13-7-2001
Nieuwe motor en nieuw gezicht voor Porsche 911
Voor het modeljaar 2002 heeft Porsche de 911 Carrera aanzienlijk aangepast. De tweede 996-generatie onderscheidt zich op het eerste gezicht door het nieuwe front, dat meer kracht en dynamiek uitstraalt.
Alle vier de Carrera-modellen beschikken voortaan over het koplampdesign van de 911 Turbo. Daarnaast is de voorbumper/spoiler geheel nieuw, met onder meer andere luchtinlaten. Achter heeft de 911 een verder doorgetrokken onderpaneel alsmede twee ovale uitlaatpijpen. Bij de 911 Carrera Cabriolet is het verschil van achteren nog duidelijker zichtbaar: de kunststof achterruit in het cabriodak is vervangen door een verwarmbare glazen achterruit.
VarioCam Plus voor nieuwe 3,6-liter motor
De cilinderinhoud van de zescilinder boxermotor voor de nieuwe
Carrera-modellen is vergroot van 3,4 naar 3,6 liter. Daartoe is de
slag vergroot van 78 naar 82,8 millimeter. De zes cilinders leveren
voortaan 235 kW (320 pk) bij 6.800 t/min. Het maximum koppel, dat met
20 Nm is toegenomen, bedraagt nu 370 Nm bij 4.250 t/min. Ondanks de
vermogenstoename en het extra koppel over het gehele toerengebied is
het brandstofverbruik volgens de EG-norm gereduceerd met zon zes
procent tot 11,1 liter per 100 kilometer.
De nieuwe motor is bovendien uitgerust met VarioCam Plus, waarmee deze
techniek nu ook zijn intrede doet in de Carrera-modellen. VarioCam
Plus bestaat uit een verstelbare inlaatnokkenas met regelbare
kleplichthoogte. Het verstelsysteem voor de kleplichthoogte bestaat
uit twee in elkaar liggende, schakelbare schotelstoters aan de
inlaatzijde van de motor. Deze worden bediend door twee nokken van
verschillende afmetingen op de inlaatnokkenas. Met VarioCam Plus
kunnen enerzijds optimale waarden voor het vermogen en het koppel
worden gerealiseerd. Anderzijds kunnen het brandstofverbruik, de
emissies en het motorkarakter worden verbeterd.
Verbetering aërodynamica
De aërodynamica van de nieuwe Carrera-modellen is nogmaals verbeterd.
Allereerst is de hoeveelheid koellucht die via de luchtinlaten kan
instromen met 15 procent toegenomen. Tevens is gezorgd voor een betere
ontluchting van de voorste wielkasten. Daarnaast is - zowel aan de
voor- als aan de achteras - de opwaartse kracht (lift) aanmerkelijk
gereduceerd. De lift aan de vooras is met 25 procent gereduceerd van
CAV = 0,08 tot CAV = 0,06; de lift aan de achteras nam zelfs met 40
procent af van CAH = 0,05 tot CAH = 0,03. Opmerkelijk blijft de
luchtweerstand: deze bedraagt onveranderd CW = 0,30.
Nieuwe lichtmetalen velgen reduceren het gewicht
De styling van de nieuwe lichtmetalen velgen volgt consequent de
jongste regels op het gebied van lichtgewicht constructies. Dit blijkt
bijvoorbeeld uit de zeer smalle spaken. Bij de standaard 17-inch
velgen in 10-spaaks design bedraagt de gewichtsbesparing ten opzichte
van de vorige velgen 9,1 procent oftewel 3,6 kg. Bij de 18-inch velgen
in 5-spaaks design is het verschil nog groter: in verhouding tot de
velgen van de vorige generatie wordt 10,6 kg gewicht bespaard een
verbetering van 21,3 procent.
Boordcomputer met groot display
De nieuwe Carreras krijgen afgezien van minimale detailwijzigingen,
zoals bijvoorbeeld een aangepast rode-toerengebied in de toerenteller
hetzelfde instrumentenpaneel als van de 911 Turbo.
