AutoRai

13-7-2001

Nieuwe motor en nieuw gezicht voor Porsche 911

Voor het modeljaar 2002 heeft Porsche de 911 Carrera aanzienlijk aangepast. De tweede 996-generatie onderscheidt zich op het eerste gezicht door het nieuwe front, dat meer kracht en dynamiek uitstraalt.

Alle vier de Carrera-modellen beschikken voortaan over het koplampdesign van de 911 Turbo. Daarnaast is de voorbumper/spoiler geheel nieuw, met onder meer andere luchtinlaten. Achter heeft de 911 een verder doorgetrokken onderpaneel alsmede twee ovale uitlaatpijpen. Bij de 911 Carrera Cabriolet is het verschil van achteren nog duidelijker zichtbaar: de kunststof achterruit in het cabriodak is vervangen door een verwarmbare glazen achterruit.

VarioCam Plus voor nieuwe 3,6-liter motor

De cilinderinhoud van de zescilinder boxermotor voor de nieuwe Carrera-modellen is vergroot van 3,4 naar 3,6 liter. Daartoe is de slag vergroot van 78 naar 82,8 millimeter. De zes cilinders leveren voortaan 235 kW (320 pk) bij 6.800 t/min. Het maximum koppel, dat met 20 Nm is toegenomen, bedraagt nu 370 Nm bij 4.250 t/min. Ondanks de vermogenstoename en het extra koppel over het gehele toerengebied is het brandstofverbruik volgens de EG-norm gereduceerd met zon zes procent tot 11,1 liter per 100 kilometer.

De nieuwe motor is bovendien uitgerust met VarioCam Plus, waarmee deze techniek nu ook zijn intrede doet in de Carrera-modellen. VarioCam Plus bestaat uit een verstelbare inlaatnokkenas met regelbare kleplichthoogte. Het verstelsysteem voor de kleplichthoogte bestaat uit twee in elkaar liggende, schakelbare schotelstoters aan de inlaatzijde van de motor. Deze worden bediend door twee nokken van verschillende afmetingen op de inlaatnokkenas. Met VarioCam Plus kunnen enerzijds optimale waarden voor het vermogen en het koppel worden gerealiseerd. Anderzijds kunnen het brandstofverbruik, de emissies en het motorkarakter worden verbeterd.

Verbetering aërodynamica

De aërodynamica van de nieuwe Carrera-modellen is nogmaals verbeterd. Allereerst is de hoeveelheid koellucht die via de luchtinlaten kan instromen met 15 procent toegenomen. Tevens is gezorgd voor een betere ontluchting van de voorste wielkasten. Daarnaast is - zowel aan de voor- als aan de achteras - de opwaartse kracht (lift) aanmerkelijk gereduceerd. De lift aan de vooras is met 25 procent gereduceerd van CAV = 0,08 tot CAV = 0,06; de lift aan de achteras nam zelfs met 40 procent af van CAH = 0,05 tot CAH = 0,03. Opmerkelijk blijft de luchtweerstand: deze bedraagt onveranderd CW = 0,30.

Nieuwe lichtmetalen velgen reduceren het gewicht

De styling van de nieuwe lichtmetalen velgen volgt consequent de jongste regels op het gebied van lichtgewicht constructies. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de zeer smalle spaken. Bij de standaard 17-inch velgen in 10-spaaks design bedraagt de gewichtsbesparing ten opzichte van de vorige velgen 9,1 procent oftewel 3,6 kg. Bij de 18-inch velgen in 5-spaaks design is het verschil nog groter: in verhouding tot de velgen van de vorige generatie wordt 10,6 kg gewicht bespaard een verbetering van 21,3 procent.

Boordcomputer met groot display

De nieuwe Carreras krijgen afgezien van minimale detailwijzigingen, zoals bijvoorbeeld een aangepast rode-toerengebied in de toerenteller hetzelfde instrumentenpaneel als van de 911 Turbo.

