Raadsvergadering van 12 juli 2001
De door de raad aanvaarde motie om de gemeente Rotterdam deel te laten
nemen aan het landelijk platform integrale schuldhulpverlening is bij
de vorige raadsvergadering ingediend door de VVD en niet, zoals eerder
gemeld, door D66.
Gemeenteraad verdeelt overschot 2000
Na de vaststelling van de jaarrekening 2000, waaruit fl. 50 (¤
22,69) miljoen beschikbaar is, heeft de gemeenteraad geld toegewezen
aan verschillende projecten. De rekening sluit met een hoog positief
saldo van ruim fl. 37 (¤ 16,79) miljoen. Hier bovenop komt nog
een rentemeevaller van fl. 13,4 (¤ 6,08) miljoen uit het
groeifonds. De gemeenteraad wil het geld bestemmen voor onder andere
de volledige dekking van de door de raad vastgestelde
beleidsintensiveringen Stedelijke Visie, het op peil brengen van de
algemene reserve en andere urgente knelpunten en
beleidsinten-siveringen te weten Service Stad, de Life Science
Incubator, zorg en welzijn, personele capaciteit bij deelgemeenten ivm
dS+V projecten en de verbouwing Zuidplein.
Viermaandrapportage leidt tot begrotingswijziging
Naar aanleiding van de rapportage van de gemeentelijke diensten en
bedrijven over de eerste vier maanden van dit jaar heeft de
gemeenteraad in de begroting van 2001 een aantal wijzigingen
aangebracht. De hogere uitkering uit het Gemeentefonds van fl. 26
(¤ 11,80) miljoen wordt aan de algemene middelen toegevoegd,
evenals een aantal andere posten. Er komt onder meer geld vrij voor de
aanpak van de prostitutiezone, het trainee-project,
Gemeentebelastingen en de formatie van de DCMR.
Soepeler debiteurenbeleid
De gemeenteraad heeft de regels voor terugbetalen van schulden
versoepeld, in aansluiting op de Wet Schuldsanering natuurlijke
personen (WSNP). De versoepeling wordt steeds per individu
vastgesteld. In een aantal gevallen kan de schuld na vijf jaar worden
kwijtgescholden. Dat kan als vijf jaar lang is betaald of als
duidelijk wordt dat iemand die na vijf jaar nog niets heeft betaald
dat ook niet kan doen. Boetes en verhaalsvorderingen op
onderhoudsplichtigen worden niet kwijtgescholden. Bij
fraudevorderingen van fl. 50.000 (¤ 22.689,01) of meer wordt pas
na tien jaar kwijtgescholden. Na drie jaar aflossen wordt het bedrag
per maand fl. 5 (¤ 2,27) lager. Leenbijstand moet in drie jaar
worden afgelost. De kunstenaars- en zelfstandigenregeling blijft
hetzelfde. Een amendement van de SP voor een verdere versoepeling
kreeg geen steun van de overige partijen en is verworpen.
Voorbereidingskrediet Zuiderpark
De gemeenteraad heeft, voorafgaand aan de besluitvorming over het
Masterplan Zuiderpark, een voorbereidingskrediet van fl. 750.000
(¤ 340.355,16) beschikbaar gesteld. Hieruit kunnen architecten,
grondonderzoek, projectleiding en ontwerp, communicatie en
advieskosten worden betaald. Het geld komt uit het buitenruimte
programma van het investeringsprogramma Stedelijke Visie. Voor het
Zuiderpark is in totaal fl. 37,5 miljoen (¤ 17.016.758,10)
gereserveerd. SP en Stadspartij waren tegen het beschikbaarstellen van
dit krediet.
Krediet voor derde fase Schiecentrale
De gemeenteraad heeft een krediet van fl. 14.75 miljoen (¤
6.693.258,19) beschikbaar gesteld om de derde fase te realiseren van
de ontwikkeling van de Schiecentrale als bedrijfsverzamelgebouw voor
de AV/Film/ICT-sector. Het succes van de heront-wikkeling van de
Schiecentrale heeft geleid tot een enorme vraag van bedrijven, zowel
van binnen als van buiten Rotterdam, die zich in de Schiecentrale in
het Lloydkwartier willen vestigen. De derde fase omvat de realisatie
van 3500 m2 kantoorruimte, ca. 1200 m2 hotel/restaurant, nog eens 300
m2 restaurant gekoppeld aan kantoorruimte, en ca. 400 m2
catering/productieruimte. De bouwvergunning voor de derde fase is
inmiddels verleend. Na de realisatie van de derde fase kan fase vier
van start gaan. Deze bestaat uit nieuwbouw aan de zijde van het 25
KV-gebouw en op het gebied tussen de Schiecentrale en de Schiehaven.