Het onderste gedeelte (1/3) van de centraal geplaatste toerenteller
wordt nu gebruikt voor een groot display, dat tegelijkertijd
verschillende gegevens kan tonen. In de basisinstelling wordt naast de
kilometer- en dagteller informatie van de boordcomputer getoond,
bijvoorbeeld de buitentemperatuur. De weergave in de displays kan
echter ook individueel worden gekozen. Zo kan de nu standaard
boordcomputer bijvoorbeeld tegelijkertijd zowel de buitentemperatuur,
de actieradius als het verbruik aangeven.
Interieuruitrusting verbeterd / nieuw dashboardkastje
Naast gedeeltelijk in leder uitgevoerde stoelen, automatische
airconditioning, warmtewerend glas, radio met cassettespeler,
elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstel- en verwarmbare
buitenspiegels, centrale vergrendeling, startblokkering en
alarmsysteem met interieurbewaking is de standaarduitrusting
uitgebreid met een driespaaks stuurwiel, een nieuwe, onder de
middelste ventilatie-opening geplaatste bekerhouder, en een verlicht
en afsluitbaar dashboardkastje. In het nieuwe dashboardkastje onder de
airbag voor de voorpassagier passen voortaan boeken van A4-formaat,
zoals bijvoorbeeld een auto-atlas.
Porsche 911 Carrera: Meer motor meer sportwagen
Het optische verschil tussen de 911 Turbo en de 911 Carrera Coupé en
Cabriolet, alsmede de 911 Carrera 4 Coupé en Cabriolet is met ingang
van het modeljaar 2002 kleiner geworden. Alle vier de modellen krijgen
het koplampdesign van de sterkere broer in combinatie met een volledig
nieuwe voorbumper/-spoiler. Achter heeft de 911 een verder
doorgetrokken onderpaneel alsmede twee ovale uitlaatpijpen. Bij de
Cabriolet is het verschil van achteren nog duidelijker zichtbaar: de
kunststof achterruit in het cabriodak is vervangen door een
verwarmbare glazen achterruit.
Maar de tweede generatie is meer dan alleen een facelift. Het
belangrijkste nieuws schuilt namelijk onderhuids. Zo is de
cilinderinhoud van de zescilinder boxermotor vergroot van 3,4 naar 3,6
liter; de krachtbron levert voortaan 235 kW (320 pk). Met dat vermogen
bereiken de jongste 911 Carrera (Coupé en Cabriolet) en 911 Carrera 4
(Coupé en Cabriolet) een topsnelheid van 285 km/u. Ook acceleratie en
souplesse zijn verbeterd. Voor de sprint van 0 naar 100 km/u hebben de
beide Carrera Coupés slechts 5,0 seconden nodig; de Cabriolets doen
het in 5,2 seconden.
Sterkere motor met VarioCam Plus
Voortaan wordt VarioCam Plus ook in de Carrera-modellen toegepast. Bij
dit systeem is de verstelling van de inlaatnokkenas VarioCam
uitgebreid met een omschakelbare kleplichthoogte van de inlaatkleppen.
Het verstelsysteem voor de kleplichthoogte bestaat uit schakelbare
schotelstoters aan de inlaatzijde van de motor. Deze worden bediend
door een elektrohydraulische 3/2-weg-schakelklep. Aangezien op de
inlaatnokkenas twee verschillende nokprofielen zijn aangebracht, werkt
de motor door het omschakelen op de betreffende nokken met de
overeenkomstige kleplichtcurves. In detail bestaan de schotelstoters
uit twee in elkaar liggende stoters, die met behulp van een pen
hydraulisch aan elkaar kunnen worden gefixeerd. De inwendige stoter is
daarbij in contact met de kleine nok, met maximaal 3,6 mm lichthoogte,
de uitwendige stoter met de grote nok, met maximaal 11 mm lichthoogte.