Het onderste gedeelte (1/3) van de centraal geplaatste toerenteller wordt nu gebruikt voor een groot display, dat tegelijkertijd verschillende gegevens kan tonen. In de basisinstelling wordt naast de kilometer- en dagteller informatie van de boordcomputer getoond, bijvoorbeeld de buitentemperatuur. De weergave in de displays kan echter ook individueel worden gekozen. Zo kan de nu standaard boordcomputer bijvoorbeeld tegelijkertijd zowel de buitentemperatuur, de actieradius als het verbruik aangeven.

Interieuruitrusting verbeterd / nieuw dashboardkastje

Naast gedeeltelijk in leder uitgevoerde stoelen, automatische airconditioning, warmtewerend glas, radio met cassettespeler, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling, startblokkering en alarmsysteem met interieurbewaking is de standaarduitrusting uitgebreid met een driespaaks stuurwiel, een nieuwe, onder de middelste ventilatie-opening geplaatste bekerhouder, en een verlicht en afsluitbaar dashboardkastje. In het nieuwe dashboardkastje onder de airbag voor de voorpassagier passen voortaan boeken van A4-formaat, zoals bijvoorbeeld een auto-atlas.

Porsche 911 Carrera: Meer motor meer sportwagen

Het optische verschil tussen de 911 Turbo en de 911 Carrera Coupé en Cabriolet, alsmede de 911 Carrera 4 Coupé en Cabriolet is met ingang van het modeljaar 2002 kleiner geworden. Alle vier de modellen krijgen het koplampdesign van de sterkere broer in combinatie met een volledig nieuwe voorbumper/-spoiler. Achter heeft de 911 een verder doorgetrokken onderpaneel alsmede twee ovale uitlaatpijpen. Bij de Cabriolet is het verschil van achteren nog duidelijker zichtbaar: de kunststof achterruit in het cabriodak is vervangen door een verwarmbare glazen achterruit.

Maar de tweede generatie is meer dan alleen een facelift. Het belangrijkste nieuws schuilt namelijk onderhuids. Zo is de cilinderinhoud van de zescilinder boxermotor vergroot van 3,4 naar 3,6 liter; de krachtbron levert voortaan 235 kW (320 pk). Met dat vermogen bereiken de jongste 911 Carrera (Coupé en Cabriolet) en 911 Carrera 4 (Coupé en Cabriolet) een topsnelheid van 285 km/u. Ook acceleratie en souplesse zijn verbeterd. Voor de sprint van 0 naar 100 km/u hebben de beide Carrera Coupés slechts 5,0 seconden nodig; de Cabriolets doen het in 5,2 seconden.

Sterkere motor met VarioCam Plus

Voortaan wordt VarioCam Plus ook in de Carrera-modellen toegepast. Bij dit systeem is de verstelling van de inlaatnokkenas VarioCam uitgebreid met een omschakelbare kleplichthoogte van de inlaatkleppen. Het verstelsysteem voor de kleplichthoogte bestaat uit schakelbare schotelstoters aan de inlaatzijde van de motor. Deze worden bediend door een elektrohydraulische 3/2-weg-schakelklep. Aangezien op de inlaatnokkenas twee verschillende nokprofielen zijn aangebracht, werkt de motor door het omschakelen op de betreffende nokken met de overeenkomstige kleplichtcurves. In detail bestaan de schotelstoters uit twee in elkaar liggende stoters, die met behulp van een pen hydraulisch aan elkaar kunnen worden gefixeerd. De inwendige stoter is daarbij in contact met de kleine nok, met maximaal 3,6 mm lichthoogte, de uitwendige stoter met de grote nok, met maximaal 11 mm lichthoogte. In tegenstelling tot het systeem in de 911 GT2 en 911 Turbo is de verstelling van de inlaatnokkenassen volledig variabel (over 40° krukashoek), via een zogenoemde vleugelcelversteller, die de nokkenas met het aandrijvende tandwiel verbindt. Met VarioCam Plus kunnen enerzijds optimale waarden voor het vermogen en het koppel worden gerealiseerd. Anderzijds kunnen het brandstofverbruik, de emissies en het motorkarakter worden verbeterd.

