TH!NKcity verovert Nederland
(17 juli 2001)
Geïntroduceerd tijdens de AutoRAI, vanaf vandaag reeds op de
Nederlandse wegen: de elektrische
TH!NKcity. De aflevering van de eerste auto's is een feit, drie
overheidsinstellingen en enkele particuliere organisaties kregen de
TH!NK overhandigd uit handen van Hertz Lease.
De belangstelling voor elektrische autos groeit. Automobielfabrikanten
beantwoorden aan deze interesse en zoeken naar toepassingsgebieden
voor deze milieuvriendelijke vorm van mobiliteit. Ford Motor Company
is een succesvolle maatschappij die ook op dit terrein voorop loopt.
Vorig jaar werd Ford Motor Company eigenaar van het Noorse bedrijf
TH!NK. Dit bedrijf heeft de stadsauto
TH!NKcity bedacht, ontworpen en gebouwd.
Ford Nederland is importeur van TH!NK. Samen met autoverhuur en
-leasebedrijf Hertz (dat ook tot het Ford-concern behoort) is een
programma opgesteld waarin geïnteresseerde bedrijven of overheden de
TH !NKcity kunnen leasen en huren.
Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam en een aantal particuliere
organisaties uit de regio Rotterdam toonden tijdens de RAI
belangstelling voor dit leaseprogramma en nemen de TR!NK nu dus
daadwerkelijk in gebruik.
De TH !NKcity wordt aangedreven door een driefasen
wisselstroominductiemotor van 27 kilowatt, wat gelijk is aan bijna 45
pk. Deze motor wordt continu gekoeld met water. Hierdoor blijven de
temperaturen in de aandrijflijn constant en de prestaties maximaal. De
motor krijgt zijn stroom van nikkel-cadmiumaccus (NiCd). Negentien
NiCd-modules, ook watergekoeld, produceren ruwweg 11,5 kilowattuur aan
energie. De 114-volt accu levert niet alleen de energie voor de motor,
maar verzorgt ook - door middel van een gelijkstroomomvormer - het
12-volt stroomcircuit voor bijvoorbeeld de koplampen en de
ruitenwissers. Het conductieve laadsysteem van de TH!NKcity maakt
bijladen eenvoudig. Klanten kunnen rechtstreeks gebruik maken van elk
standaard 220V116A of 1OA stopcontact en de auto hiermee bijladen via
een eenvoudig toegankelijk stopcontact vlak onder de voorruit.
Het opladen van een volledig lege accu duurt ongeveer acht uur, vijf uren zijn nodig om een 80 procent lading te krijgen bij 220 volt. Tijdens het rijden kan de accu deels worden bijgeladen dankzij het regeneratieve remsysteem. Een- of tweemaal per jaar moet de accu op een speciale manier worden geladen en worden de systeemvloeistoffen vervangen. Daarvoor haalt en brengt Hertz de auto bij de klant. De duurzame NiCd-accus kunnen, mits goed onderhouden, tot 10 jaar mee.
De actieradius van de TH !NKcity is maximaal 85 kilometer volgens de
standaard dynamometercyclus van de Europese Commissie, wat de
industrienorm is. Net als bij alle voertuigen wordt het ware bereik
beïnvloed door verschillende factoren, zoals weersomstandigheden en
rijstijl. Bij een snelheid van 0 tot 20 km/h heeft de TH!NKcity een
groter koppel dan sommige benzineautos in zijn klasse. De krachtige
acceleratie van 0 tot 50 km/h verloopt in 7 seconden en de topsnelheid
is 90 km/h.
De auto is deukbestendig (volledig recyclebare thermoplastische
carrosserie) en geheel roestvrij. De TH!NKcity is verkrijgbaar in
zeven non-metallic kleuren: zwart, felrood, bordeauxrood, diepblauw,
donkergroen, turkoois en graniet.
De elektrische energie voor de TH!NKcity is aanzienlijk goedkoper dan
benzine voor benzineautos. De full operational-leaseprijs (36
maanden/1 5.000 km per jaar) van deze baanbrekende, opmerkelijke en
nul-emissie auto bedraagt f 1130,-, Euro 512,77 per maand, inclusief
de accus en inclusief de overheidssteun, die op deze auto van
toepassing is. Het PREVIEW-project in de regio Rijnmond leidt zelfs
tot een nog scherpere leaseprijs.