PERSBERICHT - 13 JULI 2001
DutchBird past vluchtschema aan na
rechterlijke uitspraak over nachtvliegen
Naar aanleiding van de uitspraak van de President van de Rechtbank van
Haarlem dat DutchBird niet meer `gepland' op Schiphol mag landen
tussen 23.00 uur en 06.00 uur, heeft DutchBird haar schema voor een
aantal vluchten aangepast. De wijzigingen zijn woensdag 11 juli
ingegaan, voorlopig in afwachting van de uitspraak in het kort geding
van DutchBird tegen Transavia, waarin DutchBird eist 85 nachtslots te
kunnen `lenen'.
De aanpassingen raken vijf van de in totaal circa 40 wekelijkse
DutchBird-vluchten. In de meeste gevallen wordt uitgeweken naar
Rotterdam, waarna passagiers met de bus naar Amsterdam -de plaats van
vertrek- worden vervoerd. In een enkel geval wordt het schema zo
vertraagd dat het toestel niet om 03.15 's nachts op Schiphol landt,
maar direct na 06.00 uur.
Het is voor chartermaatschappijen van levensbelang om ook 's nachts te
mogen landen en vertrekken. Het probleem is ontstaan doordat DutchBird
van alle beschikbare nachtslots -het recht om in de nacht te mogen
vertrekken en landen- er voor deze zomer slechts 0,37% toegewezen
heeft gekregen. Verreweg het merendeel van de beschikbare rechten ligt
bij de andere Nederlandse chartermaatschappijen, Transavia en
Martinair. DutchBird stelt dat de regels waarop de verdeling is
gebaseerd een eerlijke concurrentie onmogelijk maken. Bovendien
verwijt de maatschappij Transavia misbruik te maken van haar positie.
Actuele informatie
Op de website van DutchBird, www.dutchbird.nl, zal de komende tijd
actuele informatie worden gegeven over de aanpassingen. DutchBird
heeft ook alle touroperators op de hoogte gesteld. Deze hebben de
betreffende passagiers geïnformeerd en soms ook alternatieven geboden.
In een aantal gevallen worden passagiers omgeboekt naar nog vrije
stoelen van andere Nederlandse chartermaatschappijen. Om hoeveel
passagiers het gaat en wat de schade hiervan is voor DutchBird, kan
nog niet worden vastgesteld.
Directeur J. Heppener van DutchBird : `We waren uiteraard erg
teleurgesteld over de uitspraak van de rechter. Maar deze laat ons
geen andere keuze dan ons schema aan te passen. Dat hebben we in zeer
korte tijd gedaan. We proberen daarbij de hinder voor de reizigers,
onze klanten de touroperators en onszelf zoveel mogelijk te beperken.'
Oplossing
Heppener hoopt nog steeds op een oplossing: `We zijn nu in afwachting
van de uitspraak van het kort geding tegen Transavia, dat voor de
korte termijn een oplossing kan bieden. Voor de langere termijn hopen
we dat het onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA)
ruimte zal bieden aan ons om eerlijk te kunnen concurreren. Daarnaast
hebben we de zaak nu opnieuw onder de aandacht gebracht van de
Europese Commissie in Brussel. Daar had men ons eerder aangeraden de
zaak via de lokale autoriteiten aan te kaarten. We blijven dus
strijden voor een plek op de markt, die voor een groot deel wordt
afgeschermd.'
DutchBird benadrukt er geen voorstander van te zijn dat het aantal
nachtslots op Amsterdam wordt uitgebreid. Evenmin dat overlast wordt
geëxporteerd naar andere Nederlandse luchthavens. `Wij willen dat er
een eerlijke verdeling komt van de huidige voorraad nachtslots op
Schiphol.' Bij gebruik van nachtslots heeft DutchBird als beleid om
zoveel in de nacht te landen, omdat dit minder geluidsoverlast
veroorzaakt dan opstijgen.
Noot voor de reactie (