Betere rijdynamiek dankzij ideale aërodynamica

De aërodynamische optimaliseringen van de 911 Carrera-modellen hebben vooral betrekking op het front van de auto. Met behoud van de stilistische basisvorm van de auto zijn horizontale projectie, verticaal verloop en radii van de voorbumper/-spoiler zo gemodificeerd, dat de rijwind het front beter kan omstromen. Tegelijkertijd stroomt er 15 procent meer koellucht door de luchtinlaten. De zijdelingse front-radii en de voorste delen van de spatborden voor de voorwielen zijn zo ontworpen, dat de flanken van de voorwielen optimaal van de rijwind worden afgeschermd. Hierdoor wordt een aanzienlijk betere ontluchting van de wielkasten gerealiseerd. Deze maatregelen zorgen zowel voor een reductie van de luchtweerstand als voor een vermindering van lift aan de vooras. Een andere innovatie voor het reduceren van de opwaartse kracht aan de vooras betreft de aan de wielkastschalen aangebrachte, flexibele spoilerlippen vóór de voorwielen. Naast een geringe reductie van de luchtweerstand zorgen ze voor een aanzienlijke vermindering van lift aan de achteras. Dankzij al deze maatregelen is de opwaartse kracht (lift) aan de vooras gereduceerd met 25 procent van CAV = 0,08 tot CAV = 0,06; de lift aan de achteras nam zelfs met 40 procent af van CAH = 0,05 tot CAH = 0,03. Opmerkelijk blijft de luchtweerstand: deze bedraagt onveranderd CW = 0,30.

Nieuwe lichtmetalen velgen reduceren het onafgeveerde gewicht

Voor het onderstel is grotendeels gebruik gemaakt van de beproefde componenten van de huidige modelvarianten. Het geheel is dankzij de opgedane ervaringen bij de ontwikkeling van de 911 Turbo en 911 GT3 in veel details verder ontwikkeld en verfijnd. Daarbij is het gelukt om zowel de actieve veiligheid als de sportief-wendbare handelbaarheid nogmaals verder te verbeteren.

De ontwikkeling van een geheel nieuwe lichtmetalen velg zorgt voor een aanzienlijke reductie van het onafgeveerde gewicht. De styling volgt consequent de jongste regels op het gebied van lichtgewicht constructies. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de zeer smalle spaken. Bij de standaard 17-inch velgen in 10-spaaks design bedraagt de gewichtsbesparing ten opzichte van de vorige velgen 9,1 procent oftewel 3,6 kg. Bij de 18-inch velgen in 5-spaaks design is het verschil nog groter: in verhouding tot de velgen van de vorige generatie wordt 10,6 kg gewicht bespaard een verbetering van 21,3 procent.

Voor het remsysteem kiest Porsche, net als bij de huidige modellen, voor geperforeerde remschijven met lichtmetalen, vierzuiger monobloc-remklauwen. Uitgebreide onderzoeken, waaronder natuurlijk de beroemde Porsche-fadingtest, wijzen uit dat het bekende remsysteem met een remschijfdiameter van 318 mm aan de vooras en 299 mm aan de achteras ook in de nieuwe Carrera-modellen voor een uitstekende vertraging zorgt.

Vierwielaandrijving voor de Carrera 4-modellen

Net als het huidige model wordt ook de 911 Carrera 4 Coupé en Cabriolet weer standaard op alle vier de wielen aangedreven. Uiteraard is hij uitgerust met de elektronische rijdynamiekregeling Porsche Stability Management (PSM). Door de 4x4-techniek met visco-lamellenkoppeling brengen de voorwielen altijd minimaal vijf procent en indien nodig maximaal 40 procent van de aandrijfkracht op de weg. Toch staat hierbij niet zozeer de extra tractie voorop, als wel het realiseren van uitstekende rijeigenschappen en maximale actieve veiligheid.

