APS: KPN en SNT vormen samen Europa's grootste Customer Relationshi
Afzender: SNT GROUP N.V.
Rubriek: BIN
Prioriteit: 4
Datum en tijd: 17-07-2001 08:01
Dit is een origineel persbericht.
-KPN brengt CRM activiteiten onder in SNT
-SNT wordt leidende deelnemer in snel groeiende Europese CRM markt en is
goed gepositioneerd om het consolidatie proces te leiden
De raden van bestuur van SNT en KPN hebben een intentie verklaring getekend waarin zij overeenkomen hun bestaande Customer Relationship Management (CRM) activa te combineren in een bedrijf: SNT. KPN verkoopt haar CRM activiteiten en brengt deze onder in SNT.
Bovendien kondigt SNT vandaag aan een overeenkomst te hebben gesloten over de aankoop van een meerderheidsbelang in het Franse contactcenter bedrijf van Atos Origin gedurende het verdere verloop van 2001.
Deze stappen betekenen voor SNT een aanzienlijke versterking van haar
positie in de snel groeiende CRM markt en betekenen tevens een goede
positionering voor een leidende rol in het consolidatie proces in de
markt. Tengevolge hiervan wordt SNT marktleider in de Europese
CRM-branche, qua omzet, aantal medewerkers, aantal vestigingen en
uitgangspositie voor verder groei in Europa. Het nieuwe bedrijf telt
ongeveer 15.000 medewerkers, circa 7.500 werkplekken in meer dan 56
vestigingen. Het nieuwe bedrijf biedt pan-Europese dienstverlening aan
vanuit vestigingen in 8 verschillende landen met een geprognosticeerde
gezamenlijke pro forma omzet over 2001 van circa EUR 600 miljoen op basis
van een volledig jaar. Hiervan is 50%-60% gerelateerd aan KPN
activiteiten, 25%-30% aan de bestaande SNT activiteiten en 15%-20% aan
Atos Origin activiteiten. KPN als klant vertegenwoordigt ongeveer 40% van
de totale pro forma omzet. KPN heeft SNT een minimum aan inkomsten van
KPN callcenters gegarandeerd voor een bedrag van Euro 820 miljoen van
2001 tot 2005.
SNT zal de aankoopsom van EUR 180 miljoen aan KPN betalen door de
uitgifte van een converteerbaar preferent aandeel en, bij goedkeuring van
de algemene aandeelhouders vergadering van SNT, zal de bestuursstructuur
van SNT worden aangepast. De Raad van Commissarissen van KPN en SNT
hebben beide hun goedkeuring gegeven aan de betreffende transactie,
waarin KPN haar 51% belang in normale aandelen behoudt in SNT, De
overeenkomst wordt naar verwachting in september 2001 gesloten.
Transactie
KPN brengt de volgende bedrijfsactiviteiten onder in SNT:
16)KPN Callcenters, marktleider op het gebied van inhouse contactcenters
in Nederland, met circa 5000 medewerkers. Het levert diensten op het
gebied nummer informatie, sales en marketing en customer care;
17)Inbound services, ondersteunt inkomende klantencontacten via
verschillende kanalen, in het bijzonder via 0800/0900 diensten;
18)Conferencing Services, aanbieder van vergaderdiensten
20)TACT, biedt onderzoek, consulting en training op het gebied van
Customer Relationship Management.
Onder de overeenkomst zullen naar schatting 6.000 werknemers overgaan van
KPN naar SNT.
Indien van belang voor deze activiteiten heeft SNT het recht het KPN
Telecom merk te gebruiken als onderdeel van de positionering in Nederland.
Als vergoeding geeft SNT een converteerbaar preferent aandeel uit aan KPN
met een agio van EUR 180 miljoen. Dit aandeel heeft dezelfde stemrechten
als een gewoon aandeel. Het preferent aandeel mag slechts worden omgezet
in gewone SNT aandelen wanneer en indien SNT gewone aandelen uitgeeft in
verband met een overname of een emissie van nieuwe aandelen, zodanig dat
KPN haar huidige 51% belang in SNT kan behouden. De eerste EUR 23 miljoen
zal worden geconverteerd tegen een vaste conversie koers van EUR 14,90
per aandeel. Dit resulteert in de uitgifte van circa 1,54 miljoen nieuwe
SNT aandelen aan KPN.
