AutoRai

18-7-2001

Virtuele fabriek voor nieuwe Vectra

Opel opent begin volgend jaar in Rüsselheim de poorten van een nieuwe fabriek die voor een groot deel virtueel is ontworpen. In deze fabriek zal de nieuwe Vectra van de band gaan rollen.

Met zijn nieuwe fabriek in Rüsselsheim zet Opel nieuwe maatstaven op het gebied van kwaliteit, flexibiliteit en productiviteit. Dat zal in eerste instantie zichtbaar zijn bij de productie van de komende generatie Opel Vectra. De luxe middenklasser is de eerste auto die in deze fabriek van de 21e eeuw wordt gebouwd. Sterker nog: de twee zijn perfect op elkaar afgestemd.

De compleet nieuwe Vectra wordt begin volgend jaar gelanceerd. Daarbij wordt werkelijk niets aan het toeval overgelaten. Zo zijn er niet alleen ongekend moderne technieken in de auto toegepast, maar bereikt ook het ontwerpen en ontwikkelen van de fabriek zelf een ongekend hoog niveau van perfectie. Er wordt zon 1,5 miljard DM in de nieuwe productiefaciliteiten in Rüsselsheim geïnvesteerd.

De fabriek komt naast de bestaande te staan, waarbij opvalt dat de bouwwerkzaamheden geen enkele hindernis vormen voor de productie die daar al plaatsvindt. Die loopt namelijk gewoon door. Op zich al een ongekend hoogstandje binnen de autowereld.

Zon 270.000 per jaar
De nieuwe fabriek stelt op lange termijn de werkgelegenheid in Rüsselsheim veilig, zowel bij de productie van autos als die van componenten. De eerste autos zullen er als gezegd begin 2002 van de band rollen. In de nieuwe fabriek zullen om precies te zijn maximaal 270.000 autos per jaar worden gebouwd, waarbij in drie shifts zal worden gewerkt. De faciliteiten vormen een belangrijk onderdeel van een groot investeringsprogramma in Duitsland. Alles bij elkaar gaat het om 9 miljard DM. Opel-directeur Carl Peter Foster: Met deze nieuwe, zeer flexibele en zeker ook efficiënte fabriek scheppen we in Rüsselsheim de voorwaarden om een toonaangevende positie binnen de internationale markt vast te houden.

Virtueel ontwerpen van een fabriek
Een belangrijk en tot de verbeelding sprekend aspect is het feit dat de specialisten van ITDC (het internationale technische ontwikkelingscentrum) bij het ontwerp van de fabriek uitgebreid gebruik hebben gemaakt van dezelfde computertechniek die bij het ontwerpen en ontwikkelen van de nieuwe generatie Vectra - en natuurlijk ook de andere nieuwe Opel-modellen - wordt toegepast.

Tijdens de ontwerpfase kun je de auto van alle kanten bekijken. Dankzij driedimensionale computersimulaties en talloze andere innovatieve hulpmiddelen heeft de fabriek in het verlengde daarvan bij wijze van spreken al virtueel proefgedraaid op de supercomputers. Ook de inrichting van de fabrieken, de gebruikte apparatuur, de werkplek, de toevoer van onderdelen en de voortgang van de productie is dus van alle kanten bekeken. En waar nodig verder geperfectioneerd. Zelfs de eindmontage is op die wijze virtueel beproefd. Met die 3D-animaties is de uitvoering van de verschillende handelingen namelijk bijna honderd procent perfect na te bootsen.

Opel heeft binnen de industrie inmiddels een grote naam opgebouwd met die virtuele design- en ontwikkelingstechniek. Die wordt toegepast van het ontwerp van de auto tot het maken van de persmallen, het ontwikkelen van de benodigde machines en robots en zelfs de hele logistiek van de productie. Het is niet overdreven te zeggen dat de nieuwe fabriek in Rüsselsheim virtueel eigenlijk al heel wat autos heeft gebouwd. Dat leidt vanzelfsprekend tot een vlekkeloze voorbereiding en planning. En een zeer efficiënte en kwalitatief hoogwaardige productie van de autos.

Grootste trainingsprogramma personeel in de historie van Opel Uiteraard zijn computers alleen niet zaligmakend. Er wordt in Rüsselsheim dan ook enorm veel aandacht besteed aan het menselijke component in dit project. Sterker nog: die staat feitelijk centraal. De medewerkers worden perfect voorbereid, in een trainingsprogramma dat zijn gelijke niet kent in de lange historie van het bedrijf.

Het zeer ervaren personeel speelt nu al een cruciale rol in Rüsselsheim en dat zal in de nieuwe fabriek naar een nog hoger niveau worden gebracht. Uiteindelijk spreek je over één van de modernste fabrieken ter wereld met zeer vakkundige werknemers.

Op dit moment werken er in de bestaande fabriek al zon 7.000 mensen. Die nemen voor de in gebruikname van de nieuwe fabriek allemaal deel aan een trainingsprogramma. In zekere zin een uitzonderlijke situatie. Doorgaans worden werknemers van een nieuwe fabriek ook nieuw aangetrokken. In dit geval zijn het grotendeels door de wol geverfde vakmensen. En door wie kunnen die beter worden opgeleid dan een geselecteerde groep collegas, die dezelfde taal spreken?

