PERSBERICHT - 13 JULI 2001

DutchBird past vluchtschema aan na
rechterlijke uitspraak over nachtvliegen

Naar aanleiding van de uitspraak van de President van de Rechtbank van Haarlem dat DutchBird niet meer `gepland' op Schiphol mag landen tussen 23.00 uur en 06.00 uur, heeft DutchBird haar schema voor een aantal vluchten aangepast. De wijzigingen zijn woensdag 11 juli ingegaan, voorlopig in afwachting van de uitspraak in het kort geding van DutchBird tegen Transavia, waarin DutchBird eist 85 nachtslots te kunnen `lenen'.

De aanpassingen raken vijf van de in totaal circa 40 wekelijkse DutchBird-vluchten. In de meeste gevallen wordt uitgeweken naar Rotterdam, waarna passagiers met de bus naar Amsterdam -de plaats van vertrek- worden vervoerd. In een enkel geval wordt het schema zo vertraagd dat het toestel niet om 03.15 's nachts op Schiphol landt, maar direct na 06.00 uur.

Het is voor chartermaatschappijen van levensbelang om ook 's nachts te mogen landen en vertrekken. Het probleem is ontstaan doordat DutchBird van alle beschikbare nachtslots -het recht om in de nacht te mogen vertrekken en landen- er voor deze zomer slechts 0,37% toegewezen heeft gekregen. Verreweg het merendeel van de beschikbare rechten ligt bij de andere Nederlandse chartermaatschappijen, Transavia en Martinair. DutchBird stelt dat de regels waarop de verdeling is gebaseerd een eerlijke concurrentie onmogelijk maken. Bovendien verwijt de maatschappij Transavia misbruik te maken van haar positie.

Actuele informatie
Op de website van DutchBird, www.dutchbird.nl, zal de komende tijd actuele informatie worden gegeven over de aanpassingen. DutchBird heeft ook alle touroperators op de hoogte gesteld. Deze hebben de betreffende passagiers geïnformeerd en soms ook alternatieven geboden. In een aantal gevallen worden passagiers omgeboekt naar nog vrije stoelen van andere Nederlandse chartermaatschappijen. Om hoeveel passagiers het gaat en wat de schade hiervan is voor DutchBird, kan nog niet worden vastgesteld.

Directeur J. Heppener van DutchBird : `We waren uiteraard erg teleurgesteld over de uitspraak van de rechter. Maar deze laat ons geen andere keuze dan ons schema aan te passen. Dat hebben we in zeer korte tijd gedaan. We proberen daarbij de hinder voor de reizigers, onze klanten de touroperators en onszelf zoveel mogelijk te beperken.'

Oplossing
Heppener hoopt nog steeds op een oplossing: `We zijn nu in afwachting van de uitspraak van het kort geding tegen Transavia, dat voor de korte termijn een oplossing kan bieden. Voor de langere termijn hopen we dat het onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) ruimte zal bieden aan ons om eerlijk te kunnen concurreren. Daarnaast hebben we de zaak nu opnieuw onder de aandacht gebracht van de Europese Commissie in Brussel. Daar had men ons eerder aangeraden de zaak via de lokale autoriteiten aan te kaarten. We blijven dus strijden voor een plek op de markt, die voor een groot deel wordt afgeschermd.'

DutchBird benadrukt er geen voorstander van te zijn dat het aantal nachtslots op Amsterdam wordt uitgebreid. Evenmin dat overlast wordt geëxporteerd naar andere Nederlandse luchthavens. `Wij willen dat er een eerlijke verdeling komt van de huidige voorraad nachtslots op Schiphol.' Bij gebruik van nachtslots heeft DutchBird als beleid om zoveel in de nacht te landen, omdat dit minder geluidsoverlast veroorzaakt dan opstijgen.

Noot voor de reactie (