Vlaamse regering

PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING

VERGADERING VAN 13 JULI 2001

Uitvoeringsbesluiten Havendecreet goedgekeurd

Op voorstel van minister vice-president Steve STEVAERT keurde de Vlaamse regering de uitvoeringsbesluiten bij het nieuwe Havendecreet die de financiële relaties tussen de havens en de Vlaamse overheid vernieuwen, definitief goed.

De regering boog zich over 5 uitvoeringsbesluiten : een nieuw subsidiebesluit, een besluit aangaande de havenkapiteinsdiensten, twee besluiten over de zogenaamde maritieme toegangswegen in de zeehavens en een besluit dat de voorlopige grenzen van de havengebieden vastlegt.

De besluiten anticiperen op de Europese evolutie. De maritieme toegang, sluizen en kanaaldokken komen geheel onder de verantwoordelijkheid van Vlaanderen. De interventies van de Vlaamse overheid in de bedrijfseconomische, haveninterne aspecten worden teruggeschroefd. Omwille van de budgettaire impact gebeurt dit op gefaseerde wijze.

Het nieuwe subsidiebesluit maakt het Vlaams havenbeleid economisch objectiveerbaar. Uitgangspunt is de economische responsabilisering van de zeehavens. De economische leefbaarheid van de Vlaamse zeehavens werd als ondergrens gehanteerd. Vandaar dat van het globale budget een vast bedrag per jaar en per zeehaven van 6.197.340 euro (250 miljoen fr.) voorzien wordt. Vooral voor de kleinste havens is deze forfaitaire toewijzing belangrijk om de hoogst noodzakelijke investeringsdrempel te bestendigen.

Het grootste deel van het budget voor subsidiëring van nieuwe haveninterne initiatieven wordt de toewijzing van de subsidies gestoeld op 5 economische parameters. De verhouding die zo ontstaat tussen de 4 zeehavens vormt de basis voor de nieuwe subsidieverdeling.

Het subsidiepercentage voor haveninterne infrastructuur wordt teruggebracht van 60% naar 30%, vanaf 2003 zelfs naar 20 %. Voor de haveninterne basisinfrastructuur wordt dit eveneens gehalveerd van 100% naar 50 %.

Ten slotte wordt een marge van 5% van het budget voorzien die de bevoegde minister jaarlijks van een haven kan verschuiven naar een andere haven. Dit kan nodig zijn om aan uitzonderlijke projecten een impuls te geven.

Decreetskosten

De uitvoeringsbesluiten over aanduiding en aanlegplaatsen kanaaldokken en havenkapiteinsdiensten, inclusief slibverwerking, worden ingevoerd op een gefaseerde wijze. Het betreft de zogenaamde decreetskosten. Uit onderzoek bleek dat de totale decreetskosten op circa 74.370.000 euro (3 miljard fr.) geraamd moeten worden.

Het Decreet legt de decreetkosten ten laste van de Vlaamse overheid. In het verleden werden ze, geheel of gedeeltelijk, door de havenbedrijven betaald. De decreetkosten betekenen een objectivering van de finan- ciële relaties met de Vlaamse overheid.

Maritieme toegang

Bij de opstelling van de uitvoeringsbesluiten werd reken- ing gehouden met de verdere afwerking van het huidige verdiepingsprogramma van de vaarpassen op zee en de Schelde. De verdiepingsbaggerwerken in dit programma zijn immers nagenoeg voltooid, maar wrakkenruiming en onderhoudsbaggerwerken blijven in de komende jaren een aanzienlijke financiële inspanningen van de Vlaamse over- heid vergen.

Lopende financieringsovereenkomsten

De Vlaamse overheid heeft in het verleden met de vier Vlaamse zeehavens voor haveninterne investeringsprojecten financieringsovereenkomsten gesloten. Ze lopen nog een vijftal jaren door. Ook met dit element werd rekening gehouden in de uitvoeringsbesluiten.

Persinfo: Tina Verraes
Persdienst minister Stevaert
tel. 02 553 70 45
e-mail: tina.verraes@vlaanderen.be