Fabrieksmanager Michael J. Wolf: Ons team krijgt een uitzonderlijk mooie kans om zijn eigen toekomst en die van een volgende generatie zelf vorm te geven. De medewerkers worden perfect getraind om de nieuwe methoden voor de start van de Vectra-productie in 2002 volledig onder de knie te krijgen. Sterker nog: daarmee zijn we al lang geleden begonnen, kort nadat in mei 99 werd besloten om het project doorgang te laten vinden.

Kwaliteit en tevredenheid
Hoogwaardige kwaliteit is een fundamentele voorwaarde om de tevredenheid van de klant te garanderen. Daarbij speelt het design en de techniek van de auto zelf natuurlijk een cruciale rol, maar ook geavanceerde fabricagemethoden en een grote betrokkenheid van personeel en toeleveranciers zijn van het grootste belang.

Het meest uitgebreide trainingsprogramma uit de historie van Opel speelt dan ook een sleutelrol om die optimale klanttevredenheid te realiseren. Daarbij wordt uitgegaan van het nul-fouten-principe. De Opel-teams leren onvolkomenheden in de productie te voorkomen, zodat die zeker niet aan hun collegas verderop in het productieproces worden doorgeven. Waar ze misschien nog meer problemen veroorzaken.

Treedt er toch een onverwacht probleem op, dan zet de medewerker - door aan een speciaal koord te trekken - desnoods de productielijn stil. Waarna hij hulp van zijn collegas krijgt. De productie komt weer op gang wanneer de medewerker en technische staf er zeker van zijn dat alles precies zo loopt als het hoort.

Het resultaat - dat ligt voor de hand - is een zeer hoog kwaliteitsniveau. Om daarvoor de beste voorwaarden te scheppen is in het ontwerp van de nieuwe fabriek overigens ook enorm veel aandacht besteed aan het creëren van prettige ergonomische werkplekken langs de productieband. Daarbij speelt de virtuele ontwerptechniek dus weer een grote rol. Alle handelingen zijn al in de computer uitgetest voor er maar één echt onderdeel van de Vectra is gemaakt.

Topklasse
Ook aan het opstarten van de nieuwe fabriek wordt zeer veel aandacht besteed. Daarbij werken de technici van het ontwikkelingscentrum ITDC en die van de fabriek nauw samen om een perfecte kwaliteit te garanderen.

De start van de voorproductie vindt in meerdere stadia plaats, waarbij de nieuwe productiefaciliteiten volledig gecontroleerd worden geperfectioneerd. Op de montagelijn vinden voortdurend metingen plaats om een constant hoog niveau van maatprecisie en afwerking te garanderen. Zodat de nieuwe Vectra meteen vanaf de start van de productie een toonaangevend hoog kwaliteitsniveau kent. Opel heeft met die aanpak overigens al uitstekende ervaringen opgedaan tijdens het opstarten van Zafira-, Agila- en Corsa-productie.

Overigens wordt niets aan het toeval overgelaten. Zo worden er door robots rond de 150 metingen uitgevoerd, die de beoogde constante kwaliteit van de auto garanderen. Iedere tiende millimeter telt in dit geval. Bovendien worden de lasnaden van de carrosserie middels een ultrasoon procédé gecontroleerd, wat borg staat voor een strakke afwerking, veiligheid, duurzaamheid en indirect ook een optimaal weggedrag.

Een halve ster
De carrosserieafdeling beslaat een indrukwekkende 54.000 vierkante meter. Waar zon 600 robots met een enorme precisie aan het werk zijn. Zon 98 procent van het laswerk wordt gerobotiseerd verricht. Ook de flexibiliteit is daardoor enorm: er kunnen tot vier verschillende modellen op dezelfde lijn worden gebouwd.

Logistiek wordt in de nieuwe fabriek met hoofdletters geschreven. Componenten als deuren en de motorkap worden op een apart montagestation opgebouwd, maar wel vlak bij het punt waar ze worden gemonteerd. Overigens heeft dat in de praktijk als bijkomend voordeel dat de zogenaamde pilot-productie - de voorserie - op de originele productieband en met de normale apparatuur kan worden uitgevoerd.

De Vectra wordt afgemonteerd in weer een ander nieuw gebouw, dat een vloeroppervlak van 48.000 vierkante meter beslaat. En de vorm heeft van een halve ster. Onconventioneel, maar zeer praktisch. Je hebt een beter overzicht, de afstanden worden mooi kort en de communicatie binnen de productie-afdelingen verloopt veel directer. Bovendien is het nu mogelijk de losplaatsen voor vrachtwagens dicht bij het betreffende montagepunt te positioneren. Via die route worden veel componenten en voorgemonteerde onderdelen aangevoerd, de rest komt via een centraal regelcentrum, dat alles exact op tijd en op de juiste plek aanvoert.

De voorraad in de fabriek bedraagt overigens minder dan twee uur, toch is er geen magazijn in de directe omgeving te vinden. Nogmaals: logistiek wordt hier met hoofdletters geschreven. Er zijn in de gedeelten waar de autos worden gebouwd opvallend genoeg ook geen vorkheftrucks te vinden.

De productielijn volgt een traject langs vier van de punten van de ster. In de vijfde vindt de assemblage van de deuren en dashboards plaats, die vervolgens in het montageproces terecht komen. Elk punt van de ster heeft een eigen buffervoorraad. Daardoor heeft een stop van een deel van de productielijn niet meteen tot gevolg dat de rest van de band ook automatisch stil ligt. Het concept maakt het bovendien relatief eenvoudig om een groot aantal verschillende modellen te bouwen.