Den Haag, 12 juli 2001
SP-kamerlid Kant wil dat minister Borst nu een wettelijk verbod op
reclame voor jongerendranken gaat instellen. Het gebruik van mixdranken,
alcopops en shooters neemt razendsnel toe onder jongeren. Mede daardoor is
er een sterke toename van het gebruik van alcohol van jongeren onder de
zestien, vermoedt Kant.
Uit het onderzoek van het NIZG blijkt ook dat ondanks het per 1
november ingegane verbod op verkoop van drank aan jongeren onder de zestien,
deze drankjes voor jongeren makkelijk verkrijgbaar zijn. Circa 90% van de
barkeerpers, cassieres en slijters vraagt nooit naar het verplichte
leeftijdsdocument. Kant: "Er komen binnenkort 40 inspecteurs maar dat is
veel te weinig. De inspectie zal sterker moeten worden uitgebreid. Bovendien
zou vanwege de handhaafbaarheid de verkoop beperkt moeten worden tot
slijters."
De alcoholbranche speelt ook heel handig in op wat trendy is bij
jongeren. Er is een groot aanbod van vernieuwende drankjes, met suggestieve
namen en omgeven met exotische sferen. Door middel van het imago proberen de
producenten het drankgebruik onder jongeren te stimuleren. Daarnaast wordt
volop gebruik gemaakt van websides en vinden er agressieve promotiecampagnes
in de horeca plaats. Dit ondanks de afgesproken reclamecode om geen drank
onder jongeren te promoten.
Kant: "Ik heb al verschillende keren om meer maatregelen gevraagd.
Ik heb er gezien de ervaringen geen vertrouwen meer in dat de branche zich
vrijwillig aan de reclamecode houdt. De producenten zijn gewoon op zoek naar
een nieuwe markt en zij kiezen daarbij zonder scrupules jongeren als
doelgroep. Gezien de ernstige gevolgen voor de gezondheid van overmatig
alcoholgebruik, zeker bij jongeren, vind ik dat de overheid strenger moet
optreden en nu een wettelijk reclameverbod voor deze dranken in moet
stellen."
Informatie: Agnes Kant 06-51262918