Consumentenbond wil aansprakelijkheid voor de NS
Directie NS weigert vaste klanten korting te geven
16 juli 2001
De Consumentenbond vraagt aan de politiek om het Burgerlijk Wetboek dusdanig aan te passen dat de NS wél aansprakelijk is bij uitval van treinen. De aanleiding vormt de zomerdienstregeling die vandaag is ingegaan.
De Consumentenbond vindt dat de vaste klanten van de NS een korting moeten krijgen, maar de NS wil hier niet op ingaan en juridisch blijkt het niet af te dwingen te zijn. De bond vindt het niet acceptabel dat de klanten van de NS niet krijgen wat zij redelijkerwijs mochten verwachten, maar wel de volle mep moeten betalen.
Vanaf vandaag laat de NS 300 van de 5.000 treinen structureel uitvallen, omdat de nieuwe dienstregeling zoals die 10 juni is ingegaan niet te 'behappen' blijkt te zijn met het huidige personeelsbestand. De klanten van de NS moeten echter wel de volledige prijs blijven betalen. De Consumentenbond heeft daarom van de directie van de NS geëist dat de vaste klanten een nieuw contract krijgen aangeboden voor een lagere prijs en dus korting krijgen.
De NS-directie heeft de Consumentenbond laten weten hier niets voor te voelen, omdat dat inkomstenverlies voor de NS zou betekenen. De Consumentenbond vindt dat geen goed argument, omdat beide partijen zich aan een contract moeten houden en de NS momenteel minder geld uitgeeft aan personeel en materieel.
De Consumentenbond heeft van de NS verder geëist dat vaste klanten hun abonnement mogen inleveren en het geld terugkrijgen, als zij in de nieuwe situatie geen gebruik meer willen maken van hun abonnement. De NS heeft dit wel toegezegd en zelfs beloofd aan deze mogelijkheid ruime bekendheid te geven.
In de brief die de vaste klanten afgelopen week hebben ontvangen over de nieuwe dienstregeling wordt hierover echter met geen woord gerept. Ook heeft de Consumentenbond signalen ontvangen van mensen die slechts een klein deel van het oorspronkelijke bedrag hebben terugkregen.