Stadhuisplein formeel horecaconcentratiegebied
De gemeenteraad heeft het Stadhuisplein formeel aangewezen als
horecaconcen-tratiegebied. Dit houdt in dat de gemeente binnen
wettelijke grenzen het toegestane geluidsniveau nader kan bepalen. De
meeste horecazaken aan het Stadhuisplein zijn de laatste jaren
veranderd van café's met muziek in meer discotheekachtige bars. De
bewoners van omliggende flats hebben daardoor meer geluidsoverlast
ervaren. Uit een onderzoek van de DCMR is gebleken dat veel
horecazaken meer geluid produceren dan is toegestaan. Na overleg heeft
een aantal horeca-exploitanten op het Stadhuisplein zelf
geluidsbeperkende maatregelen getroffen, zoals het sluiten van de
puien na 23.00 uur en isolerende maatregelen. Met de aanwijzing als
horecacon-centratiegebied kan nu formeel worden opgetreden tegen
overmatige geluidsoverlast.
Integrale aanpak overlast Keileweg
In overleg met de deelgemeente Delfshaven heeft de gemeente Rotterdam
een integraal plan van aanpak voor de Keileweg opgesteld. Doel ervan
is de overlast op en rond de tippelzone op de Keileweg en de
omliggende woonwijken tegen te gaan. Het huidige beheerplan is, naar
aanleiding van de motie-Knol, geactualiseerd. Het bevat aanvullende
maatregelen waaronder een identificatieplicht voor prostituees en
camerabewaking op de Keileweg. Daarnaast bevat het plan een
persoonsgebonden aanpak voor overlastgevende personen en een forse
inzet om verslaafde prostituees de mogelijkheid te bieden uit de
prostitutie te treden. Het beheerplan bevat maatregelen op het gebied
van zorg en handhaving, plus een opknapbeurt voor de tippelzone. Om
tippelen en drugshandel buiten de zone tegen te gaan gaat de politie
strenger handhaven en wordt ook in het gebied bij de Grote
Visserijstraat/kop Mathenesserweg, Marconiplein en Jan Kruiffplein met
behulp van camera's toezicht gehouden. Onder regie van de GGD werken
hulpverleningsinstanties aan een `uittreedplan' voor prostituees. Doel
van dit plan is om in eerste instantie 25 verslaafde prostituees uit
de spiraal van werken en drugsgebruik te halen.
De gemeenteraad heeft voor de uitvoering van het plan fl. 4,9 miljoen (¤ 2.223.523,06) beschikbaar gesteld. De raad verwierp moties van J.O.O.P en de Stadspartij om SOV-voorzieningen voor verslaafde prostituees open te stellen en voor hen een voorziening te creëren waar ze gratis verdovende middelen kunnen krijgen. Alleen de indieners en de SP stemden voor de eerste motie, alleen de indieners voor de tweede.. Ook het D66-amendement om het geld voor cameratoezicht te besteden aan extra politie-inzet haalde het niet. SP, D66, J.O.O.P en Van Muijen (PvdA) stemden voor. De PVDA raadsleden Van Muijen en Motta stemden tegen het plan vanwege de camerabewaking op en om de Keileweg.
Raad bespreekt Rekenkamerrapport over grondbeleid De gemeenteraad heeft het rapport `De Bodem Schatten' van de Rekenkamer Rotterdam, over het grondbeleid en de grondexploitatie in Rotterdam, besproken en een aantal aanbevelingen overgenomen. Niet alle aanbevelingen van de Rekenkamer zijn nieuw. Het onderzoek werd uitgevoerd in de periode dat in het kader van het gemeentelijk onderzoek naar de OBR-bedrijfsvoering al een aantal aanbevelingen in uitvoering waren. De gemeenteraad concludeert dat het Rekenkamerrapport een aantal nuttige aanbevelingen bevat, zoals het verbeteren van de dossiervorming, en heeft het OBR opgedragen deze aanbeveling uit te voeren. Een aantal andere verbeterpunten, zoals informatievoorziening aan het gemeentebestuur, zijn reeds in het gemeentelijke onderzoek naar de OBR-bedrijfsvoering opgenomen. Het schrijven van een nieuwe grondnota, een andere aanbeveling, acht de gemeenteraad niet nodig. Overproductie van beleid dient volgens de raad te worden vermeden. In diverse rapportages, zoals de grondprijzenbrief en erfpachtbeleid, komt het grondbeleid regelmatig aan de orde. Overwogen wordt het OBR te vragen in een beleidswijzer een helder overzicht te geven van de aspecten van het grondbeleid. Een SP-amendement om de nota grondbeleid te actualiseren kreeg alleen steun van SP, Stadspartij en D66 en werd dus verworpen.
