet via gesproken
aanwijzingen en via een visuele melding in het instrumentenpaneel. Als
optie kan de auto ook automatisch de snelheid begrenzen tot de
snelheid op het verkeersbord.
Koerscontrole. Via een beeldherkenningssysteem herkent de auto
rijstrookmarkeringen, waarbij een processor de afstand tussen de
markeringen en de auto berekent. In de toekomst zal een akoestische
waarschuwing of een vibratie in het stuurwiel de bestuurder
waarschuwen indien hij niet goed in zijn rijstrook blijft.
Bochtsnelheidcontrole. Een van de grootste nadelen van huidige ACC-systemen wordt acuut duidelijk in scherpe bochten. In dergelijke gevallen kan de voorligger verdwijnen uit het meetveld van de sensor, of de sensor kan zelfs een naderende tegenligger in een andere rijstrook detecteren - met alle gevolgen van dien.