BOVAG



Bron: Persberichten
Datum: 11-7-2001



Reactie BOVAG-RAI op rapport Werkgroep Vergroening fiscale stelsel II

Hoewel BOVAG en RAI vele voorstellen van de Werkgroep Vergroening van het fiscale stelsel II steunen, vinden de organisaties het merkwaardig dat op sommige, vrijwel kansloze terreinen de Werkgroep fiscale maatregelen voorstelt om het milieu te sparen, terwijl dat op veel meer kansrijke tereinen, wordt nagelaten. Zo'n rapport zou toch uitsluitend voorstellen moeten bevatten die stimuleren daar waar het echt effect kan opleveren.

BOVAG en RAI zijn er zonder meer positief over dat de Werkgroep de visie van de huidige minister van Verkeer en Waterstaat volgt dat `mobiliteit mag'. Het advies van de Werkgroep laat de individuele keuzevrijheid aan de mobilist, die vervolgens wordt gestimuleerd het milieu zo min mogelijk te belasten. Het advies van de werkgroep heeft (gelukkig) niet als doel het terugdringen van gebruik van gemotoriseerde voertuigen. Bovendien vinden BOVAG en RAI het goed dat de werkgroep aanbeveelt dat toekomstige maatregelen moeten aansluiten op de EU-regelgeving.

Deel- en huurauto
BOVAG en RAI vinden het onbegrijpelijk dat de Werkgroep negatief adviseert over een mogelijke vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) en Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) voor deel- en huurauto's. Onder andere de lagere kosten die het gevolg zouden zijn van het afschaffen van deze belastingen kunnen nu juist mobilisten over de streep trekken om meer gebruik te gaan maken van deze vorm van autogebruik die onomstotelijk een lagere belasting van het milieu met zich brengt.

Bestelauto's
De voorstellen van de Werkgroep om bestelauto's fiscaal gelijk te trekken met personenauto's, vinden BOVAG en RAI onlogisch. Over de effecten van de invoering van BPM op bestelauto's is nog niets bekend. Er zullen ongetwijfeld veel ongewenste neveneffecten optreden (bijvoorbeeld overstappen naar een zwaardere categorie trucks). Bovendien wordt op dit moment al gewerkt aan de kilometerheffing waarin deze belastingcomponenten zouden moeten worden opgenomen. BOVAG en RAI vinden dat, nu terecht wordt gewerkt aan een mogelijke afschaffing van MRB en BPM, het geen zin heeft deze voorstellen nader uit te werken voor een daardoor slechts tijdelijke maatregel met ongewenste neveneffecten.

Brom- en snorfietsen
BOVAG en RAI zijn verbaasd dat de Werkgroep ook aandacht besteedt aan een mogelijke invoering van MRB en BPM op brom- en snorfietsen. Volgens de organisaties is dit nu niet aan de orde omdat op dit moment, hoewel met veel vertraging, wordt gewerkt aan een kentekenregistratie van deze voertuigen. Invoering van deze kentekenregistratie met de bijbehorende keuring van het hele park zal al een belangrijke verbetering van de mileubelasting van deze voertuigen opleveren. Pas daarna kan worden beoordeeld of en welke maatregelen nog aanvullend zouden kunnen worden genomen.