Campagne wasmiddelindustrie 'Doe maar 40' van start met TV-spots
Op maandag 17 juli as. wordt een vervolg gegeven op de in 2000 gestarte campagne 'Doe maar 40'. Net als in 2000 zullen gedurende vier maanden reclamespots worden uitgezonden. Hierin wordt de consument opgeroepen om te gaan wassen op 40ºC. De campagne is geïnitieerd door de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) waarin de Nederlandse wasmiddelenfabrikanten zijn verenigd. Voor meer informatie over de Europese campagne kunt u terecht op de Europese website van de Code: www.washright.com/nl. Voor meer informatie over de NVZ: www.nvz.nl
Was op 40ºC al goed schoon
Wasmiddelen en wasmachines zijn de afgelopen decennia zo sterk verbeterd
dat de was tegenwoordig al op 40ºC goed schoon wordt, daar waar vroeger
60ºC of zelfs 90°C nodig was. Normaal bevuilde was wordt nu dus op 40ºC
al goed schoon. Uit onderzoek is echter gebleken dat de Nederlander zijn
wasmachine nog vaak op 60ºC instelt. En dat terwijl het mogelijk is
zowel het milieu als de eigen portemonnee te sparen!
Europese campagne van wasmiddelfabrikanten
Deze campagne maakt deel uit van een Europese campagne waarbij de
gezamenlijke Europese wasmiddelfabrikanten zich vrijwillig hebben
gecommitteerd aan de volgende doelstellingen voor een mindere belasting
van het milieu in 2002:
5% minder energieverbruik,
10% minder wasmiddelenverbruik,
10% minder verpakkingsmateriaal en
10% minder biologisch slecht afbreekbare stoffen.
De campagne is in 1998 van start gegaan. In de eerste fase van de
campagne is de consument vooral geïnformeerd over hoe milieubewuster te
wassen. In de praktijk betekent dat: wassen op de laagst aanbevolen
temperatuur, wassen met een volle trommel, doseren volgens de
wasvoorschriften en minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Op de
verpakkingen van wasmiddelen zijn symbolen gezet die de consument
hiertoe aanzetten.
Met de nieuwe TV-campagne wordt een bijdrage geleverd aan het bereiken
van een daadwerkelijke en duurzame gedragsverandering: het instellen
van de wasmachine op 40ºC.
Voor meer informatie: Mr. J.H. Burema, directeur NVZ