APS: SNT en Atos Origin sluiten PAN Europese Customer Relationship
Afzender: SNT GROUP N.V.
Rubriek: BIN
Prioriteit: 4
Datum en tijd: 17-07-2001 07:55
Dit is een origineel persbericht.
Amsterdam/ Parijs, 17 juli 2001, Atos Origin, een leidende Europese
aanbieder van diensten op het gebied van Informatie Technologie en SNT
Group N.V., Europese aanbieder van Customer Relationship Management
(CRM) diensten , hebben vandaag aangekondigd een intentie verklaring te
hebben getekend voor een partnership. Binnen de overeenkomst neemt SNT
Group de customer contact center activiteiten van Atos Origin in
Frankrijk gefaseerd over zoals hieronder beschreven. Atos Origin heeft 8
customer contact centers in Frankrijk met een geschatte totale opbrengst
van Euro 100 miljoen voor het jaar 2001 en ruim 2.500 medewerkers. In
aanvulling op de overname, zal er een strategische alliantie tussen beide
bedrijven worden ontwikkeld.
Details van de transactie
Onder de voorwaarden van de intentie verklaring, zal Atos Origin zijn
Franse customer contact centers gefaseerd verkopen en wel op de volgende
wijze:
Tussen het moment van sluiting van de overeenkomst en 31 december 2001
zal SNT in totaal 55% van de activiteiten overnemen voor een vergoeding
van circa 1,54 miljoen aandelen (gelijk aan 23 miljoen aandelen tegen de
genoteerde referentie prijs van Euro 14,90 op het tijdstip van contract
ondertekening) en EURO 20 miljoen, in contanten.
Op of voor 28 juni 2002, zal SNT een verder belang van 25% in het bedrijf
hebben genomen, voor een vergoeding van EURO 22 miljoen, naar keuze te
betalen in contanten of SNT aandelen (met een waarde van de genoteerde
referentie koers van EUR 14,90 per aandeel op de datum van ondertekening
van de intentieverklaring).
Op 31 december 2003, zal SNT het resterende 20% aandeel in het bedrijf
overnemen voor een vergoeding van 5 miljoen in contanten plus een
earn-out gebaseerd op de financiele prestatie van het nieuwe bedrijf aan
het einde van het boekjaar 2003.
De maximale te betalen vergoeding van SNT aan Atos Origin, zal EUR 78
miljoen bedragen (voor 100% van de activiteiten). De transactie blijft
onderworpen aan sociale raadgeving en gereguleerde goedkeuring en wordt
naar verwachting eind september 2001gesloten. Na ondertekening en bij
goedkeuring door de aandeelhouders van SNT, treedt Bernard Bourigeaud,
voorzitter van de Raad van Bestuur van Atos Origin, toe tot de Raad van
Commisarissen van SNT.
Strategische grondredenen
Er is een groeiende behoefte aan customer contact centers vanuit een
pan-Europese basis om klanten te kunnen ondersteunen in hun mondiale CRM
activiteiten. Atos Origin en SNT zijn van mening dat zij elkaars CRM
activiteiten uitstekend aanvullen en zullen daarom een nauwe strategische
relatie aangaan waarin elk bedrijf de specialistische diensten en
middelen van de ander zullen promoten.
Binnen de alliantie zal Atos Origin haar activiteiten richten op het
ontwerpen, bouwen en uitvoeren van dedicated CRM programma's voor grote
klanten, waarbij state of the art software wordt gebruikt die wordt
geintergreerd met de belangrijkste back office systemen van hun klanten.
De overname van Atos Origin's customer contact centers, is een belangrijke stap in de strategie van SNT om Europese marktleider op het gebied van CRM services te worden. Als gevolg van de overname heeft SNT zich gevestigd in 8 Europese landen en is zij marktleider in de Franse (inboud) CRM branche geworden. Daarnaast heeft zij een sterke strategische partner verworven. Dit alles versterkt haar basis om pan-Europese CRM services te bieden aan multinationale klanten.
SNT kondigde vandaag ook een principe akkoord aan om een substantieel
deel van CRM callcenter activiteiten, conferencing activiteiten,
distributie kanalen en consultancy diensten over te nemen van KPN. De
twee verschillende transacties betekenen een aanzienlijke verbetering van
SNT's mogelijkheden om haar marktaandeel in de snel groeiende Europese
CRM markt te vergroten, zowel door de ondersteuning van in-house
activiteiten van haar klanten als door het afsluiten van nieuwe
contracten.