Raad stelt vrijwilligersbeleid vast
Op basis van het visiedocument `Vrijwilligerswerk in 2015', dat is
geschreven na een traject van meer dan een jaar met vele deelnemers,
heeft de gemeenteraad het vrijwilligersbeleid vastgesteld. Er komt een
stichting Promotie Vrijwilligerswerk Rotterdam, die voorstellen gaat
ontwikkelen om politici meer bij het vrijwilligerswerk te betrekken en
de mogelijkheid gaat onderzoeken een prijs in te stellen voor de
Vrijwilliger van het jaar. Er komen steeds meer vrijwilligers en in de
toekomst zullen aan hen hogere eisen worden gesteld. Het werk moet
aantrekkelijk blijven voor `zwaargewichten'. De vraag naar kortdurend,
op maat gesneden vrijwilligerswerk zal toenemen. Er komen ook nieuwe
partners, zoals het bedrijfsleven en consumenten- organisaties. Er
komen nadere voorstellen voor de koppeling van het beleid voor
`Onbenutte Kwaliteiten' en vrijwilligerswerk. De participatie van
allochtonen moet worden bevorderd. De regelgeving voor
vrijwilligersorganisaties moet eenvoudig en uniform zijn. De
deelgemeenten en de dienst SoZaWe komen met voorstellen hiervoor,
evenals voor een stedelijke digitale infrastructuur. De uitvoering van
de voorstellen zal jaarlijks fl. 670.000 (¤ 304.032) vergen;
hierover valt een beslissing bij de behandeling van de begroting voor
2002.
Bereikbaarheidsoffensief gemeente Rotterdam
De gemeenteraad heeft ingestemd met de voorstellen voor het programma
van het Fonds Bereikbaarheidsintensief, het pakket maatregelen dat
samenhangt met heffing voor automobilisten. Het gaat onder meer om
maatregelen om sluipverkeer te voorkomen en alternatieven voor
automobilisten. De raad heeft kennis genomen van het
kabinets-standpunt over kilometerheffing en zal de minister van
Verkeer en Waterstaat vragen de wegvallende inkomsten uit het
spitstarief te compenseren. Rotterdam draagt aan het
bereikbaarheidsoffensief bij door Randstad Rail, inclusief extra
kwaliteitsimpuls, Park en Ride voorzieningen en dynamische openbaar
vervoer reisinformatie. De motie-Hulman is hiermee afgedaan.
Rotterdam pleit voor eigen havenmond voor Maasvlakte 2
In zijn reactie op de PKB+ Deel1/Project Mainportontwikkeling
Rotterdam aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat spreekt de
gemeenteraad zijn voorkeur uit voor een eigen havenmond voor
Maasvlakte 2. De eigen havenmond levert een veel betere bereikbaarheid
en nautische veiligheid op dan de variant met een ontsluiting via
Maasvlakte 1. Met de PKB+ Deel1 is een belangrijke stap gezet in het
proces dat de continuïteit van de Rotterdamse haven veilig moet
stellen. Bovendien geeft het een forse impuls aan de verbetering van
het leefklimaat in de Rijnmond. Naast de landaanwinning maken
intensiever gebruik van het bestaande havengebied en aanleg van 750 ha
nieuw natuurgebied deel uit van de PKB+. De raad is van mening dat een
eigen havenmond een belangrijke bijdrage levert aan de kwaliteit van
de locatie. Het imago van Rotterdam als moderne haven met uitstekende
nautische voorzieningen wordt daarmee versterkt. De gemeenteraad vindt
dat een substantiële bijdrage van de Rijksoverheid voor de
landaanwinning gerechtvaardigd is en zal daarover na de zomer verder
praten, gekoppeld aan de positie van het Gemeentelijk Havenbedrijf
Rotterdam. SP en Stadspartij stemden tegen.