ERNST AND YOUNG
Ernst & Young-advies over Zuidelijk Flevoland/ Eemstad
ADVIES: 'ONTWIKKEL GEBIED VAN ALMERE TOT AMERSFOORT ALS ..N
RUIMTELIJK-ECONOMISCHE REGIO'
Ontwikkel een nieuw stedelijk gebied tussen Almere en Zeewolde,
completeer Almere functioneel en stedenbouwkundig als belangrijkste
centrum van Zuidelijk Flevoland en beschouw het gebied van Almere tot
Amersfoort voortaan als één ruimtelijk-economische regio. Dat
adviseert Ernst & Young's International Location Advisory Services
(ILAS) in een rapport dat is opgesteld voor de Federatie van Kamers
Oostflank, het samenwerkingsorgaan van de Kamers van Koophandel voor
Gooi- en Eemland en voor Flevoland. De regio's in de Oostflank en de
Noordvleugel van de Randstad worden na 2010 geconfronteerd met
ruimtelijke beperkingen, voorspellen de adviseurs. In Het Gooi
openbaren zich deze knelpunten ook nu al. De ontwikkeling van
Zuidelijk Flevoland is volgens Ernst & Young de enige mogelijkheid om
de druk van die ketel af te halen.
'De economische mogelijkheden van het gebied Zuidelijk Flevoland
kunnen meer dan ten volle worden benut, indien dit gebied tussen
Almere en Amersfoort in de toekomst als één ruimtelijk-economisch
gebied gefaseerd ontwikkeld wordt. Uitsluitend door een bewuste keuze
te maken voor deze integrale gebiedsontwikkeling van Zuidelijk
Flevoland kan een kwalitatief zeer hoogwaardig vestigingsmilieu
ontstaan in de Oostflank/ Noordvleugel van de Randstad', schrijven de
onderzoekers. Concreet stellen zij voor om te komen tot het
functioneel en stedebouwkundig completeren van de stad Almere en het
ontwikkelen van een nieuw stedelijk gebied, 'Eemstad' in het gebied
tussen Almere en Zeewolde. Gezien het lange voorbereidingstraject dat
met dergelijke grootschalige ontwikkelingen gepaard gaat, dringen de
adviseurs aan om op zeer korte termijn actie te ondernemen. Tevens
wijzen zij op de noodzaak om een kwalitatief hoogwaardige weg- en
railinfrastructuur te ontwikkelen, waaronder hoogwaardige openbaar
vervoervoorzieningen en de aanleg van de A30, een nieuwe autosnelweg
die de A6/A27 verbindt met de A28/A1. Hiermee zou een soort 'by-pass'
ontstaan voor de overvolle A1 op het 'oude' land.
De ontwikkeling van Zuidelijk Flevoland is ingegeven door de
toenemende ruimtelijke problemen in het 'oude' land, die leiden tot
ernstige knelpunten rond verkeer, wonen en bedrijfsmatige
activiteiten. Door de hoge natuurwaarde van het Groene Hart en de
Veluwe is er eigenlijk geen alternatief voor de ontwikkeling van
Zuidelijk Flevoland, menen de adviseurs. Zij verwachten dan ook dat
bedrijven uit ondermeer de Amsterdamse regio, Het Gooi, Eemland en de
Noordwestrand van de Veluwe graag zullen uitwijken naar nieuwe
bedrijfsterreinen in Zuidelijk Flevoland. Bovendien biedt de
ontwikkeling van dit gebied veel mogelijkheden om een hoogwaardig
vestigingsmilieu te realiseren dat als 'proefplek' voor toekomstige
eisen en ontwikkelingen in heel Nederland kan dienen. Vermindering van
het forensenverkeer dat nu elke dag Flevoland verlaat en het vergroten
van de aantrekkingskracht van Flevoland, zijn voor de provincie zelf
extra voordelen van de gebiedsontwikkeling.
Noch een groter Almere noch een nieuwe ontwikkeling 'Eemstad' zijn in
staat om op eigen kracht deze economische en ruimtelijke ontwikkeling
mogelijk te maken. Bovendien is het onwenselijk dat beide met elkaar
gaan concurreren. Ernst & Young dringt daarom aan op samenwerking en
het gelijktijdig ontwikkelen van én Almere én Eemstad binnen een
(netwerk)regioverband. Voor Almere staat de ontwikkeling van 'Spiegel
Hout' op de agenda, maar er dient ook nog veel werk te worden verzet
om het voorzieningenniveau en de infrastructuur op peil te hebben voor
een stad die oorspronkelijk was opgezet voor 250.000 inwoners (nu
circa 150 duizend). Eemstad moet een middelgroot stedelijk gebied in
het zuidoosten van Flevoland worden met een bevolkingsomvang tussen de
50.000 en 75.000 inwoners. De kenmerken van Eemstad moeten zijn een
relatief lage bebouwingsdichtheid en het toepassen van nieuwe
concepten en experimenten (onder andere uitgaan van duurzaamheid,
nieuwe stedenbouw, logistieke systemen, ondergronds bouwen, meervoudig
ruimtegebruik). Hiermee zal een toegevoegde waarde worden gegeven aan
het vestigingsmilieu van de Noordvleugel van de Randstad.
Einde bericht