THE BOSTON CONSULTING GROUP
Nederland blijft achter in Internet kopen
De Nederlandse internetgebruiker koopt minder vaak via het internet
dan de Duitse of de Engelse internetgebruiker. Waar de Duitse en
Engelse internetgebruikers respectievelijk 56% en 57% via het internet
koopt is dat in Nederland slechts 27% van de internetpopulatie. Dit
terwijl Nederland hoort tot de landen met de hoogste
internetpenetratie. Italië en Frankrijk scoren met 23% en 18% online
kopers nog lager dan Nederland.
Dit blijkt uit het nieuwste rapport van The Boston Consulting Group:
The Multichannel Consumer: The Need for Integrating Online and Offline
Channels in Europe. De bevindingen van dit rapport zijn ontleend aan
gegevens die gedurende het eerste kwartaal van 2001 zijn verzameld in
online onderzoek onder bijna 12.000 Europese internetgebruikers en
individuele gesprekken met Europese huishoudens alsmede
leidinggevenden in vooraanstaande bedrijven. Het besloeg zes grote
landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Italië
en Nederland en omvat de belangrijkste productcategorieën.
Mogelijke verklaringen voor het achterblijvende koopgedrag in
Nederland zijn het beperkte aanbod op internet en de hoge
winkeldichtheid in ons land.
Maar ook in Nederland heeft internet een onzichtbaar maar steeds
belangrijkere invloed op het koopgedrag. Reeds 83% van de
internetgebruikers in Nederland raadpleegt het internet wel eens voor
het maken van een aankoopbeslissing. Dit is slechts 5% lager dan het
Europese gemiddelde. Internet wordt vooral geraadpleegd voor aankopen
zoals computer hard en software, reizen, consumenten elektronica en
muziek/video. In deze categorieën geeft 25 tot 30% van de
internetgebruikers aan het internet te raadplegen alvorens een aankoop
te doen. Deze bevinding heeft consequenties voor bijvoorbeeld
retailers: een goed voorbereide klant gebruikt de winkel slechts als
ophaalpunt. Van de mensen die op internet hun keuze maakten bleef 85%
trouw aan het gekozen product en slechts 35% aan de betrokken
winkel.
Een bevredigende online-winkelervaring heeft duidelijk invloed op
zowel de online- als de offline-verkopen. Het positieve effect van
tevreden klanten en het negatieve effect van ontevreden klanten hebben
samen een grotere invloed op de resultaten dan veel detaillisten
beseffen. Europese consumenten die hun online-aankoopervaringen als
zeer bevredigend bestempelden gaven de afgelopen 12 maanden online
gemiddeld 1.074 euro uit, terwijl een ontevreden koper online 628 euro
uitgaf. 'Retailers kunnen hun concurrenten voor zijn door gebruik te
maken van internet om iets te doen met de wens van de consument naar
integratie van meerdere kanalen', aldus Emile Gostelie, vice-president
van BCG. 'Online-detaillisten moeten internet niet zien als een
onafhankelijke of op zichzelf staande business, maar als een integrale
component in hun multi-channel strategie die gericht is op het
aantrekken en verdiepen van relaties met klanten'.
Over The Boston Consulting Group (BCG)
The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement
consulting organisatie. In 33 landen werken ruim 2.400 consultants
verspreid over 50 kantoren. In Nederland adviseren momenteel ruim 80
consultants multinationals en de top van het Nederlandse bedrijfsleven
op het gebied van strategie, organisatie en bedrijfsprocessen. BCG
heeft een leidende positie op het gebied van e-commerce, onder andere
met incubator en business launch services voor grote ondernemingen en
start-ups.
Voor nadere informatie: The Boston Consulting Group
Vie Blonk, Manager Marketing & Communication
Tel: (035) 548 68 00
Website: www.bcg.com
16 jul 01 13:31