In tegenstelling tot het systeem in de 911 GT2 en 911 Turbo is de
verstelling van de inlaatnokkenassen volledig variabel (over 40°
krukashoek), via een zogenoemde vleugelcelversteller, die de nokkenas
met het aandrijvende tandwiel verbindt. Met VarioCam Plus kunnen
enerzijds optimale waarden voor het vermogen en het koppel worden
gerealiseerd. Anderzijds kunnen het brandstofverbruik, de emissies en
het motorkarakter worden verbeterd.
Betere rijdynamiek dankzij ideale aërodynamica
De aërodynamische optimaliseringen van de 911 Carrera-modellen hebben
vooral betrekking op het front van de auto. Met behoud van de
stilistische basisvorm van de auto zijn horizontale projectie,
verticaal verloop en radii van de voorbumper/-spoiler zo
gemodificeerd, dat de rijwind het front beter kan omstromen.
Tegelijkertijd stroomt er 15 procent meer koellucht door de
luchtinlaten. De zijdelingse front-radii en de voorste delen van de
spatborden voor de voorwielen zijn zo ontworpen, dat de flanken van de
voorwielen optimaal van de rijwind worden afgeschermd. Hierdoor wordt
een aanzienlijk betere ontluchting van de wielkasten gerealiseerd.
Deze maatregelen zorgen zowel voor een reductie van de luchtweerstand
als voor een vermindering van lift aan de vooras. Een andere innovatie
voor het reduceren van de opwaartse kracht aan de vooras betreft de
aan de wielkastschalen aangebrachte, flexibele spoilerlippen vóór de
voorwielen. Naast een geringe reductie van de luchtweerstand zorgen ze
voor een aanzienlijke vermindering van lift aan de achteras. Dankzij
al deze maatregelen is de opwaartse kracht (lift) aan de vooras
gereduceerd met 25 procent van CAV = 0,08 tot CAV = 0,06; de lift aan
de achteras nam zelfs met 40 procent af van CAH = 0,05 tot CAH = 0,03.
Opmerkelijk blijft de luchtweerstand: deze bedraagt onveranderd CW =
0,30.
Nieuwe lichtmetalen velgen reduceren het onafgeveerde gewicht
Voor het onderstel is grotendeels gebruik gemaakt van de beproefde
componenten van de huidige modelvarianten. Het geheel is dankzij de
opgedane ervaringen bij de ontwikkeling van de 911 Turbo en 911 GT3 in
veel details verder ontwikkeld en verfijnd. Daarbij is het gelukt om
zowel de actieve veiligheid als de sportief-wendbare handelbaarheid
nogmaals verder te verbeteren.
De ontwikkeling van een geheel nieuwe lichtmetalen velg zorgt voor een
aanzienlijke reductie van het onafgeveerde gewicht. De styling volgt
consequent de jongste regels op het gebied van lichtgewicht
constructies. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de zeer smalle spaken. Bij
de standaard 17-inch velgen in 10-spaaks design bedraagt de
gewichtsbesparing ten opzichte van de vorige velgen 9,1 procent
oftewel 3,6 kg. Bij de 18-inch velgen in 5-spaaks design is het
verschil nog groter: in verhouding tot de velgen van de vorige
generatie wordt 10,6 kg gewicht bespaard een verbetering van 21,3
procent.
Voor het remsysteem kiest Porsche, net als bij de huidige modellen,
voor geperforeerde remschijven met lichtmetalen, vierzuiger
monobloc-remklauwen. Uitgebreide onderzoeken, waaronder natuurlijk de
beroemde Porsche-fadingtest, wijzen uit dat het bekende remsysteem met
een remschijfdiameter van 318 mm aan de vooras en 299 mm aan de
achteras ook in de nieuwe Carrera-modellen voor een uitstekende
vertraging zorgt.
Vierwielaandrijving voor de Carrera 4-modellen
Net als het huidige model wordt ook de 911 Carrera 4 Coupé en
Cabriolet weer standaard op alle vier de wielen aangedreven. Uiteraard
is hij uitgerust met de elektronische rijdynamiekregeling Porsche
Stability Management (PSM). Door de 4x4-techniek met
visco-lamellenkoppeling brengen de voorwielen altijd minimaal vijf
procent en indien nodig maximaal 40 procent van de aandrijfkracht op
de weg. Toch staat hierbij niet zozeer de extra tractie voorop, als
wel het realiseren van uitstekende rijeigenschappen en maximale
actieve veiligheid.