Voor het resterende agio van EUR 157 miljoen, geldt een variabele
conversie koers gebaseerd op de koers bij nieuwe emissies van gewone SNT
aandelen. Voorwaarde is dat de emissie koers hoger is dan EUR 18 per
aandeel. Bij een emissie koers onder EUR 18 per aandeel zal de conversie
prijs worden aangepast met de helft van het verschil tussen EUR 18 en de
emissiekoers. Vanaf 3 jaar na nu heeft KPN de optie om het dan nog
resterende agio te converteren tegen de dan gangbare koers. KPN heeft
momenteel geen intentie haar aandelenbelang in SNT te verkopen en heeft
een lock up periode van 12 maanden.
Atos Origin transactie
SNT heeft eveneens overeenstemming bereikt over een meerderheidsbelang in
het customer contact center bedrijf van Atos Origin. Nadere details over
deze transactie worden gegeven in een separaat persbericht.
Strategische overwegingen
Volgens onderzoeksbureaus breidt de Europese markt voor Customer
Relationship Management zich momenteel sterk uit met een geschatte
gezamenlijke groei van 20%-25% tot einde 2005. KPN en SNT verwachten dat
zij, door het combineren van hun deskundigheid en ervaring op het gebied
van Customer Relationship Management, de mogelijkheden om een groeiend
deel van deze markt te veroveren aanzienlijk verbeteren, zowel door
ondersteuning van inhouse activiteiten van hun klanten als door het
aantrekken van outsourcing contracten. Daarnaast ontstaan groeikansen
door het aanbieden van een breder portfolio, cross-selling en het
benutten van het gecombineerde verkoop apparaat.
Met name bij grote internationale klanten heerst een sterke tendens om
een CRM aanbieder te selecteren die de gehele Europese markt kan
bedienen. Met de overname van de customer contact centers van Atos Origin
is SNT gevestigd in Nederland, Duitsland, Belgie, Scandinavie en
Frankrijk. De nieuwe onderneming heeft bovendien de managementexpertise
en de middelen om vergroting van de geografische spreiding te versnellen.
SNT zoekt met name naar verdere expansiemogelijkheden in de UK, Spanje en
Italie.
Quotes
Tobias Walraven, CEO van SNT: 'Vandaag hebben we een enorme stap gezet in
onze aangekondigde strategie om de geprefereerde Europese aanbieder te
worden van internationale klanten. Met de overname van de CRM
activiteiten van KPN breidt SNT haar activiteiten in de grote markt voor
uitbestede, inhouse customer contact center-activiteiten belangrijk uit.
Met voet aan de grond in 8 Europese landen en een uitgebreid
CRM-portfolio heeft SNT een sterke leidende positie in de Europese markt
veroverd.'
Leo Roobol, lid van de Raad van Bestuur van KPN:'Door zowel het
combineren van de CRM activiteiten van KPN en SNT als door de aankoop van
het contact center bedrijf van Atos Origin maakt KPN een gigantische stap
vooruit bij de implementatie van haar Internet, Call en Media strategie.
Door SNT creeren we vandaag een enkele, afzonderlijk genoteerde, en erg
sterke speler in de pan Europese CRM arena die zeer goed uitgerust is en
op armlengte is gepositioneerd om verdere groei mogelijk te maken. KPN
heeft er rekening mee gehouden dat verdere groei van SNT eventueel kan
resulteren in een verwatering van dit aandeel onder de 51%'.
Bestuur en management
SNT zal de veranderingen in de managementstructuur voorstellen tijdens
een bijzondere bijeenkomst van de aandeelhouders die in september 2001
zal worden gehouden.
Het vrijwillig structuur regime wordt afgeschaft. De
minderheidsaandeelhouders in SNT krijgen het recht om te participeren in
de goedkeuring van bepaalde strategische transacties, zoals aankopen en
investeringen.
De Raad van Commissarissen zal uit zeven leden bestaan waarvan 4 door KPN
benoemd worden waarvan 2 geen werknemers zijn van KPN. Alle nominaties
moeten unaniem worden goedgekeurd door de bestaande leden van de Raad van
Commissarissen. Wessel Ganzevoort blijft voorzitter en Paul 't Hoen
blijft vice- voorzitter. Rob Langezaal en Annemieke Roobeek blijven ook
lid. Cees van den Heijkant, CEO KPN Telecommerce, en Bernard Bourigeaud,
CEO van Atos Origin, zijn eveneens als commissarissen benoemd. De zevende
commissaris zal later worden benoemd.
