Offensief bereikbaarheid regio Utrecht van start
Dit is een gezamenlijk persbericht van provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht en gemeente Utrecht en het ministerie van Verkeer en Waterstaat
Utrecht kan beginnen met de uitvoering van een aantal grote infrastructurele projecten die de bereikbaarheid van stad en regio belangrijk zullen verbeteren. Dit is het gevolg van de ondertekening vandaag van de Bestuursovereenkomst Bereikbaarheidsoffensief Regio Utrecht (BOR) en het Fonds Bereikbaarheid Regio Utrecht. De BOR-overeenkomst werd mede mogelijk omdat het kabinet eerder dit jaar besloot af te zien van invoering van het spitstarief en in plaats daarvan te beginnen met de invoering van de kilometerheffing. De meerderheid van gedeputeerde staten en de gemeenteraad van Utrecht en de meeste BRU-gemeenten waren tegen het spitstarief.
De overeenkomst is getekend door de minister van Verkeer en Waterstaat, de provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeente Utrecht. De Bestuursovereenkomst Bereikbaarheidsoffensief Regio Utrecht maakt deel uit van het BOR waarvoor vorig jaar overeenkomsten zijn gesloten met de andere drie randstadregio's Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Tussen nu en 2010 zal in de regio Utrecht ruim twee en een half miljard gulden worden geïnvesteerd. De eerste projecten gaan dit jaar al van start.
In de bestuursovereenkomst BOR staan afspraken over de financiering en
uitvoering van grote infra-projecten van het Rijk. Belangrijke
voorbeelden daarvan zijn:
* Voor de ontwikkeling van Randstadspoor in de regio Utrecht stelt
het Rijk 725 miljoen beschikbaar. Volgend jaar wordt begonnen met
de spoorverbreding Woerden- Houten.
* Het nieuwe centraal station in Utrecht, ook wel de Openbaar
Vervoer- Terminal genoemd. kan op een extra bijdrage van 150
miljoen gulden rekenen. Daarmee onderstreept ook het Rijk het
belang van Utrecht als Railport van Nederland.
* Voor de A12-West reserveert het Rijk 200 miljoen gulden. Dit geld
is onder meer bedoeld voor een extra aansluiting van de nieuwe
Utrechtse wijk Leidsche Rijn op de A12. De komende jaren wordt
gewerkt aan het ontwerp, vanaf 2006 kan de uitvoering starten.
* Ook de A2 wordt aangepakt. Voor verbeteringen tussen Amsterdam en
Utrecht is 100 miljoen gereserveerd, voor de A2 tussen Utrecht en
Deil 500 miljoen gulden.
Uit het Fonds Bereikbaarheid Regio Utrecht, dat beheerd wordt door het
BRU, worden regionale en lokale infra-projecten betaald die de
bereikbaarheid van stad en regio zullen verbeteren. Voorbeelden
daarvan zijn:
* Kruisingen op de westelijke verdeelring van de stad Utrecht: dit
project start in 2003 en behelst de aanleg van ongelijkvloerse
kruisingen voor het openbaar vervoer. Dat garandeert een goede
doorstroming van dat openbaar vervoer en het verbetert
tegelijkertijd de doorstroming van het autoverkeer.
* De uitvoering van het tweede Transferium in de stad Utrecht is
gepland voor 2002. De gemeenteraad moet nog besluiten of De Uithof
of Hooggelegen als eerste wordt uitgevoerd.
* De aanpak van de N237, de weg tussen Utrecht en Amersfoort, die
zal zorgen voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer,
start eveneens in 2002. Het autoverkeer profiteert hiervan mee.
* Al dit jaar worden BOR-gelden benut om de aansluiting van gebied
't Klooster in Nieuwegein op de Rijksweg A27 te realiseren.
Utrecht, vrijdag 13 juli 2001