13-7-2001
Modeljaarwissel bij Volkswagen
Een belangrijke wijziging bij de Van-versies is dat de 1,9 liter
TDI-versie van 115 pk niet meer leverbaar is en is vervangen door een
130 pk leverende 1,9 liter TDI-motor met zesversnellingsbak. De
voorlopige richtprijs van laatstgenoemde zelfontbrander is 37.995
gulden, exclusief BTW/BPM. De Sharan Van krijgt verder andere
hoofdsteunen en standaard een brillenvakje in het dashboard. Net als
bij de Golf Variant Van wordt als optie een boordcomputer leverbaar,
voor 255 gulden exclusief BTW/BPM. Gezien de hogere inkoopprijs en
gestegen ombouwkosten, wordt de prijs van de Sharan Van met gemiddeld
2 procent verhoogd. De prijzen van de meeruitvoeringen zijn nagenoeg
gelijk gebleven.
Getint glas
Alle Transporters worden vanaf 2002 standaard geleverd met getint glas
rondom. Met uitzondering van de Transporter Chassis Cabine; hierbij is
de achterruit in normaal blank glas uitgevoerd. De standaard getinte
ruiten hebben geen prijsconsequentie. De T700 is voortaan - naast in
wit - in álle unikleuren leverbaar. Radiovoorbereiding
(voorruitantenne en twee speakers) is vanaf modeljaar 2002 als optie
leverbaar op dit model.
De dashboardverlichting is voortaan gekoppeld aan het contact; zodra
de sleutel wordt omgedraaid gaat de dashboardverlichting branden. In
verband met minder goede afleesbaarheid tijdens de schemer, is
besloten dit aan te passen om de veiligheid tijdens het rijden te
vergroten. De Transporter met 102 pk TDI-motor in combinatie met
Syncro-aandrijving krijgt met ingang van het nieuwe modeljaar
standaard een design-neus (Bestel, Chassis-Cabine en Kombi). Hiervoor
is gekozen omdat de motor een ander inlaatsysteem en uitlaatspruitstuk
heeft. Ook is de uitlaatpijp gemodificeerd. Tenslotte heeft de motor
de intercooler en het koelsysteem van de 150 pk TDI gekregen. Door
deze aanpassingen, die een zekere ruimte in beslag nemen, is het niet
meer mogelijk het gewone front op de auto te monteren. De
prijsaanpassing van de Transporter 2.5 liter TDI 102 pk Syncro is met
900 gulden excl. BTW/BPM bescheiden te noemen.
Pakketten
De Transporter is leverbaar met naar keuze het elektrisch pakket, het
comfortpakket, het slecht weer-pakket en het airbagpakket. Vanaf het
nieuwe modeljaar wordt een prijsverhoging doorgevoerd op deze
pakketten van 100 gulden naar 1.095 gulden, excl. BTW/BPM. Tijdelijk
bestaat de Transporter Atlantis-uitvoering waarbij diverse
comfortelementen als ook het designpakket tot de standaarduitrusting
behoren. De metallic- en pareleffectlakken worden tevens in prijs
verhoogd. De prijs stijgt van 1.619 gulden excl. BTW/BPM naar 1.895
gulden excl. BTW/BPM. De prijs van de kleur Reflex zilvermetallic
blijft ongewijzigd (1.995 gulden excl. BTW/BPM). Inflatiecorrectie en
kostenstijgingen bij de fabriek zijn verantwoordelijk voor de
prijsverhoging met gemiddeld 1 procent van de meeruitvoeringen (excl.
actiepakketten en metallic en pareleffectlakken).
Campers
De campers California Coach en Exclusive worden standaard uitgevoerd
met een vangnet voor het dakbed. Deze opwaardering heeft een
prijsverhoging van gemiddeld 240 gulden excl. BTW/BPM tot gevolg.
De basismodellen worden niet in prijs verhoogd, met uitzondering van
de 2.5 liter 102 pk TDI Syncro, zoals hierboven beschreven is.
Standaard is voor deze modellen getint glas rondom. In de prijslijst
van de Multivan worden de basisprijzen van de auto voortaan vermeld
inclusief de metallic- of pareleffectlak. De auto wordt alleen
geleverd met deze lakken, die afzonderlijk als meerprijs vermeld
stonden.
Onderhoudsintervallen
Vanaf modeljaar 2002 gelden ook voor de Golf Variant Van en Sharan Van
met de pompverstuivermotoren verlengde onderhoudsintervallen (VOI).
VOI neemt de gebruiksomstandigheden van de auto en de bestuurder als
uitgangspunt. Het aantal gereden kilometers is dus niet langer meer
regelgevend. Elke Volkswagen heeft een variabele onderhoudsinterval,
afhankelijk van het rijgedrag. Op het dashboard wordt met een
service-indicator aangegeven wanneer de auto onderhoud behoeft. Voor
de werking van de VOI is speciale olie nodig. Een indicator is
voortaan ook gekoppeld aan de dikte van de remblokken en aan het peil
van de olie. De voordelen voor de klant zijn dus dat de autos minder
vaak de werkplaats hoeven te bezoeken. De service-interval is maximaal
twee jaar. Verder is alleen nog een grote onderhoudsservice nodig,
oefent de bestuurder zelf invloed uit op de service-interval en er is
sprake van olie- en brandstofbesparing.