PERSBERICHT
Stop toch met de Betuwelijn! .
Onder deze aanhef heeft een aantal wetenschappers vandaag (maandag 16 juli) een petitie aan het kabinet gestuurd naar aanleiding van de onthutsende uitspraken van minister Pronk in de Volkskrant van zaterdag 14 juli.
In het interview geeft Pronk toe dat het kabinet bewust de milieu-effecten van de Betuwelijn te rooskleurig heeft voorgesteld, omdat het kabinet de Betuwelijn zo graag wilde. Niet alleen burgers, maar ook het parlement is dus bewust verkeerde informatie verstrekt. In de petitie staat onder andere dat nu stoppen met de waanzin van de Betuwelijn nog altijd beter is dan doorgaan met de destructieve bouw, omdat het project blijvend financieel verliesgevend is en aantasting van natuur, open ruimte, cultuur, en verdere milieuvernietiging moeten worden voorkomen.
Inlichtingen. Prof. Dr. A. Heertje (tel. 035-6944882).
De tekst van de petitie luidt als volgt:
Aan het Kabinet
15 juli 2001
Stop toch met de Betuwelijn!
Het Kabinet heeft jarenlang willens en wetens verkeerde informatie verstrekt over de Betuwelijn. Minister Pronk van VROM geeft in de Volkskrant van 14 juli toe dat aan de Betuwelijn geen positief milieu-effect kan worden toegekend. Het Kabinet heeft altijd verdedigd dat de Betuwelijn van strategisch belang was voor milieu en economie. Ook na berichten van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Commissie-Meijerink, die wezen op het tegendeel, bleef het Kabinet volhouden dat met de Betuwelijn milieuwinst geboekt zou worden. Nu zegt Pronk dat het Kabinet de positieve milieu-effecten heeft overdreven en dat het onvoldoende oog had voor de juistheid van een aantal bezwaren.
Het Kabinet heeft nooit serieus willen discussiëren over nut en noodzaak van de Betuwelijn. Premier Kok, maar ook Pronk zelf en opeenvolgende ministers van Verkeer en Waterstaat, hielden elke discussie tegen. Toen het RIVM in de zomer van 1999 meldde dat er geen milieuwinst zou zijn, zei Pronk voor het Radio I journaal: de overheid kan niet met goed fatsoen terugkomen op een eerder genomen besluit. Toen Pronk een zomer later in de Tweede Kamer sprak naar aanleiding van het Rekenkamerrapport, dat de vloer aanveegde met de besluitvorming, heette het dat milieuwinst voor het Kabinet altijd een ondergeschikt punt was geweest.
Nu Pronk toegeeft dat de regering al die tijd haar eigen burgers onjuiste informatie heeft verstrekt, en duidelijk blijkt dat de Betuwelijn niets meer is dan een ordinair prestigeproject, komt alles in een ander daglicht te staan. Is niet alle overheidsinformatie sterk gekleurd geweest ten voordele van de Betuwelijn? Beweringen over de geluidhinder bijvoorbeeld, of het vervoer van gevaarlijke stoffen, of over de capaciteit van het bestaande spoor, om maar niet te spreken over de prestaties van de binnenvaart. En gaat de overheid niet nog steeds uit van even rooskleurige als onrealistische doelstellingsscenario s voor het goederenvervoer over spoor?
Acht hoogleraren waarschuwden in oktober 1998 in een open brief aan de Tweede Kamer dat voorkomen moest worden dat de Betuwelijn tot een bestuurs en planningsramp leidt: een infrastructuurproject dat elders tot de Grands Travaux Inutiles gerekend zou worden. Zij riepen op tot heroverweging. Maar politiek Den Haag wenste toen niet te luisteren. Miljarden worden uitgegeven aan een volstrekt nutteloos project, terwijl miljarden uitgegeven zouden moeten worden om het spoorvervoer voor reizigers te verbeteren. Dat daar geen prioriteit aan werd gegeven, merken we nu elke dag.
Stoppen met deze waanzin is actueler dan ooit. Stop de verdere milieuvernietiging en geldverspilling die de Betuwelijn veroorzaakt. Voorkom verdere nutteloze investeringen. Laat het Centraal Planbureau onderzoek doen naar alternatieve bestemmingen van die investeringen. En laat alle direct betrokkenen getuigen voor een parlementaire enquête. Wij verwachten dat dan wel de juiste gegevens daar boven tafel komen.
Mw. Mr. E.G. Aiking-van Wageningen, oud-lid Tweede Kamer, Arnhem
Drs. A.F. Bolhuis, Wassenaar
J. de Bruin, vervoerskundige, Blokker
Prof.dr. A. Heertje, hoogleraar economie, Universiteit van Amsterdam
Dr. M. van Hulten, oud-staatssecretaris ministerie van Verkeer en Waterstaat
Prof.dr. E.C. van Ierland, hoogleraar milieu-economie, Landbouwuniversiteit Wageningen
Ing. P.G. Jonker, oud-wethouder Papendrecht, Papendrecht
Ir. W. Leeuwenburg, oud-ambtenaar ministerie Verkeer en Waterstaat
Dr. J. Lengkeek, voorzitter leerstoelgroep sociaal-ruimtelijke analyse, Landbouwuniversiteit Wageningen
Prof.drs. J.B. Polak, emeritus hoogleraar vervoerseconomie, Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit van Amsterdam
Prof.ir. A.A.J. Pols, hoogleraar planning, TUDelft
Dr. M. Roscam Abbing, politicoloog, Amsterdam
Dr.ir. L.H.J. Wachters, oud-directeur TNO en oud-lid Provinciale Staten Gelderland, Gorssel
Ir. H. aan de Wiel, ouddocent elektrotechniek, TUDelft, Gorinchem
Drs. K. IJff, econoom, Amsterdam
Ir. K. Zijderveld, oud-docent ontwikkelingseconomie, Landbouwuniversiteit Wageningen, Laren (Gld).