THE BOSTON CONSULTING GROUP

Nederland blijft achter in Internet kopen

De Nederlandse internetgebruiker koopt minder vaak via het internet dan de Duitse of de Engelse internetgebruiker. Waar de Duitse en Engelse internetgebruikers respectievelijk 56% en 57% via het internet koopt is dat in Nederland slechts 27% van de internetpopulatie. Dit terwijl Nederland hoort tot de landen met de hoogste internetpenetratie. Italië en Frankrijk scoren met 23% en 18% online kopers nog lager dan Nederland.

Dit blijkt uit het nieuwste rapport van The Boston Consulting Group: The Multichannel Consumer: The Need for Integrating Online and Offline Channels in Europe. De bevindingen van dit rapport zijn ontleend aan gegevens die gedurende het eerste kwartaal van 2001 zijn verzameld in online onderzoek onder bijna 12.000 Europese internetgebruikers en individuele gesprekken met Europese huishoudens alsmede leidinggevenden in vooraanstaande bedrijven. Het besloeg zes grote landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Italië en Nederland en omvat de belangrijkste productcategorieën.

Mogelijke verklaringen voor het achterblijvende koopgedrag in Nederland zijn het beperkte aanbod op internet en de hoge winkeldichtheid in ons land.
Maar ook in Nederland heeft internet een onzichtbaar maar steeds belangrijkere invloed op het koopgedrag. Reeds 83% van de internetgebruikers in Nederland raadpleegt het internet wel eens voor het maken van een aankoopbeslissing. Dit is slechts 5% lager dan het Europese gemiddelde. Internet wordt vooral geraadpleegd voor aankopen zoals computer hard en software, reizen, consumenten elektronica en muziek/video. In deze categorieën geeft 25 tot 30% van de internetgebruikers aan het internet te raadplegen alvorens een aankoop te doen. Deze bevinding heeft consequenties voor bijvoorbeeld retailers: een goed voorbereide klant gebruikt de winkel slechts als ophaalpunt. Van de mensen die op internet hun keuze maakten bleef 85% trouw aan het gekozen product en slechts 35% aan de betrokken winkel.

Een bevredigende online-winkelervaring heeft duidelijk invloed op zowel de online- als de offline-verkopen. Het positieve effect van tevreden klanten en het negatieve effect van ontevreden klanten hebben samen een grotere invloed op de resultaten dan veel detaillisten beseffen. Europese consumenten die hun online-aankoopervaringen als zeer bevredigend bestempelden gaven de afgelopen 12 maanden online gemiddeld 1.074 euro uit, terwijl een ontevreden koper online 628 euro uitgaf. 'Retailers kunnen hun concurrenten voor zijn door gebruik te maken van internet om iets te doen met de wens van de consument naar integratie van meerdere kanalen', aldus Emile Gostelie, vice-president van BCG. 'Online-detaillisten moeten internet niet zien als een onafhankelijke of op zichzelf staande business, maar als een integrale component in hun multi-channel strategie die gericht is op het aantrekken en verdiepen van relaties met klanten'.

Over The Boston Consulting Group (BCG)
The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement consulting organisatie. In 33 landen werken ruim 2.400 consultants verspreid over 50 kantoren. In Nederland adviseren momenteel ruim 80 consultants multinationals en de top van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van strategie, organisatie en bedrijfsprocessen. BCG heeft een leidende positie op het gebied van e-commerce, onder andere met incubator en business launch services voor grote ondernemingen en start-ups.
Voor nadere informatie: The Boston Consulting Group Vie Blonk, Manager Marketing & Communication
Tel: (035) 548 68 00
Website: www.bcg.com

16 jul 01 13:31