UNIEK BUSINESSMODEL BLIJKT EEN SUCCES IN NEDERLAND
Specsavers behaalt een jaarlijkse omzetgroei van bijna 25% per winkel
Voor buitenlandse bedrijven zoals Boots en Marks & Spencer bleek het moeilijk de Nederlandse markt te veroveren, met het resultaat dat ze zich terug moesten trekken van hun werkzaamheden in Nederland. De Specsavers Optical Group (SOG) daarentegen gaat tegen deze neerwaardse trend in, met doorgaande successen en een snelle groei. Deze groep heeft sinds april 2000 door het hele land heen 19 nieuwe winkels geopend, met sindsdien per winkel een groei in de omzet van bijna 25%.
Specsavers, de marktleider met een aandeel van 25% in de optische detailhandel in Groot-Brittannië, betrad in 1997 de Nederlandse markt. De optiek groep heeft nu 22 winkels verspreid over heel Nederland, en het succes heeft Specsavers aangemoedigd ambitieuze plannen te maken om nog 13 winkels te openen in 2001 en nog eens 20 in 2002. Twee factoren hebben tot dit succes geleid * hun unieke businessmodel en hun doel om de kosten voor goede oogzorg te verlagen.
Het Specsavers businessmodel is uitsluitend gebaseerd op 'joint venture partnerships'. Winkeldirecteuren, of 'partners', zijn samen met de SOG eigenaar van de winkel. Op deze manier zit er voor hen meer in dan alleen een gedeelde winst, doordat ze eigen baas zijn in de winkel en ze een grote invloed hebben op het beleid van de SOG in Nederland. Daarnaast zijn ze ook nog mede-eigenaar van een goed dat in waarde toeneemt. Ze behouden 50% van de winst die de winkel maakt en ze betalen een managementtarief aan de SOG.
Dit businessmodel zet bestaande gediplomeerde opticiens ertoe aan om aan het 'joint venture systeem' deel te nemen terwijl er wordt verzekerd dat er geen waardevolle investeringen het land uitstromen. Voor het managementtarief aan de SOG krijgen ze verschillende diensten zoals accounting, marketing, IT en operationele support terug.
Gijs van Leeuwen, directeur van Specsavers in Haarlem, zegt "De grote voordelen voor mij als opticien bij Specsavers zijn, dat ik mij enerzijds volledig kan focussen op het runnen van mijn eigen business, mijn eigen winkel en anderzijds 100% wordt ondersteund als ik praat over marketing of IT of accounts. En het leuke daarbij is dat je weer als Nederlandse partner daarin een enorme invloed hebt, omdat we heel erg veel met elkaar overleggen om constant dingen te verbeteren voor de Nederlandse consument."
De omzetgroei van Specsavers van bijna 25% sinds april 2000 bewijst dat hun unieke formule * lage, transparante prijzen met een onverwachte hoge service en oogzorg van hoge kwaliteit - is aangeslagen bij de consument.
Nushka de Grip
Bulletin International
Nushka.degrip@uk.bulletin.nl
tel +44 20 7278 6070