De Raad van Bestuur zal uit 6 leden bestaan. Tobias Walraven blijft CEO
en Roel Louwhoff blijft lid van de Raad van de Bestuur. Rob Zandbergen,
huidige CFO van KPN Telecommerce is voorgesteld als CFO. Rob Kippers
(KPN), Luc Verburgh (SNT) en Sjaak Teterissa (KPN), allen ervaren senior
executives met relevante branche ervaring, zijn voorgedragen als lid van
de Raad van Bestuur. Wijzigingen in de Raad van Bestuur van SNT kunnen
alleen plaatsvinden op voorstel van de Raad van Commissarissen. Thomas
Heerkens, momenteel CFO van SNT Group, heeft in goed overleg met de Raad
van Commissarissen besloten om per heden terug te treden. Hij zal in de
komende maanden nog bij de onderneming betrokken blijven voor de
afronding van de transacties.
De eerste taak van de nieuwe Raad van Bestuur is het afronden van het
gedetailleerde integratie plan dat naar verwachting voor de sluiting van
de overeenkomst klaar zal zijn. Op dit moment wordt de sluiting van de
overeenkomst verwacht in het vierde kwartaal van 2002.
Ondernemingsraden en vakbonden
De ondernemingsraden van SNT en KPN zijn, evenals de vakbonden, formeel
op de hoogte gesteld van de voorgenomen transactie en de
ondernemingsraden zijn gevraagd om hun advies inzake de voorgestelde
transactie.
Profiel KPN
KPN is een snelgroeiend internationaal telecommununicatie bedrijf
gevestigd in Nederland. Haar vier hoofdactiviteiten zijn: mobiele
communicatie; IP/data services; Internet, call center- en mediadiensten
en vaste netwerk diensten. KPN bereikt meer dan 25 miljoen klanten. In
Nederland is KPN marktleider met circa 10 miljoen kanalen op haar vaste
netwerk. Via KPNQwest worden IP/data services aangeboden aan de Europese
zakenlijke - en wholesale markt. Op mobiel gebied heeft KPN sterke
strategische partners in BellSouth en NTT DoCoMo. KPN Mobile (85% van
KPN) heeft samen met E-Plus (haar joint venture met meerderheidsbelang),
meer dan 12 miljoen klanten in de landen waar ze actief is. KPN heeft
meer dan 1,5 miljoen actieve Internet klanten in Nederland, Belgie en
Duitsland.
In 2000 rapporteerde KPN een bedrijfsomzet van EUR 13.511 miljoen en
EBITDA van EUR 5.756 miljoen. Dit is inclusief de EUR 2.312 miljoen
boekwinst op de participatie van NTT DoCoMo in KPN Mobile.
Profiel SNT
SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor
opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan
deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat,
co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze
klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken
managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om
hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met
klanten op te bouwen. De klantenlijst van SNT bevat, ABN-AMRO, Achmea,
Aegon, Allianz, Aok Sachsen, AXA, Cisco, Dell, E-Bolaget, Eniro, E-Plus,
Fortis, IBM, ING, JPG, KPN, Microsoft, Nederlandse Spoorwegen, Norska
Bokklubbarna, Philips, PMG, Postbank, Readers Digest, Schmidt Bank,
Stofa, Telfort, Telia, Unigraphics, Unilever, UPC, Quelle Verischerung.
In 2000 realiseerde SNT een omzet van EUR 99,4 miljoen en EBITDA van EUR
19,0 miljoen
Meer informatie is te vinden op www.SNT.com
68bronnen: IDC, Darmonitoring en schattingen van het management
- Einde bericht -
Voor meer informatie over dit persbericht:
Anne de Graaf, SNT, telefoonnummer +31 79 368 69 54 of +31 6 223 955 89
Michel Hueber, KPN Media Voorlichting, telefoonnummer + 31 70 466 15 73
of + 31 6 53 812 401
Uitnodiging voor de pers
Op dinsdag 17 juli vindt om 9.30 uur een persconferentie plaats in het
Sheraton Hotel op Schiphol.
Tijdens de persconferentie zullen Tobias Walraven, CEO van SNT, Leo
Roobol, lid van de Raad van Bestuur van KPN en Bernard Bourigeaud, CEO
van Atos Origin, de achtergronden van overeenkomst tussen de drie
partijen toelichten.. Zij zijn graag bereid de vragen van de aanwezigen
te beantwoorden. U bent van harte uitgenodigd bij deze persconferentie
aanwezig te zijn.
Deze persconferentie kan eveneens live gevolgd worden via het Internet
via www.SNT.com of www.KPN.com.
ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van
bovenstaand bericht.
Indien u vragen of wijzigingen heeft over de wijze van ontvangst of de
adressering dan kunt u contact opnemen met ANP Pers Support via
faxnummer: +31 (0)70 3989478 of via email: perssupport@anp.nl.
(vergeet niet het betreffende e-mailadres of faxnummer te vermelden)