15 Juli 2001: Gulf Audi bestolen van zekere overwinning
Tom Coronel leek op weg naar de overwinning tijdens de 1000 km.-race
in het Portugese Estoril, totdat hij een half uur voor het einde van
de race door de Fransman Boris Derichebourg van de baan gereden werd.
Van de Gulf-Audi R8 was niet meer dan een wrak over, de rijder zelf
bleef ongedeerd, maar was zwaar teleurgesteld. We hadden hier
makkelijk kunnen winnen, zei hij, toen de eerste woede enigszins was
bekoeld. Het Johansson-team tekende protest aan tegen Derichebourg,
die zelf toegaf fout geweest te zijn.
Aanvankelijk zag het er voor het Johansson-team allemaal zo goed uit.
Bij afwezigheid van het Audi-fabrieksteam, dat ervoor koos zich
optimaal voor te bereiden op de eerstvolgende ALMS-race, volgende week
in Sears Point, had het team van de Zweedse ex-Formule 1-coureur de
taak om de eer van Audi hoog te houden en de R8 de 14e
achtereenvolgende overwinning in de American/European Le Mans Series
te bezorgen. In de kwalificatie ging het al voortvarend: Stefan
Johansson reed de snelste tijd en zette de Gulf-Audi op pole. Tom
Coronel gebruikte de trainingen vooral om ervaring op te doen in
Estoril, want hij had er nooit eerder geracet. We zijn favorieten, dus
we moeten slim rijden en zorgen dat alles volgens plan verloopt, zo
wist hij.
Dat gebeurde ook in de beginfase van de race, toen het team een
gestage voorsprong wist op te bouwen. De enige tegenstand van
betekenis kwam van de Courage-Peugeot van het Pescarolo-team, naast de
Audi het enige prototype in de LMP900-categorie. De Audi liep echter
steeds verder op de Franse concurrentie uit en hield de leiding
moeiteloos vast. Om 14.20 uur lokale tijd (15.20 uur Nederlandse
tijd), dus na 3 uur en 20 minuten in de race, had de R8 een ronde
voorsprong op de Courage. Om 15.15 uur lokale tijd nam Coronel het
stuur over, maar tien minuten later moest hij onverwacht de pits in
vanwege een langzaam leeglopende linker voorband. Zelfs dat bracht de
leidende positie niet in gevaar. Een uur later ging het echter mis.
Tom Coronel: Ik reed op het rechte stuk toen ik opeens van achteren
aangereden werd. Derichebourg raakte me rechts achter, waardoor ik
linksaf de vangrail in knalde. Je rijdt daar 290 km/h, dus je kunt wel
nagaan wat een klap dat was. Van de auto is niets meer heel, maar
gelukkig heb ik zelf niets. Mijn teambaas in het FIA GT kampioenschap,
Laurence Pearce (Lister), belde me meteen op om te vragen hoe het met
me was. Hij had de race live op Sky Sports gezien en was behoorlijk
geschrokken. 'You are one lucky bastard' zei hij me toen ik vertelde
dat alles OK was.
Boris Derichebourg zou later bedremmeld toegeven dat het zijn fout
was, doordat hij geen remmen meer had. Het Johansson-team tekende
protest aan tegen de overwinning van het Pescarolo-team, hetgeen later
zou leiden tot een diskwalificatie van de Fransen. De Saleen van
Lambert/McKellar/Goodwin werd uiteindelijk tot winnaar uitgeroepen en
verdient daarmee een automatisch startbewijs voor de 24 uurs race van
Le Mans in 2002.
Beelden van de ELMS race op Estoril zijn binnenkort te zien op
Eurosport.
Tom Coronel