Logo
Afbeelding
Fiscus soepeler voor `busje van de baas`
De nieuwe regeling waarbij werknemers een fiscale bijtelling krijgen
voor het busje van de zaak wordt enigszins versoepeld, zo heeft het
kabinet toegezegd.
Eerder betoogden FNV en MKB Nederland, de werkgevers in het midden- en
kleinbedrijf, al dat de regeling te duur en onuitvoerbaar is. Veel
werknemers vrezen een enorme administratieve rompslomp.
De problemen rondom de fiscale bijtelling hangen samen met de
invoering van het nieuwe belastingstelsel. Daarin zijn de regels voor
het privé-gebruik van een bestelbusje de zogeheten autos met grijs
kenteken aangescherpt. Afhankelijk van het aantal gereden kilometers
volgt dan een fiscale bijtelling. Die kan oplopen tot 25% van de
cataloguswaarde van het busje.
Werknemers die een bestelbusje nauwelijks privé gebruiken, kunnen een
bijtelling alleen voorkomen door het bijhouden van een ingewikkelde
administratie. Hierin moeten alle privé en zakelijke ritten
afzonderlijk geregistreerd worden.
Volgens FNV en MKB is de regeling praktisch niet uitvoerbaar als
werknemers elke kilometer moeten bijhouden. De administratie wordt nog
ingewikkelder wanneer meerdere mensen in het bedrijf gebruik maken van
een busje.
De resultaten van een enquête onder de werknemers bevestigen deze
vrees. FNV en MKB hebben het enquêteverslag in mei aan
staatssecretaris Bos (financiën) aangeboden.
Veel mensen vinden het onrechtvaardig dat een bestelbusje op dezelfde
manier wordt behandeld als een lease-auto. Bouwvakkers of loodgieters,
die voor hun baas in een bestelbus rondrijden, hebben thuis vaak een
personenauto. Toch krijgen de mensen die voor hun werk in een busje
rijden dezelfde bijtelling als iemand met een lease-auto terwijl
werknemers in de regel geen invloed hebben op de aanschaf van de
busjes. Wie in een duur busje rijdt, krijgt dan een hogere bijtelling
dan een collega die in een goedkope bestelbus rijdt.
Verder maakte het probleem rond de wachtdiensten veel reacties los. De
niet-zakelijke ritten die tijdens zon dienst worden gemaakt gelden dan
als privé.
Een storingsmonteur schreef: `Ik ben door wachtdiensten verplicht de
auto bij me te hebben of thuis te blijven bij de auto. Tijdens de
wachtdiensten ben ik nu dus een gevangene geworden, omdat ik geen
privé-kilometers met de bus wil rijden.`
Staatssecretaris Bos gaat de regels rond de fiscale bijtelling nu
soepeler toepassen. Onder bepaalde voorwaarden mogen wachtdiensten tot
de zakelijke diensten worden gerekend. Eén van die voorwaarden is dat
de werknemer zelf ook over een auto beschikt.
Wie met een busje tussen de 500 en 4.000 kilometer per jaar rijdt hier
geldt een bijtelling van 15% - mag een vereenvoudigde
rittenadministratie bijhouden. In dat geval hoeven alleen de
privé-ritten en het totaal van de zakelijke ritten te worden
bijgehouden. Afzonderlijke zakelijke ritten hoeven dan niet te worden
bijgehouden.
Als onverwacht toch het aantal privé-ritten boven de 4.000 kilometer
privé uitstijgt, maar nog altijd onder de 7.000 kilometer blijft,
voldoet deze vereenvoudigde rittenadministratie ook.
Het kabinet gaat bekijken of een bepaalde categorie bestelautos buiten
de verplichting van de rittenadministratie kan vallen. Voor die autos
zou dan de belasting lager uitvallen.
18 juli 2001
Bijgevoegd:
rapport_enquete_busje.rtf