De actieve veiligheid wordt in belangrijke mate geoptimaliseerd door het Porsche Stability Management (PSM). Het systeem herkent via sensoren of de auto de door de bestuurder gewenste weg volgt. Breekt de auto in extreme rijsituaties uit, dan wordt hij via gerichte remingrepen aan de individuele wielen weer snel gestabiliseerd. Is dat niet voldoende, dan grijpt PSM in het motormanagement in om ook het aandrijfkoppel van de motor te reduceren. Daarbij moet de bestuurder zich echter wel te allen tijde realiseren dat PSM het gemakkelijker maakt om veiliger de hogere grenzen van de wegligging te verkennen, maar dat die grenzen er wel blijven.

Extra veiligheid in Coupé en Cabriolet

Ook in de nieuwe Carrera-modellen is de bekende, energie-absorberende carrosserieconstructie weer de basis van de passieve veiligheid. Deze biedt met zijn belastingsconcept en doordachte
krachtverdelingsstrategieën een bijzonder hoge mate van inzittendenbescherming. Bij het pakket beschermende maatregelen horen echter ook de portieren, het bumpersysteem, de airbag- en gordelsystemen, en natuurlijk de relevante onderstelcomponenten en technische onderdelen.

Een ander belangrijk element bij de persoonlijke bescherming van de inzittenden wordt gevormd door de airbags voor bestuurder en voorpassagier, alsmede door de beide zij-airbags. Het zij-airbagsysteem met de naam POSIP (Porsche Side Impact Protection) is door Porsche zelf ontwikkeld en biedt bestuurder en passagier een bijzonder hoogwaardige bescherming. Deze airbags bieden de inzittenden bij een aanrijding tegen de flank niet alleen de bekende bescherming ter hoogte van de schouders, maar vangen het lichaam van borstkas tot hoofd op. De beide airbags zijn zo ontworpen, dat ze ook in een open Cabriolet maximaal beschermen. Alleen Porsche biedt een dergelijke mate van bescherming in een cabriolet.

De Cabriolet-uitvoeringen van de 911 Carrera en 911 Carrera 4 zijn bovendien nog standaard uitgerust met een automatisch beschermsysteem bij over-de-kop-slaan. Deze rolbeugels zijn discreet achter de achterzetels verborgen. Wanneer een hoeksensor het risico van over-de-kop-slaan vaststelt, schuiven ze dankzij veerdruk in een fractie van een seconde uit.

Dashboardkastje en Bose-Sound-System zorgen voor meer comfort

De standaarduitrusting van de nieuwe 911 Carrera-modellen is opnieuw verder uitgebreid. Naast de reeds van de huidige modellen bekende uitrusting met onder meer gedeeltelijk in leder uitgevoerde stoelen, automatische airconditioning, warmtewerend glas, radio met cassettespeler, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling, startblokkering en alarmsysteem met interieurbewaking is de standaarduitrusting uitgebreid met een boordcomputer, automatische snelheidsregeling, een driespaaks stuurwiel en een nieuwe, onder de middelste ventilatie-opening geplaatste bekerhouder, die na een lichte vingerdruk uitschuift. Eveneens nieuw is een verlicht en afsluitbaar dashboardkastje met een inhoud van vijf liter, onder de airbag voor de voorpassagier.

In samenwerking met HiFi-specialisten van Bose heeft Porsche een High-End-Soundsystem ontwikkeld dat als speciale meeruitvoering wordt aangeboden. Door de nauwkeurig bepaalde posities van de tien luidsprekers en het extra subwoofer-systeem zorgt dit HiFi-systeem met 100 watt sterke, gestuurde TSM-versterker ook in autos met geopend dak voor een bijzonder goede geluidskwaliteit.