Het commentaar van (Bernard Bourigeaud, CEO van Atos Origin) op de
overeenkomst was;
'Ik ben blij dat we een overeenkomst hebben kunnen sluiten met SNT die
duidelijk uitgebreide kennis, ervaring en middelen hebben op het gebied
van customer contact centers en daarbij een substantiele aanwezigheid in
Europa. Door dit samenwerkingsverband beschikken we over een omvangrijk
CRM portfolio en kunnen we onze klanten beter van dienst zijn. De
medewerkers van de customer contact centers zullen profiteren van de
nieuwe expertise en inzet capaciteit op Europees niveau. Ik ben er trots
op om met deze nieuwe onderneming verbonden te worden als voorgestelde
commissaris van SNT'.
Daaraan voegde Tobias Walraven, CEO van SNT toe;
'Wij geloven dat door het combineren van de kwaliteiten van KPN en Atos
Origin in SNT de nieuwe leider op de Europese CRM markt is ontstaan.
Atos Origin heeft een sleutelrol in de zeer potentiele Franse markt. Met
de volledige steun van de bestuursleden van Atos Origin ben ik blij
vandaag aan te mogen kondigen dat SNT een enorme stap heeft genomen in
haar omschreven strategie om de geprefereerde Europese aanbieder van
multinationale klanten te geworden'.
Over Atos Origin
Atos Origin, een van de leidende aanbieders in Europa op het gebied van
dienstverlening in de informatie technologie, helpt klanten bij het
omzetten van hun visie in resultaten door effectief gebruik van
e-business oplossingen en IT. Met een verkoopresultaat van Euro 2,8
biljoen in 2000 opereert Atos Origin momenteel wereldwijd in meer dan 30
landen en heeft meer dan 27.l000 medewerkers. Onder haar klanten vallen
ABN-Amro, Akzo-Nobel, Saudi Aramco, BNP Paribas, Cegetel/Vivendi, Credit
Lyonnais, Euronext, fiat, ICI, Lucent Technologies, Philip Morris,
Philips, Unilever and Wolters Kluwer. Meer informatie is te vinden op de
website www.Atos Origin.com
Over SNT
SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor
opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan
deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, E-mail, chat,
co-browsing (en SMS) bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze
klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken,
managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om
hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met
klanten op te bouwen. De klantenlijst van SNT bevat o.a. ABN-AMRO,
Achmea, Aegon, Allianz, Aok Sachsen, AXA, Cisco, Dell, E-Bogalet, Eniro,
E-Plus, Fortis, IBM, ING, JPG, KPN, Microsoft, Dutch Rail, Norska
Bokklubbarna, Philips, PMG, Postbank, Readers Digest, Schmidt Bank,
Stofa, Telfort, Telia, Unigraphics, Unilever, UPC, Quelle Verischerung.
In 2000 realiseerde SNT een omzet van EUR 99,4 miljoen en EBITA van EUR
19,0 miljoen.
Meer informatie kan gevonden worden op www.SNT.com
Contacten:
Voor Atos Origin:
Investor Relations, John White, + 33 1 4900 9664
Press, Marie-Tatiana Collombert,+ 33 1 4900 9633
Voor SNT:
Corporate Communications
Anne de Graaf, + 31 79 368 6970, E-mail adegraaf@SNT.com
Uitnodiging voor de Media
Vandaag om 9.30 uur geven Tobias Walraven, CEO van SNT en Bernard
Bourigeaud, CEO van Atos Origin gedetailleerde informatie betreffende het
belang van de partnerovereenkomst tussen SNT en Atos Origin. Zij geven
graag antwoord op vragen van de aanwezigen. Deze persconferentie waarvoor
u van harte bent uitgenodigd zal plaatsvinden op het volgende adres:
Sheraton Hotel Amsterdam Schiphol, Business Center, level 0, zaal
Universe 1
De persconferentie is tevens live te volgen via de internetsite
www.snt.com
ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van
bovenstaand bericht.
Indien u vragen of wijzigingen heeft over de wijze van ontvangst of de
adressering dan kunt u contact opnemen met ANP Pers Support via
faxnummer: +31 (0)70 3989478 of via email: perssupport@anp.nl.
(vergeet niet het betreffende e-mailadres of faxnummer te vermelden)