PERSBERICHT
Vier op de tien chatters verslaafd
Rotterdam, 17 juli 2001 -- Chatten is een populaire bezigheid van de internettende Nederlander. Een deel van de chatters geeft zelfs aan (licht)verslaafd te zijn; 40% zegt er meer tijd dan wenselijk aan te besteden. Dit blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek van Blauw Research te Rotterdam onder 908 internetters.
Vrijwel alle internetters weten wat chatten is. 60% van de internetters heeft het ook wel eens gedaan; de intensiteit en het chatgedrag verschillen echter sterk per internetsegment. Een derde van de chatters geeft aan als gevolg van het chatten minder te bellen.
Zowel het chatten via chatprogramma's als via 'chatsites' is populair. Chatters maken vooral van de chatsite van Ilse en de chatprogramma's ICQ en MSN Messenger gebruik. Opvallend is dat bezoekers van chatsites, in vergelijking tot bezoekers van andere sites, veel vaker op een reclamebutton klikken. Naast het 'normale' chatten (typen van woorden) is ook het chatten via mobiele telefoon (SMS) in opkomst. Andere vormen van chatten, bijvoorbeeld voice- en videochat, zijn vaak wel bekend maar minder populair in gebruik.
Ondanks de populariteit van het chatten is slechts een klein deel van de internetters bereid hiervoor te betalen. Aanbieders van chatsoftware hebben nog de meeste kans geld voor hun diensten te ontvangen. Chatsites zullen hun opbrengsten, zeker gezien het relatief grote aantal 'clicks', vooral uit de verkoop van reclamebanners moeten halen.
Steekproef en respons
De resultaten van het onderzoek weerspiegelen de mening van de gehele Nederlandse internetpopulatie. Voor het trekken van de steekproef is gebruik gemaakt van de database van Opinieland (www.opinieland.nl). Opinieland is een door Blauw Research opgezette research community van mensen die gevraagd worden deel te nemen aan online marktonderzoek. In ruil voor deelname maakt men kans op prijzen en krijgt men inzage in de resultaten. In totaal hebben 908 online interviews plaatsgevonden.
Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.