Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING
VERGADERING VAN 13 JULI 2001
Uitvoeringsbesluiten Havendecreet goedgekeurd
Op voorstel van minister vice-president Steve STEVAERT
keurde de Vlaamse regering de uitvoeringsbesluiten bij
het nieuwe Havendecreet die de financiële relaties tussen
de havens en de Vlaamse overheid vernieuwen, definitief
goed.
De regering boog zich over 5 uitvoeringsbesluiten : een
nieuw subsidiebesluit, een besluit aangaande de
havenkapiteinsdiensten, twee besluiten over de zogenaamde
maritieme toegangswegen in de zeehavens en een besluit
dat de voorlopige grenzen van de havengebieden vastlegt.
De besluiten anticiperen op de Europese evolutie. De
maritieme toegang, sluizen en kanaaldokken komen geheel
onder de verantwoordelijkheid van Vlaanderen. De
interventies van de Vlaamse overheid in de
bedrijfseconomische, haveninterne aspecten worden
teruggeschroefd. Omwille van de budgettaire impact
gebeurt dit op gefaseerde wijze.
Het nieuwe subsidiebesluit maakt het Vlaams havenbeleid
economisch objectiveerbaar. Uitgangspunt is de
economische responsabilisering van de zeehavens. De
economische leefbaarheid van de Vlaamse zeehavens werd
als ondergrens gehanteerd. Vandaar dat van het globale
budget een vast bedrag per jaar en per zeehaven van
6.197.340 euro (250 miljoen fr.) voorzien wordt. Vooral
voor de kleinste havens is deze forfaitaire toewijzing
belangrijk om de hoogst noodzakelijke investeringsdrempel
te bestendigen.
Het grootste deel van het budget voor subsidiëring van
nieuwe haveninterne initiatieven wordt de toewijzing van
de subsidies gestoeld op 5 economische parameters. De
verhouding die zo ontstaat tussen de 4 zeehavens vormt de
basis voor de nieuwe subsidieverdeling.
Het subsidiepercentage voor haveninterne infrastructuur
wordt teruggebracht van 60% naar 30%, vanaf 2003 zelfs
naar 20 %. Voor de haveninterne basisinfrastructuur
wordt dit eveneens gehalveerd van 100% naar 50 %.
Ten slotte wordt een marge van 5% van het budget voorzien die de bevoegde minister jaarlijks van een haven kan verschuiven naar een andere haven. Dit kan nodig zijn om aan uitzonderlijke projecten een impuls te geven.
Decreetskosten
De uitvoeringsbesluiten over aanduiding en aanlegplaatsen
kanaaldokken en havenkapiteinsdiensten, inclusief
slibverwerking, worden ingevoerd op een gefaseerde wijze.
Het betreft de zogenaamde decreetskosten. Uit onderzoek
bleek dat de totale decreetskosten op circa 74.370.000
euro (3 miljard fr.) geraamd moeten worden.
Het Decreet legt de decreetkosten ten laste van de
Vlaamse overheid. In het verleden werden ze, geheel of
gedeeltelijk, door de havenbedrijven betaald. De
decreetkosten betekenen een objectivering van de finan-
ciële relaties met de Vlaamse overheid.
Maritieme toegang
Bij de opstelling van de uitvoeringsbesluiten werd reken-
ing gehouden met de verdere afwerking van het huidige
verdiepingsprogramma van de vaarpassen op zee en de
Schelde. De verdiepingsbaggerwerken in dit programma
zijn immers nagenoeg voltooid, maar wrakkenruiming en
onderhoudsbaggerwerken blijven in de komende jaren een
aanzienlijke financiële inspanningen van de Vlaamse over-
heid vergen.
Lopende financieringsovereenkomsten
De Vlaamse overheid heeft in het verleden met de vier
Vlaamse zeehavens voor haveninterne investeringsprojecten
financieringsovereenkomsten gesloten. Ze lopen nog een
vijftal jaren door. Ook met dit element werd rekening
gehouden in de uitvoeringsbesluiten.
Persinfo: Tina Verraes
Persdienst minister Stevaert
tel. 02 553 70 45
e-mail: tina.verraes@vlaanderen.be