De actieve veiligheid wordt in belangrijke mate geoptimaliseerd door
het Porsche Stability Management (PSM). Het systeem herkent via
sensoren of de auto de door de bestuurder gewenste weg volgt. Breekt
de auto in extreme rijsituaties uit, dan wordt hij via gerichte
remingrepen aan de individuele wielen weer snel gestabiliseerd. Is dat
niet voldoende, dan grijpt PSM in het motormanagement in om ook het
aandrijfkoppel van de motor te reduceren. Daarbij moet de bestuurder
zich echter wel te allen tijde realiseren dat PSM het gemakkelijker
maakt om veiliger de hogere grenzen van de wegligging te verkennen,
maar dat die grenzen er wel blijven.
Extra veiligheid in Coupé en Cabriolet
Ook in de nieuwe Carrera-modellen is de bekende, energie-absorberende
carrosserieconstructie weer de basis van de passieve veiligheid. Deze
biedt met zijn belastingsconcept en doordachte
krachtverdelingsstrategieën een bijzonder hoge mate van
inzittendenbescherming. Bij het pakket beschermende maatregelen horen
echter ook de portieren, het bumpersysteem, de airbag- en
gordelsystemen, en natuurlijk de relevante onderstelcomponenten en
technische onderdelen.
Een ander belangrijk element bij de persoonlijke bescherming van de
inzittenden wordt gevormd door de airbags voor bestuurder en
voorpassagier, alsmede door de beide zij-airbags. Het
zij-airbagsysteem met de naam POSIP (Porsche Side Impact Protection)
is door Porsche zelf ontwikkeld en biedt bestuurder en passagier een
bijzonder hoogwaardige bescherming. Deze airbags bieden de inzittenden
bij een aanrijding tegen de flank niet alleen de bekende bescherming
ter hoogte van de schouders, maar vangen het lichaam van borstkas tot
hoofd op. De beide airbags zijn zo ontworpen, dat ze ook in een open
Cabriolet maximaal beschermen. Alleen Porsche biedt een dergelijke
mate van bescherming in een cabriolet.
De Cabriolet-uitvoeringen van de 911 Carrera en 911 Carrera 4 zijn
bovendien nog standaard uitgerust met een automatisch beschermsysteem
bij over-de-kop-slaan. Deze rolbeugels zijn discreet achter de
achterzetels verborgen. Wanneer een hoeksensor het risico van
over-de-kop-slaan vaststelt, schuiven ze dankzij veerdruk in een
fractie van een seconde uit.
Dashboardkastje en Bose-Sound-System zorgen voor meer comfort
De standaarduitrusting van de nieuwe 911 Carrera-modellen is opnieuw
verder uitgebreid. Naast de reeds van de huidige modellen bekende
uitrusting met onder meer gedeeltelijk in leder uitgevoerde stoelen,
automatische airconditioning, warmtewerend glas, radio met
cassettespeler, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstel- en
verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling, startblokkering en
alarmsysteem met interieurbewaking is de standaarduitrusting
uitgebreid met een boordcomputer, automatische snelheidsregeling, een
driespaaks stuurwiel en een nieuwe, onder de middelste
ventilatie-opening geplaatste bekerhouder, die na een lichte
vingerdruk uitschuift. Eveneens nieuw is een verlicht en afsluitbaar
dashboardkastje met een inhoud van vijf liter, onder de airbag voor de
voorpassagier.
In samenwerking met HiFi-specialisten van Bose heeft Porsche een
High-End-Soundsystem ontwikkeld dat als speciale meeruitvoering wordt
aangeboden. Door de nauwkeurig bepaalde posities van de tien
luidsprekers en het extra subwoofer-systeem zorgt dit HiFi-systeem met
100 watt sterke, gestuurde TSM-versterker ook in autos met geopend dak
voor een bijzonder goede geluidskwaliteit.