GREEN AWARD
Hamburg de nieuwste Green Award haven
Premie voor veilige, schone tankers en bulkschepen
Hamburg de nieuwste Green Award haven
Hamburg, de grootste haven van Duitsland, is toegetreden tot het Green
Award stelsel ter bevordering van schone en veilige scheepvaart. Het
Hamburger havenbestuur heeft bekendgemaakt dat met ingang van juli
2001 Green Award schepen een korting krijgen op het havengeld. De
haven van Hamburg is tevens de eerste die niet alleen een premie
toekent aan Green Award olie- en producttankers van 20.000 ton dwt en
meer, maar ook aan droge bulkschepen van dezelfde omvang. De premie
die de Green Award schepen in Hamburg ontvangen komt neer op 6% van
het havengeld. Dat is dezelfde tegemoetkoming die de haven van
Rotterdam toekent aan de 143 veilige, schone tankers die varen onder
de Green Award vlag. In het jaar 2000 vervoerden deze schepen, eind
2000 waren het er 127, 8,5% van de wereldvloot. Dat komt overeen met
21% van de wereldwijde stroom ruwe olie.
Thor Heyerdahl Award
Het aantal belangrijke zeehavens waar Green Award schepen mogen
rekenen op een financiële tegemoetkoming is met de toetreding van
Hamburg gegroeid tot ruim 40. Het Green Award systeem is in 1994 in
Rotterdam in het leven geroepen en is het enige wereldwijd geldende
stelsel van incentives voor veilige en milieuvriendelijke scheepvaart.
Eerder dit jaar ontving de Stichting Green Award in Oslo de eerste
Thor Heyerdahl Award, de dit jaar ingestelde 'Nobelprijs' voor het
maritieme milieu.
Imago
Naast financiële incentives, ter beschikking gesteld door
havenautoriteiten en verschillende nautische dienstverleners,
profiteren de veilige en schone Green Award schepen vooral van het
feit dat klanten en toeleveranciers graag worden geassocieerd met zeer
veilige, milieuvriendelijke schepen. Dit imagovoordeel zal, zo
verwacht Hans de Goeij, de directeur van Green Award, op den duur
belangrijker zijn dan de financiële regelingen.
Menselijke factor
Green Award onderscheidt zich van andere stelsels voor certificering
door de grote aandacht die de experts van Green Award besteden aan 'de
menselijke factor'. Niet alleen de technische kwaliteit van de tankers
en bulkschepen wordt nauwkeurig gecontroleerd, ook de wijze waarop de
bemanning en het management aan de wal omgaan met de schepen wordt
onderworpen aan een audit. Zo wordt onder meer vastgesteld dat
bemanning en scheepsmanagement de juiste procedures hanteren in geval
van calamiteiten. Het is bekend dat scheepsongevallen en de daaruit
voortvloeiende schade dikwijls in belangrijke mate worden veroorzaakt
door onjuiste handelingen van de bemanning of het management aan de
wal.