Ingezonden persbericht

Den Haag, 12 juli 2001

SP-kamerlid Kant wil dat minister Borst nu een wettelijk verbod op reclame voor jongerendranken gaat instellen. Het gebruik van mixdranken, alcopops en shooters neemt razendsnel toe onder jongeren. Mede daardoor is er een sterke toename van het gebruik van alcohol van jongeren onder de zestien, vermoedt Kant.

Uit het onderzoek van het NIZG blijkt ook dat ondanks het per 1 november ingegane verbod op verkoop van drank aan jongeren onder de zestien, deze drankjes voor jongeren makkelijk verkrijgbaar zijn. Circa 90% van de barkeerpers, cassieres en slijters vraagt nooit naar het verplichte leeftijdsdocument. Kant: "Er komen binnenkort 40 inspecteurs maar dat is veel te weinig. De inspectie zal sterker moeten worden uitgebreid. Bovendien zou vanwege de handhaafbaarheid de verkoop beperkt moeten worden tot slijters."

De alcoholbranche speelt ook heel handig in op wat trendy is bij jongeren. Er is een groot aanbod van vernieuwende drankjes, met suggestieve namen en omgeven met exotische sferen. Door middel van het imago proberen de producenten het drankgebruik onder jongeren te stimuleren. Daarnaast wordt volop gebruik gemaakt van websides en vinden er agressieve promotiecampagnes in de horeca plaats. Dit ondanks de afgesproken reclamecode om geen drank onder jongeren te promoten.

Kant: "Ik heb al verschillende keren om meer maatregelen gevraagd. Ik heb er gezien de ervaringen geen vertrouwen meer in dat de branche zich vrijwillig aan de reclamecode houdt. De producenten zijn gewoon op zoek naar een nieuwe markt en zij kiezen daarbij zonder scrupules jongeren als doelgroep. Gezien de ernstige gevolgen voor de gezondheid van overmatig alcoholgebruik, zeker bij jongeren, vind ik dat de overheid strenger moet optreden en nu een wettelijk reclameverbod voor deze dranken in moet stellen."



Informatie: Agnes Kant 06-51262918