Actuele berichten >> Persberichten >>
2001-07-12: Veertiende voortgangsrapportage tunnelprojecten centrum
Den Haag pag.nr.=7742
Meerkosten Souterrain voor veiligheid en betere toegankelijkheid;
Souterrain met start ontgraving onder verhoogde luchtdruk in september
op schema;
opening nieuwe Koekamp op 13 december door minister Zalm.
Drie extra nooduitgangen in het Souterrain in verband met
brandveiligheid, een extra lift en twee grotere liften in verband met
toegankelijkheid en extra voorzieningen in verband met veiligheid
railvervoer vormen in hoofdlijnen de oorzaak van meerkosten voor de
verbetering van de veiligheid van het Souterrain. Het gaat hierbij om
een bedrag van in totaal ca. f 4,7 miljoen gulden. Uitvoering van de
extra brandveiligheidseisen zijn geraamd op f 2,3 miljoen; de liften
op f 0,7 miljoen. Ten gevolge van nadere eisen en nieuwe inzichten op
het gebied van veiligheid en voeding worden voor de railinfrastructuur
extra kosten verwacht van f 1,7 miljoen. Verder is voor de nog uit te
voeren werkzaamheden aan railinfrastructuur door Tram Kom een
kostenraming gemaakt. Deze raming is ruim f 10 miljoen hoger dan de
raming van de Dienst Stadsbeheer en de HTM. Over het verschil is nog
overleg met de aannemer.
Daarnaast meldt de voortgangsrapportage dat de gemeente een claim
neergelegd heeft bij de verzekering. Het gaat hierbij om een bedrag
van tussen de f 10 en 15 miljoen gulden. Deze kosten zijn noodzakelijk
omdat het station Spui niet afgebouwd kan worden op de met de aannemer
overeengekomen wijze door problemen met de bemaling. De extra
werkzaamheden leveren geen vertraging op voor de oplevering van de
tunnel. Volgens de planning is het Souterrain uiterlijk 19 oktober
2004 gereed voor gebruik.
Veiligheidseisen
De laatste jaren is de visie op veiligheid, mede op grond van
ervaringen opgedaan bij recente tunnelincidenten, in de wereld
gewijzigd. Ook het gebruik van een nieuwe generatie railvoertuigen en
ervaringen met andere ondergrondse projecten, heeft de mogelijkheid
geboden om met de hedendaagse kennis en visie op veiligheid opnieuw
naar het Souterrain te kijken. Op basis van een
brandveiligheidsconcept wordt een aantal noodzakelijke voorzieningen
voorgesteld. Het gaat hierbij o.a. om extra nooduitgangen en
brandwerendheidconstructies. Daarnaast is door een werkgroep van de
Hulpverleningsregio Haaglanden, Brandweer Den Haag en Politie
Haaglanden een nieuw veiligheidsplan opgesteld voor het Souterrain.
Door uitvoering van deze maatregelen wordt het gewenste
veiligheidsniveau voor toekomstige gebruikers en hulpverleners
behaald.
De extra kosten voor de veiligheid komen voor rekening van de gemeente
Den Haag.
Railinfrastructuur
Door de toepassing van luchtdruk zijn dikkere betonvloeren nodig.
Daardoor is er onvoldoende vrije ruimte over voor de tram. De rail
wordt daarom "embedded" in het beton gelegd in plaats van op het
beton. Daarnaast is, volgens Tram Kom, een hogere prijsstelling
noodzakelijk voor de overige werkzaamheden aan de spoorbaan. Het gaat
hierbij om bovenleidingen, onderstation, wissels, seinen en
telemetrie. Waarschijnlijk speelt de overspannen arbeidsmarkt voor
deze werkzaamheden een belangrijke rol bij de hogere prijs.
Vooruitlopend op de resultaten van de onderhandelingen met Tram Kom
heeft het college besloten om het geraamde verschil van f 10 miljoen
te betrekken bij het samenstellen van de begroting voor de komende
jaren.
Station Spui
Voor de aanleg van de onderste vloer van het station Spui moet de
grondwaterstand worden verlaagd. Dit gebeurt in principe door
filterbemaling. Echter door het zeer fijne zand, de samenstelling van
het water en de diepte waarop bemalen moet worden raken de filters
verstopt. Uit nader onderzoek blijkt dat stoffen afkomstig van de
gellaag, een waterremmende substantie, en de factor tijd daarbij een
grote rol spelen. Ten gevolge van deze problemen is gekozen voor een
andere methode voor verlaging van de grondwaterstand en een aanleg van
de onderste vloer in kleinere delen. Met het aanbrengen van de
aangepaste bemaling wordt volgende week gestart en begin augustus
wordt begonnen met het ontgraven en het maken van het eerste
vloerdeel.
De extra kosten die hiermee gemoeid zijn worden door de gemeente
geclaimd bij de verzekering.
Wat betreft het Souterrain meldt de voortgangsrapportage ten slotte
dat onder de Kalvermarkt vanaf september 2001 gestart wordt met de
resterende ontgravingen onder verhoogde luchtdruk. Vanaf eind augustus
zal dat ook gelden voor het gedeelte onder de Grote Marktstraat,
tussen de Grote Markt en de Wagenstraat.
Koningstunnel
De herinrichting van de straten op het trace Koningstunnel is zo goed
als gereed. Als laatste wordt eind dit jaar de herinrichting van de
kruising Bezuidenhoutseweg/Prinses Irenestraat opgepakt. Ook de
herinrichting van het nieuwe stadspark is nagenoeg gereed. In het
komende plantseizoen wordt de herinrichting voltooid door het
aanbrengen van het laatste groen. Minister Zalm zal op 13 december de
nieuwe Koekamp officieel openen.
Op 18 juli a.s. wordt de voortgangsrapportage behandeld in de
commissie Verkeer, Binnenstad en Beschermde Stadsgezichten. De
vergadering begint om 9.00 uur.
12 juli 2001
last update: 12 juli 2001 ;pag.: 7742; auteur: 77