Bron: Persberichten
Datum: 11-7-2001
Reactie BOVAG-RAI op rapport Werkgroep Vergroening fiscale stelsel II
Hoewel BOVAG en RAI vele voorstellen van de Werkgroep Vergroening van
het fiscale stelsel II steunen, vinden de organisaties het merkwaardig
dat op sommige, vrijwel kansloze terreinen de Werkgroep fiscale
maatregelen voorstelt om het milieu te sparen, terwijl dat op veel
meer kansrijke tereinen, wordt nagelaten. Zo'n rapport zou toch
uitsluitend voorstellen moeten bevatten die stimuleren daar waar het
echt effect kan opleveren.
BOVAG en RAI zijn er zonder meer positief over dat de Werkgroep de
visie van de huidige minister van Verkeer en Waterstaat volgt dat
`mobiliteit mag'. Het advies van de Werkgroep laat de individuele
keuzevrijheid aan de mobilist, die vervolgens wordt gestimuleerd het
milieu zo min mogelijk te belasten. Het advies van de werkgroep heeft
(gelukkig) niet als doel het terugdringen van gebruik van
gemotoriseerde voertuigen. Bovendien vinden BOVAG en RAI het goed dat
de werkgroep aanbeveelt dat toekomstige maatregelen moeten aansluiten
op de EU-regelgeving.
Deel- en huurauto
BOVAG en RAI vinden het onbegrijpelijk dat de Werkgroep negatief
adviseert over een mogelijke vrijstelling van motorrijtuigenbelasting
(MRB) en Belasting Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) voor deel-
en huurauto's. Onder andere de lagere kosten die het gevolg zouden
zijn van het afschaffen van deze belastingen kunnen nu juist
mobilisten over de streep trekken om meer gebruik te gaan maken van
deze vorm van autogebruik die onomstotelijk een lagere belasting van
het milieu met zich brengt.
Bestelauto's
De voorstellen van de Werkgroep om bestelauto's fiscaal gelijk te
trekken met personenauto's, vinden BOVAG en RAI onlogisch. Over de
effecten van de invoering van BPM op bestelauto's is nog niets bekend.
Er zullen ongetwijfeld veel ongewenste neveneffecten optreden
(bijvoorbeeld overstappen naar een zwaardere categorie trucks).
Bovendien wordt op dit moment al gewerkt aan de kilometerheffing
waarin deze belastingcomponenten zouden moeten worden opgenomen. BOVAG
en RAI vinden dat, nu terecht wordt gewerkt aan een mogelijke
afschaffing van MRB en BPM, het geen zin heeft deze voorstellen nader
uit te werken voor een daardoor slechts tijdelijke maatregel met
ongewenste neveneffecten.
Brom- en snorfietsen
BOVAG en RAI zijn verbaasd dat de Werkgroep ook aandacht besteedt aan
een mogelijke invoering van MRB en BPM op brom- en snorfietsen.
Volgens de organisaties is dit nu niet aan de orde omdat op dit
moment, hoewel met veel vertraging, wordt gewerkt aan een
kentekenregistratie van deze voertuigen. Invoering van deze
kentekenregistratie met de bijbehorende keuring van het hele park zal
al een belangrijke verbetering van de mileubelasting van deze
voertuigen opleveren. Pas daarna kan worden beoordeeld of en welke
maatregelen nog aanvullend zouden kunnen worden genomen.