Toelichting op de verhoging door KPN van de eindgebruikerstarieven
voor lokaal bellen per 15 augustus 2001.
Het doel:
OPTA is toezichthouder op de telecommunicatiemarkt in Nederland. In
het bijzonder moet OPTA concurrentie op deze markt bevorderen.
Concurrentie zal marktpartijen ertoe aanzetten om de consumenten en
zakelijke gebruikers innovatieve en in prijs concurrerende pakketten
van diensten aan te bieden. Daar waar geen concurrentie is, beschermt
OPTA de belangen van de eindgebruiker. Op de lange termijn is het
bevorderen van concurrentie in het belang van de eindgebruiker,
zakelijk en particulier.
Het probleem:
Zowel nieuwkomers als reeds gevestigde aanbieders van telecomdiensten
zijn voor het leveren van hun diensten grotendeels aangewezen op het
netwerk van KPN. Voor gebruik daarvan dienen zij
interconnectietarieven te betalen aan KPN. Wanneer het verschil tussen
de eindgebruikerstarieven en de interconnectietarieven van KPN zo
klein wordt, dat andere aanbieders niet meer in staat zijn om op
normale wijze met KPN te concurreren, is er sprake van prijssqueeze.
Prijssqueeze leidt tot uit de markt tredende aanbieders. Op de markt
voor bellen binnen de regio was onvoldoende mogelijkheid om met de
eindgebruikerstarieven van KPN te concurreren, omdat daar prijssqueeze
was geconstateerd.
De oplossing ten behoeve van de geconstateerde prijssqueeze:
In februari heeft OPTA, samen met de Nederlandse
Mededingingsautoriteit, een toets ontwikkeld en gepubliceerd die
gebruikt kan worden om te constateren of er sprake is van
prijssqueeze. Bij toepassing van de toets bleek dit voor verkeer
binnen de regio het geval. OPTA heeft 2 maatregelen genomen ten
behoeve van de geconstateerde prijssqueeze:
(1) Allereerst zijn de interconnectietarieven lager geworden,
(2) Daarnaast heeft OPTA KPN verzocht om de eindgebruikerstarieven
zodanig aan te passen dat prijssqueeze opgeheven wordt.
Vanaf 15 augustus 2001 zal het starttarief voor bellen binnen de regio
verlaagd worden. Het verkeerstarief zal iets omhoog gaan. Een direct
gevolg van het verlagen van dit starttarief is dat kort bellen binnen
de regio goedkoper wordt. Lang bellen, zoals internet gesprekken,
wordt duurder. Zo wordt een telefoongesprek van langer dan 15 minuten
in het weekend of in de nacht duurder dan voorheen. Voor de gemiddelde
beller en KPN is de aanpassing omzetneutraal: de gemiddelde beller en
KPN worden er niet beter of slechter van. Deze aanpassing leidt ertoe
dat de prijssqueeze verdwijnt. Hoewel de tariefwijziging niet voor
iedereen voordelig is, is OPTA van mening dat de tariefwijziging
tegemoet komt aan het oplossen van een ongewenste situatie, namelijk
de situatie dat de kortbeller (en niet-internetter) de internettende
consument subsidieert.
Internet:
Op dit moment sluizen diverse telecombedrijven hun inkomsten uit
interconnectie (inkomsten voor het afwikkelen van internetgesprekken)
gedeeltelijk door aan aanbieders van internetdiensten, de ISPs. Door
de verminderde inkomsten bij het telecombedrijf, vanwege de verlaging
van de interconnectietarieven, zullen de ISPs ook minder inkomsten
hebben. Aanbieders van gratis internet zullen die dienst dan minder
makkelijk kunnen financieren. Het gratis internet komt daardoor verder
onder druk te staan. Voor aanbieders van internetdiensten wordt het
dan voordeliger om over te stappen naar een speciaal
internet-inbelnummer (06760) dat internetverkeer uitkoppelt in het net
van KPN. Hiervoor heeft OPTA onlangs een voorstel goedgekeurd.
Afwikkeling van internetverkeer via 06760-nummers biedt de ISPs meer
mogelijkheden om nieuwe tariefstructuren te ontwikkelen en
verschillende tarieven te hanteren. Dit stimuleert de concurrentie.
Carrier selectie:
Voor carrier (pre)-selectbedrijven betekenen de
prijssqueezemaatregelen dat het voordeliger wordt om verkeer binnen de
regio af te handelen. Echter, aangezien eindgebruikersdiensten worden
getarifeerd op basis van regios (tweedeling: er is een tarief voor
bellen binnen een regio en voor bellen buiten een regio) en
interconnectiediensten worden getarifeerd op basis van netwerkbeslag
(driedeling: het tarief wordt bepaald door het aantal centrales dat
een gesprek onderweg tegenkomt), kan het zijn dat
carrier(pre)-selectbedrijven problemen blijven ondervinden met het
aanbieden van hun diensten.
OPTA wil de verschillen in de tariefsystemen, die leiden tot deze
problemen, wegnemen. Aangezien dit tot ingrijpende maatregelen kan
leiden, zullen de belanghebbende partijen (zoals KPN, marktpartijen,
Consumentenbond) om hun zienswijze worden gevraagd. OPTA streeft
uiterlijk op 1 juli 2002 een oplossing te implementeren.