13-07-2001
Verdiepte A4 bij Leiderdorp op schema
De uitvoering van het plan om de A4 bij Leiderdorp verdiept aan te
leggen ligt op schema. De gemeenteraden van Leiderdorp en Leiden
hebben de plannen inmiddels deze week besproken. Na het reces is de
gemeenteraad van Zoeterwoude aan de beurt. De Provinciale
Planologische Commissie (PPC) heeft positief geadviseerd.
Marnix Norder, voorzitter van de stuurgroep A4W4, is tevreden: De
gemeenteraden pakken hun verantwoordelijkheden goed op. De opmerkingen
gebruiken we om de plannen verder te verbeteren. Daar ben ik tevreden
over, ja. Norder heeft er dan ook alle vertrouwen in dat Zoeterwoude
na de zomer met dezelfde intentie het onderwerp benadert. En dan zijn
er in een paar maanden enkele zeer grote stappen gezet. Waar andere,
vaak kleinere projecten, soms jaren doorsudderen, is de komst van de
HSL aangegrepen spijkers met koppen te slaan. Norder: Na het laten
zakken van de HSL is de verlengde tunnelbak de tweede kwaliteitsslag
die we in korte tijd konden maken. HSL op maaiveldniveau was al een
flinke verbetering voor de omgeving, maar was niet genoeg met een
korte tunnelbak voor de A4 . Vandaar dat de gedeputeerde zich heeft
ingespannen om samen met de gemeenten de nodige miljoenen bijeen te
krijgen om de geplande tunnelbak van de A4 te verlengen én de polders
groen te houden. In die opzet is hij geslaagd.
De verdiepte ligging van de A4 kan, ten opzichte van de
Tracébesluit-variant, worden verlengd met circa 350 meter aan zowel de
noord- als de zuidzijde van de Oude Rijn. De totale lengte van de
verdiepte ligging wordt daarmee circa 1,4 kilometer. De verdiepte weg
wordt afgedekt door horizontale geluidsschermen, waardoor de
barrièrewerking van de weg wordt geminimaliseerd aan weerszijden van
de Oude Rijn.
Door W4 ontstaan kansen voor duurzaam betere recreatieve verbindingen
tussen de Leidse regio en het Groene Hart, waarbij de Munnikenpolder
nadrukkelijk als 'voorportaal' van het Groene Hart wordt ingezet.
Daarnaast wordt ook de toegankelijkheid van weidegebied Grote Polder
door W4 verbeterd. Verschillende gebiedslocaties aan weerszijden van
de weg worden binnen W4 tot ontwikkeling gebracht. Hier ontstaan
kansen voor aantrekkelijke woonmilieus en hoogwaardige kantoor- en
bedrijvengebieden.
Financiën
De (financiële) haalbaarheid van W4 is onderwerp geweest van uitvoerig
overleg. De meer-kosten van het W4-plan zijn door partijen op 174
miljoen gulden bepaald. De financiering van de meerkosten wordt onder
meer gerealiseerd via opbrengsten uit gebieds-ontwikkeling van de
W4-locaties.
Provincie en gemeenten storten hun bijdragen in een op te richten
W4-fonds. Door renteontwikkeling zullen in 2010 uit het fondsvermogen
de meerkosten kunnen worden voldaan aan Rijkswaterstaat. Inmiddels
heeft de minister van VROM zijn aandeel van 35 miljoen toegezegd.
Ambtelijk was er al overeenstemming, maar met de ministeriele
toezegging is het financiële plaatje definitief rond.