http://www.evo.nl
Fiscale onrust over grijs kenteken
BESTELAUTO DREIGT DURE PERSONENAUTO TE WORDEN
EVO wijst er op dat het vandaag gepresenteerde rapport van de werkgroep Vergroening Fiscaal Stelsel grote financiële gevolgen heeft voor tienduizenden bedrijven die dagelijks gebruikmaken van de bestauto.
De mogelijke afschaffing van het grijs kenteken door invoering van de Belasting voor personenauto's en motorrijwielen (bpm) kost bedrijven gemiddeld 4500 gulden per bestelauto. EVO, die tachtig procent van de bedrijven vertegenwoordigt die bestelauto's inzetten (detailhandel, groothandel, bouwnijverheid en zakelijke dienstverlening), vindt het milieu- effect van invoering van bpm beperkt, omdat het niet leidt tot minder voertuigkilometers.
EVO zet vraagtekens bij de opvatting dat de bestelauto het milieu extra belast. Voor veel bedrijven is de bestelauto een onmisbaar en efficiënt bedrijfsmiddel. De bestelauto combineert het vervoer van goederen en gereedschappen met het vervoer van personen en bespaart daarmee extra voertuigkilometers.
Invoering van de bpm staat haaks op het streven van de overheid om te belasten naar gebruik, de zogenoemde variabilisering. EVO vindt dat kilometerheffing hiervoor voldoende mogelijkheden biedt. Dit is de meest zuivere manier om milieukosten door te berekenen. Bovendien betekent invoering van bpm ertoe dat veel bedrijven de aanschaf van nieuwe en schone voertuigen uitstellen, waardoor het wagenpark per saldo minder schoon wordt.
Om het particulier gebruik van bestelauto's af te remmen pleit EVO voor nieuwe wetgeving die het gebruik van het grijs kenteken uitsluitend openstelt voor bedrijven. Dit is eenvoudig mogelijk door een koppeling te maken met de bestaande Inschrijving eigen vervoer en de Vergunning beroepsvervoer. Daarnaast kan de overheid het gebruik van de snelheidsbegrenzer fiscaal stimuleren. Hierdoor neemt het brandstofverbruik af en dus ook de uitstoot van schadelijke stoffen.
PB 2001. 33
11 juli 2001
Dit persbericht staat ook op www.evo.nl