12-07-2001
Gemeente werkt gedeeltelijk mee aan autovrije dag in breda
Het gemeentebestuur staat positief tegenover initiatieven in het kader
van de Autovrije Dag van zaterdag 22 september aanstaande, maar zal
niet meewerken aan een afsluiting voor het autoverkeer in de stad. De
Autovrije Dag was aangevraagd door het Landelijk Overleg Autoloze
Zondag (LOAZ) en het Lokaal Milieuplatform. Samen met de NHTV heeft
het Lokaal Milieuplatform voorstellen gedaan om inwoners van Breda op
een positieve manier een gedragsverandering te laten ondergaan. Zo
worden er onder andere een infomarkt georganiseerd en een enquête en
milieumobiliteitsanalyse gehouden. De gemeente draagt 30.000 gulden
bij aan deze initiatieven.
Argumenten die de gemeente Breda aandraagt voor het niet volledig mee
doen aan de Autovrije Dag, zijn voornamelijk gericht op het feit dat
structureel beleid zinvoller is dan incidentele acties. Structureel
beleid zou bijvoorbeeld gericht kunnen zijn op het bevorderen van de
rol van het OV en de fiets en op het onaantrekkelijk maken van de auto
als vervoersmiddel door flankerende maatregelen.
Liever niet op zaterdag
Breda vormt daarnaast een belangrijk knooppunt van wegen. Dit maakt
het afsluiten van Breda vanaf die wegen ondoenlijk. Bovendien vraagt
een Autovrije Dag om handhaving. De vraag is of er in voldoende mate
politie-inzet kan worden geboden, waaraan aanzienlijke kosten zijn
verbonden. Een andere kostenpost vormt de omzet die ondernemers
mislopen. Dit jaar wordt de Autovrije Dag namelijk gehouden op een
zaterdag, een belangrijke winkeldag. Deze dag wordt door vele mensen
tevens benut om allerlei activiteiten en evenementen te organiseren
en/of aan deel te nemen. Een grote veroorzaker van auto-overlast, het
forensenverkeer, wordt zodoende echter niet getroffen.
OV-promotiedag
Het gemeentelijke standpunt wil overigens niet zeggen dat de gemeente
niet meewerkt aan initiatieven die door burgers zelf op lokale schaal
worden ondernomen. Daarnaast is de gemeente Breda samen met de BBA aan
het kijken naar de mogelijkheden voor een OV-pomotiedag, waarbij onder
het motto Stap ns een dagje over promotieactiviteiten plaatsvinden,
zoals gereduceerde tarieven en/of in het oog springende acties. De
nadere uitwerking hiervan vindt later plaats. Tot slot wordt deze dag
ook gecombineerd met de landelijke fietsdag, die in het teken staat
van de fiets als mogelijk alternatief voor de auto voor korte
verplaatsingen binnen de stad.
Breda, 12 juli 2001